Yamaha FZ-tråden

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Kylarvingar

Hej! Jag är på jakt efter kylarvingar till min FZ8 men har inte lyckats hitta några. Var har ni köpt era som sitter på FZ1? Känner även för o byta fotpinnarna, vill inte ha de där touringgummiklädda sakerna, tips någon?
 

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Ort
.
Hoj
.
Riktigt nöjd med valet av hoj. Sen var det ju positivt att Bilsport & mc har tagit bort kravet att man ska ha haft mc kort i 5 år för att få försäkra i 24+. Min försäkring sjönk med 50% när jag bytte från basförsäkringen! :tummenupp
 

Bifogat

  • sh.JPG
    sh.JPG
    124.4 KB · Visningar: 120

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Riktigt nöjd med valet av hoj. Sen var det ju positivt att Bilsport & mc har tagit bort kravet att man ska ha haft mc kort i 5 år för att få försäkra i 24+. Min försäkring sjönk med 50% när jag bytte från basförsäkringen! :tummenupp

Jag bytte från Bilsport till Svedea och sänkte premien på FZ1an med 3000 ner till 5500 kr per år. Dessutom har de lägre självrisker än Bilsport.
 

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
5500 för hel/hel? Vad ligger självrisken på? Kan ju vara värt att kolla upp pris där...

Ja, hel/hel. Jag valde deras "största" helförsäkring. I den ingår: Innehåller trafik, brand, glas, maskin, räddning, rättsskydd, stöld, vagnskada, assistans, extra hyrbil, extra tillbehör, krishantering, extra ersättning vid olycksfall och extra ersättning vid dödsfall.

Bor två mil utanför gbg så det är inte högsta f-zonen. självrisken tror jag var 3000 kr. En begränsning är att det bara är jag eller annan person i min familj som får köra hojen.
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Ja, hel/hel. Jag valde deras "största" helförsäkring. I den ingår: Innehåller trafik, brand, glas, maskin, räddning, rättsskydd, stöld, vagnskada, assistans, extra hyrbil, extra tillbehör, krishantering, extra ersättning vid olycksfall och extra ersättning vid dödsfall.

Bor två mil utanför gbg så det är inte högsta f-zonen. självrisken tror jag var 3000 kr. En begränsning är att det bara är jag eller annan person i min familj som får köra hojen.


Hur länge har du haft mc kortet? Ringde och kollade på en FZ1-N -08 som dom skulle ha 17000 för, har bara haft kortet i 3 år men bor ute i skogen (Arjeplog)
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Hej!

Ja då har man inhandlat en FZ6 09 S2. Beställt Leo vince har jag också gjort. Jag frågade lite tidigare i tråden, men efter att ha plöjt igenom rätt mycket information angående både PC och CO-ändringar så har jag följande frågor då jag är lite skeptisk fortfarande...

Är det helt lungt att åka utan att fippla med CO-värdena och att också åka utan PC? Är det ingen som har kontrollerat några lambda AFR värden med bara leo vince? Tycker det verkar vara rätt många som bara ändrar på känn och inte har någon info som gör att man vet vad man håller på med? Folk pratar också om smällar i avgassystemet när man motorbromsar? Hur kan dessa uppstå, är det inte fuel cut vid motorbroms? Känns lite vanskligt att inte ha koll innan man ändrar eller inte ändrar alls? De flesta kanske inte har gjort någonting alls och det funkar alldeles utmärkt ändå?

Mvh
Björn
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Herre gud vad vissa lever i fullständig rädsla ! Du läser att de flesta kör utan några CO inställningar eller PC, ändå är du rädd och ställer de här frågorna.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag e lite trött på vindbruset som min vindavvisare slänger upp direkt under hjälmen, och tänkte byta till en annan. Har kollat lite på Puig och ZeroGravity. Puig race verkar va lite högre än standard, och vissa säger att de blir av med vindbruset. Touringskärmen verkar va lite för stor, och jag undar om den inte skapar ännu mer turbulens. Vad har ni andra ? Jag e 186 lång, det borde också va en jämförelsefaktor
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag körde med leo vince o utan kat på min FZ6 och handlaren jag bytte in den till var inte helt nöjd och tyckte inte man skulle köra utan kat om jag inte hade en PC3 oxå.


Hej!

Ja då har man inhandlat en FZ6 09 S2. Beställt Leo vince har jag också gjort. Jag frågade lite tidigare i tråden, men efter att ha plöjt igenom rätt mycket information angående både PC och CO-ändringar så har jag följande frågor då jag är lite skeptisk fortfarande...

Är det helt lungt att åka utan att fippla med CO-värdena och att också åka utan PC? Är det ingen som har kontrollerat några lambda AFR värden med bara leo vince? Tycker det verkar vara rätt många som bara ändrar på känn och inte har någon info som gör att man vet vad man håller på med? Folk pratar också om smällar i avgassystemet när man motorbromsar? Hur kan dessa uppstå, är det inte fuel cut vid motorbroms? Känns lite vanskligt att inte ha koll innan man ändrar eller inte ändrar alls? De flesta kanske inte har gjort någonting alls och det funkar alldeles utmärkt ändå?

Mvh
Björn
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Herre gud vad vissa lever i fullständig rädsla ! Du läser att de flesta kör utan några CO inställningar eller PC, ändå är du rädd och ställer de här frågorna.

Ja, men du menar alltså bara för att många gör det så är det bra eller/och helt rätt?

Mvh
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag menar att eftersom så många gör det utan att det är några problem med motorerna, så behöver man inte vara så rädd. Du läser i tråden vad folk gör, och sen gör du ditt val. Tydligen är du av den typen som är generellt rädd, så antingen får du köra med originalblås och reflexväst, eller så monterar du på powercommander, bänkar och ändrar om mappar, och så kostar det dig några tusen extra, men du kan sova gott om nätterna.

Generellt håller folk på med powercommander och bänkning för att kräma ur fler hästkrafter, få bort ryckighet i insprutning, eller liknande. Inte för att man tror att motorn går sönder.
 

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Ort
kungsbacka/malmö
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder
jag e lite trött på vindbruset som min vindavvisare slänger upp direkt under hjälmen, och tänkte byta till en annan. Har kollat lite på Puig och ZeroGravity. Puig race verkar va lite högre än standard, och vissa säger att de blir av med vindbruset. Touringskärmen verkar va lite för stor, och jag undar om den inte skapar ännu mer turbulens. Vad har ni andra ? Jag e 186 lång, det borde också va en jämförelsefaktor

Jag köpte mitt på louise mc och jag är nöjd :tummenupp

Hur länge har du haft mc kortet? Ringde och kollade på en FZ1-N -08 som dom skulle ha 17000 för, har bara haft kortet i 3 år men bor ute i skogen (Arjeplog)

Jag har också bytt till svedea och det sparade jag 1500 kr på
så nu betalar 4300 året helförsäkring:tummenupp
 
Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
jag e lite trött på vindbruset som min vindavvisare slänger upp direkt under hjälmen, och tänkte byta till en annan. Har kollat lite på Puig och ZeroGravity. Puig race verkar va lite högre än standard, och vissa säger att de blir av med vindbruset. Touringskärmen verkar va lite för stor, och jag undar om den inte skapar ännu mer turbulens. Vad har ni andra ? Jag e 186 lång, det borde också va en jämförelsefaktor

hos bikehps läser man detta "The Vario touring screen is great on my 02 Fazer. Made all difference to even short journeys. Thanks"

Jag har beställt en från Touring.se den 18/4 men tydligen har den inte lämnat deras distributör än, får därmed svårt att rekommendera dom.

Men en vario touring med flärp bygger ju lite på flygplansvingeprincipen. Det skapas ett undertryck på baksidan som följer med övertrycket som kommer på framsidan. VT skärmen är dessutom 3" längre än original (utan flärp). Återkommer med recension om jag nu får den nån gång...:huvet
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
jag menar att eftersom så många gör det utan att det är några problem med motorerna, så behöver man inte vara så rädd. Du läser i tråden vad folk gör, och sen gör du ditt val. Tydligen är du av den typen som är generellt rädd, så antingen får du köra med originalblås och reflexväst, eller så monterar du på powercommander, bänkar och ändrar om mappar, och så kostar det dig några tusen extra, men du kan sova gott om nätterna.

Generellt håller folk på med powercommander och bänkning för att kräma ur fler hästkrafter, få bort ryckighet i insprutning, eller liknande. Inte för att man tror att motorn går sönder.

Hej!

Kan inte påstå att jag är rädd, däremot nyfiken och lite försiktig. Verkar ju vara väldigt många i usa som ändrar i co, därför blir jag fundersam, inget fel i det.
Generellt rädd person? Hehe, whatever floats your boat :tummenupp

Mvh
Björn
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hej!

Kan inte påstå att jag är rädd, däremot nyfiken och lite försiktig. Verkar ju vara väldigt många i usa som ändrar i co
Björn

Yamaha ställer in CO-värdena i fabriken, skräddarsytt för varje motor har jag hört. Därför ska man inte meka med det. Har man dock problem, som överdriven överhettning eller så, så kan man notera sina standardvärden och börja ändra.

De flesta kör utan PC/bänkning, skruva med CO-värden, och ingen har rapporterat några problem hittils (har läst hela FZ-tråden från inlägg 1) Därför kan man lugnt räkna med att det e bara att byta system, och gasa på. Läs på www.fz6-forum.com, fråga där också.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top