Yamaha FZ-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Visst går det att åka snålt med FZ1, men då bör man nog behålla 17t framdrev och hålla sig under 6000rpm..... OCH hur kul är det?? :D:D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
en FZ1-N modell 2010 kostar 69 277 kronor i handeln i Japan. Undrar hur det blir 135.000 när den säljs här, när tillverkaren får ut sin vinst redan vid 70k

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
Ducati Monster 1100
Kikade just på länken du lagt in.. Man skulle ha sett den före man bytte ljudämpare då hade man sluppit oroa sig före jobbet med vajjrarna till exup ventilen. Men de gick bra iallfall, gjorde precis som han dock borra jag inte ut filtret. Någon som gjort det? Ger de någon motoreffekt eller bara ljud?

Har satt på nytt Mivv suono och tagit bort db-killern, vilket ljud!:D Det är nästan en sexuell upplevelse att lyssna på hojen nu!!!

Jag borrade inte heller ut filtret, någon som vet om det bara ger ljud eller om det ger extra effekt också?

Funderar på att skaffa en Power Commander och det verkar som att det är 5:an man skall ha? Någon som vet?
Funderar också på om man skall köra den i bänk eller om det räcker med konfigurationen som följer med. Någon som har tankar kring detta?

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Har satt på nytt Mivv suono och tagit bort db-killern, vilket ljud!:D Det är nästan en sexuell upplevelse att lyssna på hojen nu!!!

Jag borrade inte heller ut filtret, någon som vet om det bara ger ljud eller om det ger extra effekt också?

Funderar på att skaffa en Power Commander och det verkar som att det är 5:an man skall ha? Någon som vet?
Funderar också på om man skall köra den i bänk eller om det räcker med konfigurationen som följer med. Någon som har tankar kring detta?

kör också utan db-killern riktigt skönt ljud:) Men nyfiken om de ger effekt att borra ut filtret, säkert gör de det men hur mycket?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Här är ännu en som går i tankar på en FZ1:a!

Jag skulle vilja ha lite åsikter ifrån er som går ifrån sporthoj till fz1. Jag gillar den skönare körställningen och det schyssta stuket, men frågorna är:

Hur är den på bandagar? Jag förstår att det inte är en sporthoj, men går det att hänga på bra ändå i mellangrupperna?

Hur är annars känslorna ifrån er som gått ifrån nyare sporthojar till fz1:an? Saknar man något?

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
. Men de gick bra iallfall, gjorde precis som han dock borra jag inte ut filtret. Någon som gjort det? Ger de någon motoreffekt eller bara ljud?

Kolla in följande bild... Då ser man på filter hur lufttillförseln stryps i orginalutförandet, filtret till höger!!

Bifogat

• luftfilter.jpg
    luftfilter.jpg
    146.4 KB · Visningar: 197

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Här är ännu en som går i tankar på en FZ1:a!

Jag skulle vilja ha lite åsikter ifrån er som går ifrån sporthoj till fz1. Jag gillar den skönare körställningen och det schyssta stuket, men frågorna är:

Hur är den på bandagar? Jag förstår att det inte är en sporthoj, men går det att hänga på bra ändå i mellangrupperna?

Hur är annars känslorna ifrån er som gått ifrån nyare sporthojar till fz1:an? Saknar man något?
Jag bytte till en FZ1-S i år och som referens hade jag en R1-02 för ca.4 år sedan. Efter R1:an har jag kört offroad innan jag bytte till FZ1.
Med R1:an körde jag mycket på bana. Har även kört lite bana med offroad-hojen.
Körde förra veckan på Sviestad och jag tycker att FZ1:an var en positiv upplevelse på bana.
Tyckte det gick bra att hänga med sporthojarna, inte riktigt alla kanske.
Det ända som var problem var markfrigången då fotpinnarna skrapade i lite för tidigt.
Det blir väl att skruva lite mer på fjädringen och byta till lite bättre däck så ska det nog funka bättre.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Någon som provat besikta med ett Yoshimura TRC slip-on på en FZ1 tidigare? Jag har monterat dB-killer men jag tror inte den går igenom ändå... Vem orkar montera på orginalsystemet!

Kanske ska modifiera dB-killern istället, göra hålet lite mindre genom att sätta fast en bricka i framänden på den.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
snyggt system måste jag säga ;) (har likadant)
Åk dit utan db-killer, se vad du får för värde. Säger han att det inte går, så proppar du i db-killern och antecknar vad du får för värde. Att byta tillbaka till orig. tar inte mer än en timme MAX, du behöver ju inte mekka i EXUP-sladdarna

hezzone

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
08 Yamaha FZ1-N Abs
Åk dit utan db-killer, se vad du får för värde. Säger han att det inte går, så proppar du i db-killern och antecknar vad du får för värde. Att byta tillbaka till orig. tar inte mer än en timme MAX, du behöver ju inte mekka i EXUP-sladdarna

Jag fundera på att köpa ett TRC till min. Vet ni vart i Sverige man kan Köpa/beställa ett sådant?
Vad ligger dem på för pris?

//Christer

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Lånar hem en dB-mätare från jobbet istället, så får vi se vad jag får för värden. Jag kan dela med mig av det senare om ni är nyfikna. Enligt märkningen på hojen får den inte låta mer än 95dB vid 5500rpm och det tror jag kan bli svårt.

TRC satt på min när jag köpte den så jag kan tyvärr inte säga var den är köpt eller vad den kostar, men vad jag vet så säljer i princip var och varannan mc-handlare yoshimura. Kolla på boove.se och leta upp en handlare i din bakgård...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag fundera på att köpa ett TRC till min. Vet ni vart i Sverige man kan Köpa/beställa ett sådant?
Vad ligger dem på för pris?

//Christer

ebay - 3800 till dörren. hos svenska webhandlare, ca 7000

Lånar hem en dB-mätare från jobbet istället, så får vi se vad jag får för värden. Jag kan dela med mig av det senare om ni är nyfikna. Enligt märkningen på hojen får den inte låta mer än 95dB vid 5500rpm och det tror jag kan bli svårt.

jag är intresserad. Kolla exakt hur mätningen utförs, från sidan, eller rakt bakifrån, och avstånd till röret

Last edited:

hezzone

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
08 Yamaha FZ1-N Abs

Tack.:tummenupp
Blir att beställa via ebay.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
försök få säljaren att skriva ner värdet på röret, så sparar du några hundra om du behöver tulla.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
dB-mätning

Jaha, då har jag gjort lite mätningar... Ett godkänt värde är 95 dB-A vid 5500rpm.

Först gjordes en mätning med TRC utan dB-killer. Mätavståndet och så är enligt regelverk om bullermätning som jag hittat på SMC:s hemsida.

Första mätningen ger mig drygt 103 dB-A.

Andra mätningen gjordes med dB-killer och gav fortfarande för höga 98,6 dB-A.

Tredje mätningen gjorde jag istället enligt andra mätavstånd. 1m bakom och 1m åt sidan av avgasmynningen. (Hypotenusan 1,42m 45° vinkel). Detta gav ett värde som är precis godkänt 94,8, avrundas uppåt till 95dB. Jag ska ringa bilprovningen imorgon för att höra exakt vilken mätmetod de använder sig av. Men troligtvis så har jag ödslat en massa tid på något som ändå resulterar i att jag får montera orginalsystemet. Men det var rätt roligt ändå...

Vill avsluta med att säga, som i Bullen, att det inte är killen på bilderna som skrivit inlägget (tack för modellandet Jonas...)

Bifogat

• FZ1-S 2010-04-14 029.jpg
    FZ1-S 2010-04-14 029.jpg
    80.7 KB · Visningar: 102
  • FZ1-S 2010-04-14 026.jpg
    FZ1-S 2010-04-14 026.jpg
    131 KB · Visningar: 97
  • FZ1-S 2010-04-14 030.jpg
    FZ1-S 2010-04-14 030.jpg
    121.2 KB · Visningar: 103
  • FZ1-S 2010-04-14 031.jpg
    FZ1-S 2010-04-14 031.jpg
    112.4 KB · Visningar: 113
  • FZ1-S 2010-04-14 032.jpg
    FZ1-S 2010-04-14 032.jpg
    100.8 KB · Visningar: 117
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...