Yamaha FZ-tråden

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Ort
Liten håla
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Hej o välkommen. Kör du hoj året om?:tummenupp

Nej inte året om, bara när det inte är is och snö på vägbanan. Kylan går att hantera med kläder. Här i skåne brukar vägarna bli fria från snö och is ganska tidigt :tummenupp . Att köra hoj är alldeles för kul för att låta sig hindras av kyla :)

Thomas
 

creare

Guest
Är det någon som bytt handtag på sin fz1/fz6? Hur gick det? Är det så jobbigt som polaren säger att byta ut handtag? :va

Bytte handtag på min gamla moppe kommer jag ihåg, tog väl si så 40 minuter men det var inte allt för ansträngande.. :) (dra/slita av gamla och trä på nya mha något halt).
Är på jakt efter ett par handtag liknande dessa, som passar till fz6:eek:r, något tips någon?

Vad är eran fazer-åsikt angående ett rött BMC luftfilter till en redan röd fz6:a? Tror ni det blir "för mycket" framifrån sett? Kanske lite mer sammanhängande ändå..? ååååååh beslutångest! :gnissla:huvet
 

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Ort
.
Hoj
.
Bör man byta olja till våren om hojen har stått i kallgarage under vintern? Oljeservice är gjord i höstas innan den ställdes av.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Är det någon som bytt handtag på sin fz1/fz6? Hur gick det? Är det så jobbigt som polaren säger att byta ut handtag? :va

Bytte handtag på min gamla moppe kommer jag ihåg, tog väl si så 40 minuter men det var inte allt för ansträngande.. :) (dra/slita av gamla och trä på nya mha något halt)

Jag krängde av mina när jag monterade värmeslingorna under. Bort med styrändarna, ta en smal lång skruvmejsel och tryck in under handtaget för att lossa limmet, jag sprayade lite 5-56 och sen var det bara att dra av.
Tvättade rent bromsrengöring och på med de nya. Här finns det tydligen två olika metoder. Antingen tar man lite diskmedelsvatten och använder som "glidmedel" eller så tar man lite bensin i gummihandtagen. Jag har testat bägge och handtagen sitter fast med bägge metoderna..

Lycka till
cage
 

creare

Guest
Jag krängde av mina när jag monterade värmeslingorna under. Bort med styrändarna, ta en smal lång skruvmejsel och tryck in under handtaget för att lossa limmet, jag sprayade lite 5-56 och sen var det bara att dra av.
Tvättade rent bromsrengöring och på med de nya. Här finns det tydligen två olika metoder. Antingen tar man lite diskmedelsvatten och använder som "glidmedel" eller så tar man lite bensin i gummihandtagen. Jag har testat bägge och handtagen sitter fast med bägge metoderna..

Lycka till
cage

Braauw tips rage-cage!:tummenupp:Bugar

Såg ett klipp igår på en spanjor som gjorde exakt vad du sa. Jag förstod dock aldrig vad fan den underliga vätskan i plastkoppen var för något:tummenupp Även om jag förstod funktionen.

Kan vajern ställa till det? :confused:

Ska släänga upp lite bilder snart när hojen börjar bli lite pimpad:yoparty
 

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Ort
kungsbacka/malmö
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder
Är det någon som bytt handtag på sin fz1/fz6? Hur gick det? Är det så jobbigt som polaren säger att byta ut handtag? :va

Bytte handtag på min gamla moppe kommer jag ihåg, tog väl si så 40 minuter men det var inte allt för ansträngande.. :) (dra/slita av gamla och trä på nya mha något halt).
Är på jakt efter ett par handtag liknande dessa, som passar till fz6:eek:r, något tips någon?

Vad är eran fazer-åsikt angående ett rött BMC luftfilter till en redan röd fz6:a? Tror ni det blir "för mycket" framifrån sett? Kanske lite mer sammanhängande ändå..? ååååååh beslutångest! :gnissla:huvet

Min åsikt angående rött luftfilfilter är nog att det blir för mycket av det goda

Lutar åt att jag hämtar en Fz1 imorgon. Så man blir en i gänget! :tummenupp

Det tycker jag att du ska göra. Jag tror inte att du ångrar dig:tummenupp

Är det någon här som har sänkt sin fz1 med sänkningsats ?:va
 
Last edited:

creare

Guest
Min åsikt angående rött luftfilfilter är nog att det blir för mycket av det goda

Det jag var inne på också. Har iaf beställt o ska montera o se + lite annat smått o gott. Får se vad som tas bort eller får vara kvar.. Slänger upp lite bilder allt eftersom:banana
 

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Tja, har suttit och bläddrat i denna tråd i en timme men inte blivit så mycket klokare....
Har en fz1-09 som ska byggas om nu inför våren. Ska dreva om i fram(införskaffat), dra på PowCom(införskaffat). Det jag har kvar att lösa är avgas/luft samt framljus/speglar.

Mitt krav är att avgassystemet
ska ge bra LJUD och vara alá moto gp stuket. Så jag har följande frågor:

-Om man endast byter slipon, hur blir ljudet? Har hört en R6 samt en cbr1000 med kat och slipon och det var fan dåligt.... Så ni som har bara slipon är ni nöjda?
Ska jag endast köra slipon blir det nog ett sånt här... www.surfsidemoto.com/store/product/LEO7926.html

-Ta bort katten är ett alternativ, är det svårt? Hur gör man vid bes?
-Helsystem? (från USA ca 1200$ så det kan vara värt...)


Övriga frågor:

-xenon konvertera? Enkelt? Svårt? Onödigt? Eller bara köpa vit lampa från biltema?
-Såga upp luftinflödet eller ej?
-Byta speglar och sätta dom på sidan av styrändarna, förslag på speglar!?
-Flytta främre fotpinnar, hur?

Hoppas, ni kan hjälpa mig...
Bild på hojen som den ser ut idag:

51e77426-be1c-42d5.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ljudet blir inte som moto gp med kat i. Den kan du borra ut och hacka,kolla på copperdawg.gom.
små slipon leovince, supertrapp. Korta yoshi och mivv, klart snyggast, och yoshy ger mest effekt.
fotpinnar, det finns några plattor som flyttar nån cm men vettefan om det räcker . Ljus, sök på osram night racer .speglar, barracudamoto.IF
såga luftbox, tia man får fett insugsljud. Men jag fattar inte hur folk orkar modda så mycket. Speciellt med ny hoj...
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Tja, har suttit och bläddrat i denna tråd i en timme men inte blivit så mycket klokare....
Har en fz1-09 som ska byggas om nu inför våren. Ska dreva om i fram(införskaffat), dra på PowCom(införskaffat). Det jag har kvar att lösa är avgas/luft samt framljus/speglar.

Mitt krav är att avgassystemet
ska ge bra LJUD och vara alá moto gp stuket. Så jag har följande frågor:

-Om man endast byter slipon, hur blir ljudet? Har hört en R6 samt en cbr1000 med kat och slipon och det var fan dåligt.... Så ni som har bara slipon är ni nöjda?
Ska jag endast köra slipon blir det nog ett sånt här... www.surfsidemoto.com/store/product/LEO7926.html

-Ta bort katten är ett alternativ, är det svårt? Hur gör man vid bes?
-Helsystem? (från USA ca 1200$ så det kan vara värt...)


Övriga frågor:

-xenon konvertera? Enkelt? Svårt? Onödigt? Eller bara köpa vit lampa från biltema?
-Såga upp luftinflödet eller ej?
-Byta speglar och sätta dom på sidan av styrändarna, förslag på speglar!?
-Flytta främre fotpinnar, hur?

Hoppas, ni kan hjälpa mig...

De flesta slip-ons låter klart mer än vad myndigheterna anser vara OK... Och tar du bort katten så låter det ännu mer och ger 2-3hk till.
Eftersom du funderar på helsystem och PCIII så anser jag det vara självklart att öppna upp luftburken och stoppa i ett fullflödesfilter. För om du skall få nån "nytta" av helsystem (eller slip-on) med PCIII så bör du mata motorn med ordentligt med luft. Varför snåla in på denna mod som e gratis??

Kolla bilderna skillnaderna på insugsarea....
Sen kan man oxå kolla soppaslangen!! Den är std av hårdplast som i mitt fall var lite böjd och ev(?) begränsade soppamatningen. Jag köpte en ny på Mekonomen (50 cm) och drog den i en större radie så den inte påverkas av när man lyfter tanken.. Billig mod oxå!

Kolla förresten in Racefit burken... Tror inte du kan besiktiga med den! :yoparty

Snart så är det vår....
 

Bifogat

  • Air box std.jpg
    Air box std.jpg
    173.5 KB · Visningar: 83
  • Air box.jpg
    Air box.jpg
    207.7 KB · Visningar: 92
  • IMG_0578.jpg
    IMG_0578.jpg
    236.6 KB · Visningar: 83
  • t_17524.jpg
    t_17524.jpg
    138.1 KB · Visningar: 123
Last edited:

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
De flesta slip-ons låter klart mer än vad myndigheterna anser vara OK... Och tar du bort katten så låter det ännu mer och ger 2-3hk till.
Eftersom du funderar på helsystem och PCIII så anser jag det vara självklart att öppna upp luftburken och stoppa i ett fullflödesfilter. För om du skall få nån "nytta" av helsystem (eller slip-on) med PCIII så bör du mata motorn med ordentligt med luft. Varför snåla in på denna mod som e gratis??

Kolla bilderna skillnaderna på insugsarea....
Sen kan man oxå kolla soppaslangen!! Den är std av hårdplast som i mitt fall var lite böjd och ev(?) begränsade soppamatningen. Jag köpte en ny på Mekonomen (50 cm) och drog den i en större radie så den inte påverkas av när man lyfter tanken.. Billig mod oxå!

Kolla förresten in Racefit burken... Tror inte du kan besiktiga med den! :yoparty

Snart så är det vår....

Tack, ska fixa luftfiltret!
Ang katten så gör nog 2-3 hk effekt så mycket men skillnad på ljud borde det nog bli!!

Ska kika lite närmare på racefitt sliponen, är ljudet nice?


Ljudet blir inte som moto gp med kat i. Den kan du borra ut och hacka,kolla på copperdawg.gom.
små slipon leovince, supertrapp. Korta yoshi och mivv, klart snyggast, och yoshy ger mest effekt.
fotpinnar, det finns några plattor som flyttar nån cm men vettefan om det räcker . Ljus, sök på osram night racer .speglar, barracudamoto.IF
såga luftbox, tia man får fett insugsljud. Men jag fattar inte hur folk orkar modda så mycket. Speciellt med ny hoj...

Tack för tipsen! Jag vet precis vad du menar med att modda mycket, och framförallt med ny hoj!! Tänkte exakt likadant om polare som köpte en standard V70 och efter en tid såg den ut som en V70R...
Jag tänkte om du vill ha en V70 R gå och köp en sån istället. Kruxet med hojar är att typ 99% av alla hojar är så JÄVLA fula från scratch.

Jag vill att hojen ska se smidig ut och ha ett bra ljud: slipon och luft
Jag vill ha bättre ljus.
Jag vill sitta lite mer sportigt.
Jag vill ha mer buskänsla.

Jag vill ha en hoj som inte ser ut som 99% av resten av hojarna.

Varför köpte jag då inte en beggad hoj eller annat märke eller färdig moddad?

Är Yamatönt och att köpa en ny hoj för 100' eller köpa en beggad för typ 90? Dessutom drar jag momsen på företaget då jag använder den som arbets/uthyrningshoj...
 

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Ort
kungsbacka/malmö
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder
Tack, ska fixa luftfiltret!
Ang katten så gör nog 2-3 hk effekt så mycket men skillnad på ljud borde det nog bli!!

Ska kika lite närmare på racefitt sliponen, är ljudet nice?




Tack för tipsen! Jag vet precis vad du menar med att modda mycket, och framförallt med ny hoj!! Tänkte exakt likadant om polare som köpte en standard V70 och efter en tid såg den ut som en V70R...
Jag tänkte om du vill ha en V70 R gå och köp en sån istället. Kruxet med hojar är att typ 99% av alla hojar är så JÄVLA fula från scratch.

Jag vill att hojen ska se smidig ut och ha ett bra ljud: slipon och luft
Jag vill ha bättre ljus.
Jag vill sitta lite mer sportigt.
Jag vill ha mer buskänsla.

Jag vill ha en hoj som inte ser ut som 99% av resten av hojarna.

Varför köpte jag då inte en beggad hoj eller annat märke eller färdig moddad?

Är Yamatönt och att köpa en ny hoj för 100' eller köpa en beggad för typ 90? Dessutom drar jag momsen på företaget då jag använder den som arbets/uthyrningshoj...

Jag tycker att du ska kolla på akrapovic systemet jag har själv valt det efter mycket övervägande och är super nöjd med både ljudet och effekten särskilt när man plockar bort dbkillern:yoparty:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top