Yamaha FZ-tråden

Lasseluring81

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
SWALOW
Hoj
FZ1-N & KTM 525 smr
Den största strypningen är väl orginalburken.... :tummenupp

nä den är strypt på täningen:( Man får in i datorboxen ochpromera om den. Har själv inte gjort det för tycker det är för mycket pengar. Yama center tar 5000kr om man själv kommer in med boxen men det ska tydligen göra en jävla skillnad.... Själv har jag bara powc dämpare och filter och ner drevad en kugg fram.... Finns ett g-pack som man kan köpa löst som man själv kopplar in som tar bort strypningarna... kostar typ 1500kr men vet inte om det tar bort lika mycket som om man skulle programera om boxen men skulle säkert tro det...

sant men det är ändå surt, jag jobbar också hårt för mina pengar

Jo jag vet.. Allt handlar fan bara om pengar hela tiden:huvet
 
Last edited:

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Är det någon här som kör FZ1 på bana...
Herrejestas vad fotpinnarnas pinnar tar i backen, hur har ni löst det?
Skruvat bort dom eller köpt någon höjningssats?
Ser ut som halvmånar för tillfället.
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Tack för tippset!
Vad tror du om man tar bort pinnarna helt (om det är möjligt), kan det bli farligt om själva fotpinnen tar i asfalten?
Har du länk till brickan du talar om?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
länken till brickan var död. Tar du bort varningspinnarna kommer du tillräckligt långt ner för att skrapa fotpinnen ändå om du vill. e varningspinnen borta så sliter du snabbt ner själva fotpinnen eftersom den e i aluminium. Köp korta M6 bultar med rundhuvud och sätt in dem i stället för de vanliga varningspinnarna.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hejsan! funderar på att dreva ner min fz1 eftersom ettan i min mening är väl hög. Om jag inte missuppfattat det hela så är 17 kuggar orginal på främre drevet. Så frågan är helt enkelt om man skall satsa på 16 eller 15 kuggars drev....nån med erfarenhet av detta? Tanken är ju att göra den piggare och mer wheeliebenägen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Original är 17, och 16 känns nästan perfekt. 15 hade nog blivit för brutalt, så jag kommer att gå upp en kugg på bakdrevet också i vinter.
Den wheelar duktigt mkt lättare nu, men jag lyckas fortfarande sällan att wheela i 2:an. Kan bero på att jag väger 115 + utrustning.

just det, och nu pratar vi ordentliga powerwheelies i ettan. Det blir powerwheelies i tvåan också, men odramatiskt, man får lite lyft.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Efter mina senaste (sista??) moddar var jag idag och optimerade hojen i bänk. Alla ryckningar ("svallningar") som hojen hade förut är borta nu med FCE och mindre sub-throttel plates.

Ökade med 8-9hk mellan 6500-9000rpm!! Nådde 147,8 på bakhjulet när vi var klar. Känner mig nöjd nu!!

//cage
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Original är 17, och 16 känns nästan perfekt. 15 hade nog blivit för brutalt, så jag kommer att gå upp en kugg på bakdrevet också i vinter.
Den wheelar duktigt mkt lättare nu, men jag lyckas fortfarande sällan att wheela i 2:an. Kan bero på att jag väger 115 + utrustning.

just det, och nu pratar vi ordentliga powerwheelies i ettan. Det blir powerwheelies i tvåan också, men odramatiskt, man får lite lyft.

Ok det blir en kännbar skillnad med ett 16 kuggsdrev alltså? Funderade själv på om det skulle räcka med bara en kugge mindre men då provar jag det.
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Är åxå sugen på att byta till ett 16 drev fram, men undrar hur mycket/lite fel hastighetsmätaren kommer att visa.

btw vart köper man ett 16 drev som passar?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
mäts hastigheten i vxllådan? isåfall kommer väl mätaren visa för mycket, mer än det redan gör alltså.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du strör lite salt i såret :p
Ta du fram ritningar, och ett kit du kan sälja till alla oss (givetvis för en billig peng) så ska nog fan min hoj också bli turbomatad :)
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
En till som frågar om råd
Kör en FZ6s -06á idag men ska skaffa nytt till våren, velar mellan en FZ8 o FZ1.
Tillhör kategorin 40taggare som bara pruttar runt på småvägar o njuter av friheten o hejar glatt på allt o alla.

För/nackdelar med respektive hoj?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FZ1 Fördelar: maffigt register, massor med ponysar, accar som en raket, ställbar fjädring, finns ganska billiga att köpa, äldre årsmodeller
FZ1 Nackdelar: dyr försäkring, drar ca 0,75 L/mil

FZ8 Fördelar: billigare försäkring än FZ1:an, kanske drar mindre soppa(KANSKE)
FZ8 Nackdelar: ej inställbar fjädring. Om hojen känns svampig eller du bottnar gafflarna (du kanske väger över 85kg med utrustning), eller på något sätt hamnar i en situation där fjädringen begränsar dig, så kan du endast göra en grej: köpa nya fjädrar, eller ny bakdämpare (runt 6-8k för en bakdämpare). En annan nackdel är att de inte har funnits så länge så du får betala en del för en begagnad FZ8 - sen finns det inte så många heller.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Med pruttande klarar du nog av 0,6l/mil. Själv köra jag mellan 0,55-0,7

mellan malmö å kristianstad snittade jag 0.55 i pendlingstempo

Ok det blir en kännbar skillnad med ett 16 kuggsdrev alltså? Funderade själv på om det skulle räcka med bara en kugge mindre men då provar jag det.

som natt å dag

Är åxå sugen på att byta till ett 16 drev fram, men undrar hur mycket/lite fel hastighetsmätaren kommer att visa.

btw vart köper man ett 16 drev som passar?

ca0.8% fel. köpe hos min lokala yamaha handlare och fick ett JT drev. man kan köpa rettans drev som har en storr gummibussning som dämpar kedjerassel
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top