Yamaha FZ-tråden

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
det var så lite. Vill du spara lite pengar kan du hitta en egen olja av samma spec som står i serviceboken. min verkstad användet castrol som är nog den dyraste. Till nästa service kommer jag med egen dunk kan du tro

hehe... har för mig att jag betala 1300kr för 100 mila... men nästa oljefilter byte har jag för mig är1000mila men inte kan de göra någon skada att dom får byta de också?

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
Ducati Monster 1100
Monterade ett GPR slipon på min igår, blev kanonljud, dock funderar jag lite på ett spjäll som satt i orginalsystemet, vajerstyrt via en elmotor under sadeln, vad är det till för? jag lät motorn sitta kvar, inkopplad, tog bara bort vajrarna. :confused:

Och jag skulle behöva en styrdämpare, tycker den är lite väl nervös i framänden under acceleration, vart hittar jag en vettig sån, till bra pengar? :yoparty

Skulle precis börja montera ett MIVV slipon och hittade spjällen du nämner. Sist jag monterade ett slipon (8 år sedan) finns det inget sådant på den hojen. Vad fyller det för funktion? Är det bara att ta bort vajrarna?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Aaaahhh... vad härligt det är med lite motorcykelvård. Bettan är som ny nu .. ok kanske inte som ny, men ren och fin, nyputsad och oljad kedja, blankpolerade fälgar utan smörjstänk, bellissima!

och man själv doftar fotogen, och andra härliga rengöringsvätskor :tummenupp

Skulle precis börja montera ett MIVV slipon och hittade spjällen du nämner. Sist jag monterade ett slipon (8 år sedan) finns det inget sådant på den hojen. Vad fyller det för funktion? Är det bara att ta bort vajrarna?

Jepp, ni har precis upptäckt EXUP ventilen. Den är till för att skapa mer mottryck vid lägre varv, och på så sätt öka dragkraften. Den styrs som ni såg av kablarna, öppnas mer ju mer du varvar. Servomotorn ska sitta kvar annars får man en massa felmeddelanden (enl. uppgift).

Last edited:

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
gah... fick ut cykeln igår och precis när jag fått ut den och skulle ta premiär turen så börja de snöa.. Men kunde inte låta bli så de blev några mil i snö före. Man bor i fel ända av sverige.

Ticke

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
Husaberg FS 650e -06, Vespa Piagio 125CC
Powercommander (dynojet)

Har letat lite runder på it men inte hittat riktigt de jag letet efter och skulle gärna få lite tips/åsikter.
Säkert fler som går i liknande tankar..

Har en FZ6-N (98hk) med ac och borttagen cat + filter.
Hur mycket mer efekt får man om man instalerat Powercommander (dynojet) och laddar ner en mappning från it som stämmer överrens med mina modefikationer!?
Och vad säger ni som har gjort de! :va e de väl investerade pengar? (kr/hk)

Tack på förhand /Ticke

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
kan man använda biltemas bobbiner på FZ1-an ? i så fall vilken storlek är det, M6?
Finns det nån (FZ-åkare) som använder Biltemas syntetolja ? den verkar uppfylla alla krav man har i manualen.

Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
16t drev gav powerwheelies på 2an i 100 om man vill å klart bättre acc :p dock passa duells dåligt då det small till varje gång man koppla upp på slangen, beställt nytt drev nu från annat bolag.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
omg powerwheelie i 2:an :Bugar
du får gärna rapportera om det nya drevet också. Har också beställt 16T, antagligen från Duells, då min lokala handlare brukar beställa därifrån. Jag avvaktar tills du har provat det nya

lasseman1976

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
16t drev gav powerwheelies på 2an i 100 om man vill å klart bättre acc :p dock passa duells dåligt då det small till varje gång man koppla upp på slangen, beställt nytt drev nu från annat bolag.

Låter ju underbart! Har själv velat fram och tillbaka huruvida det räcker med 16t eller ej. Har du andra moddar också?

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S

Ett litet tips jag snubblade över på "du tuben" **TIPS**

En kille som lägger upp lite tutorials med de moddar han gör. Det kanske varit uppe tidigare, men kolla hans olika klipp så kan man lära sig lite hur allt sitter ihop innan man själv ska börja skruva!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
mm, CopperDawg e bra, men han verkar ha glömt att han lovade ett avsnitt med drevning

Förresten hur blir transportsträckorna med 16T, upplever du det mer ansträngt eller inte ? Stadskörningen då ?

Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Har ingen större erfarenhet av det, körde runt 3-4mil innan jag lessna på klonken när man slanga upp den... så väntar hem nya drevet nu. Men tyckte den var sig ganska lik förutom att den vart mer som den var ämnad... ingen slött pådrag längre utan mer den hingst den ska vara.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
undrar varför det här klonket dyker upp .. om du byter drevet själv, kan du inte göra en youtube video ? eller åtminstone foton .. jag vågar fan inte börja skruva av allting utan att veta hur.

Och förresten den gamla fazer 1000, den hade 16T-drev original

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
undrar varför det här klonket dyker upp .. om du byter drevet själv, kan du inte göra en youtube video ? eller åtminstone foton .. jag vågar fan inte börja skruva av allting utan att veta hur.

Och förresten den gamla fazer 1000, den hade 16T-drev original

Inga bekymmer alls... Men muttermaskin gör jobbet MKT enklare.

http://www.sporthoj.com/forum/showpo...&postcount=614

Trä INTE in en planka genom bakdäcket!! Kan knäcka svingen då..

Jag har visserligen jobbat som bilmek förut så jag drar mig inte att skruva, men detta var inte svårt.. Hör av dig om du behöver support!

// Christer

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Ett litet tips jag snubblade över på "du tuben" **TIPS**

En kille som lägger upp lite tutorials med de moddar han gör. Det kanske varit uppe tidigare, men kolla hans olika klipp så kan man lära sig lite hur allt sitter ihop innan man själv ska börja skruva!

Kikade just på länken du lagt in.. Man skulle ha sett den före man bytte ljudämpare då hade man sluppit oroa sig före jobbet med vajjrarna till exup ventilen. Men de gick bra iallfall, gjorde precis som han dock borra jag inte ut filtret. Någon som gjort det? Ger de någon motoreffekt eller bara ljud?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...