Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
nej .. fabrikationsfel. Jag har dock hört talas om att Yamaha hävdar att rampuckarna kan orsaka sprickor. Det låter som en ursäkt för att slippa ta ansvar om du frågar mig.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
nej .. fabrikationsfel. Jag har dock hört talas om att Yamaha hävdar att rampuckarna kan orsaka sprickor. Det låter som en ursäkt för att slippa ta ansvar om du frågar mig.

Hur skötte Yamaha ärendet?

Det där med att en del rampuckar ställer till det kan jag köpa till viss del, har sett några hemsvarvade (ja även kinaskit) i delrin där allt är i plast vilket innebär att åtrdragningmomentet mellan ram och motor mer eller mindre försvinner efter ett tag och man får ett glapp som genererar en utmattningsskada.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tja, de ersatte ramen, men jag fick pejja jobbet. Garantin hade gått ut ett par månader innan mekanikern såg det. Och grejen var att jag såg nåt på fogen (som såg ut som en repa) innan garantin gick ut, men inte i min vildaste fantasi kunde jag inbilla mig att det är en spricka.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Då malt äger en Fz8 så tog jag för givet att han menade hur det funkar att byta till slipon på den.
Videon du länkade till är ju en Fz1, ser inte likadant ut på den som på Fz8.

På min Fz8 hade jag ingen sådan ventil, det är en Fz8 -2011. Det var bara att byta rakt av.
Vet inte hur det är på -2012 modellerna men 2011 ska det bara vara att byta rakt av. =)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tja, de ersatte ramen, men jag fick pejja jobbet. Garantin hade gått ut ett par månader innan mekanikern såg det. Och grejen var att jag såg nåt på fogen (som såg ut som en repa) innan garantin gick ut, men inte i min vildaste fantasi kunde jag inbilla mig att det är en spricka.

Till er andra då, se till att hålla koll på fogen.
det är där det brukar skita till sig.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Då malt äger en Fz8 så tog jag för givet att han menade hur det funkar att byta till slipon på den.
Videon du länkade till är ju en Fz1, ser inte likadant ut på den som på Fz8.

På min Fz8 hade jag ingen sådan ventil, det är en Fz8 -2011. Det var bara att byta rakt av.
Vet inte hur det är på -2012 modellerna men 2011 ska det bara vara att byta rakt av. =)

Jo jag tänkte så klart på FZ1 .. har varit lite disträ (?) idag

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)

Gött! Det är en -11 jag har också. Bara att samla lite slant och beställa så man har den hemma innan våren. Har beslutat att det blir ett Mivv Suono.

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Hur kommer det sig att ni köpte FZ8 i stället för FZ1:eek:r ?

För min del så handlade det om flera faktorer. Dels försäkring. Betalar lite drygt 3000 hel/hel för FZ8:an. Sen föll det sig så att dom jag bytte in min KTM 950 hade en fjolårs FZ8 med 0 mil på mätaren till ett väldigt bra pris vid inbyte. Sen anser jag att 106 hästar är fullt tillräckligt för min del. Man måste inte alltid vara värst serru :)

Visst har jag sneglat på FZ1:an tidigare men det föll lite på kostnaderna. Jag har en massa andra hål att stoppa pengarna i också...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Sitter katten likadant på FZ8:an som på FZ1:an? Måste man sabotera hela katten för att få bort den om det nu ger det nåt att ta bort den?

Jag är ju en sån som vill kunna återställa hojen helt till original om så skulle behövas.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Sitter katten likadant på FZ8:an som på FZ1:an? Måste man sabotera hela katten för att få bort den om det nu ger det nåt att ta bort den?

Jag är ju en sån som vill kunna återställa hojen helt till original om så skulle behövas.

Ingen bryr sig om katalysatorn.folk bryr sig mer om bakdäcket är platt ..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati