Yamaha FZ-tråden

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Du delar röret precis efter. När jag köpte mitt Leo Vince slipon så fick jag med precis allt man behövde, rör, fjäder mm. skit smidigt.

Varför jag köpte Fz8 var att det skilde ganska mycket i försäkring, och det är min första hoj, så när jag känner mig redo så köper jag mig en lite värre =)

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Ingen bryr sig om katalysatorn.folk bryr sig mer om bakdäcket är platt ..

Jag bryr mig om ifall hojen är helt original eller inte :tungan Hur är det med besiktning utan kat? Har aldrig besiktat en hoj än.

Du delar röret precis efter. När jag köpte mitt Leo Vince slipon så fick jag med precis allt man behövde, rör, fjäder mm. skit smidigt.

Antar att du lät katten sitta kvar då. Finns det ingen risk att motorn går snålt när man ökar flödet för mycket eller tar insprutningen hand om det?

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Jag märkte då ingen skillnad, mer än att jag blivit hörselskadad av det feta ljudet utan DB-killer haha.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
min nästa mod innan våren är att borra ut katalysatorn, och sätta in mina nya insugstrattar. Funderar också på ett 1T större drev bak. -1T på framdrevet rekommenderar jag starkt till er med FZ8-orna. Tror att det gör lika stor skillnad som på min.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Vad blor det för skillnad? Stämmer hastighetsmätaren efter eller får man köpa en sån krets från ebay så man kan synka mätaren igen?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
betydligt bättre acc, att sen mätaren inte stämmer till 100% kan kvitta. Det slår fel på ca 10%, så i stan kan du räkna med att den visar 5 km/h fel och på motorvägen ca 10km/h fel. JAG bryr mig inte så mycket och tänker inte spendera en tusenlapp på en speedo-healer.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Lite off-topic: min hoj har gått lite över 3000 mil, och jag undrar över den här skräcken folk har över hojar som jag gått 5000 mil. Nästa säsong räknar jag med att jag kör sisådär en tusen mil, vad kommer värdet på min FZ1 bli i slutet på 2013 med 4000 på mätaren? FZ1-SA 2007

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
betydligt bättre acc, att sen mätaren inte stämmer till 100% kan kvitta. Det slår fel på ca 10%, så i stan kan du räkna med att den visar 5 km/h fel och på motorvägen ca 10km/h fel. JAG bryr mig inte så mycket och tänker inte spendera en tusenlapp på en speedo-healer.

Bättre acc. Men sämre top-speed =/ Den går ju bara i 250 som det är nu, hur mycket förlorar man? =)
530 kr kostar en speedo-healer på ebay..

Är det samma frame sliders till fz8 som till fz1??

Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Bättre acc. Men sämre top-speed =/ Den går ju bara i 250 som det är nu, hur mycket förlorar man? =)
530 kr kostar en speedo-healer på ebay..

Är det samma frame sliders till fz8 som till fz1??

Hur det är med FZ8an vet jag inte men min tappar inte märkbart i toppfart eftersom den varvar ur mer på högsta växeln jämfört med orginal. Det bättre accet är hursomhelst klart mycket viktigare än några km/h i toppfart tycker jag. I annat fall hade jag kört en busa istället. Den blir däremot sämre tourer om det nu är viktigt. Jag har mätt min felmarginal till ganska exakt 10% så det e väldigt lätt att räkna ut hur fort det går. Notera att med orginaldrevning så visar det också fel.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hur det är med FZ8an vet jag inte men min tappar inte märkbart i toppfart eftersom den varvar ur mer på högsta växeln jämfört med orginal. Det bättre accet är hursomhelst klart mycket viktigare än några km/h i toppfart tycker jag. I annat fall hade jag kört en busa istället. Den blir däremot sämre tourer om det nu är viktigt. Jag har mätt min felmarginal till ganska exakt 10% så det e väldigt lätt att räkna ut hur fort det går. Notera att med orginaldrevning så visar det också fel.

Lite drygt att serva var 900e mil bara:fakta

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

Stämmer bra

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Lägg märke till VBKs kommentar ang rampuckar . Har ni sätt på det, och får sprickor i ramen,så är risken stor att Yamaha inte ersätter skadorna. Sen behövs inte rampuckar då styret e så brett. Sätt på fork sliders och svingbobbiner ist

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lägg märke till VBKs kommentar ang rampuckar . Har ni sätt på det, och får sprickor i ramen,så är risken stor att Yamaha inte ersätter skadorna. Sen behövs inte rampuckar då styret e så brett. Sätt på fork sliders och svingbobbiner ist

Jag kör med rampuckar så det var inte för att dissa dom som är rädda om älsklingen.

Vad jag egentligen menade är var att man skall ha det i bakhuvudet om man åker till verkstaden med en sprucken ram, mina har räddat mig 3 ggr så dom gör vad dom skall.

Momentet mellan ram och motor är viktigt och med skräppuckar så blir det inte bra.
Jag kör med bra puckar med alufästen och då är det inte så kritiskt.

Så skall man reklamera så av med puckar och i med originalbultar.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Sökte lite på original gear, men får upp allt från 39-48 taggar bak och tror jag lyckats hitta att det är 16 taggar fram original.

Så vad är original-taggningen egentligen? Skulle kunna tänka mig att det är 46 ibak och 16 ifram, är det rätt?
Så bästa setupen om man vill ha lite bättre drag i hojen blir 47 bak och 15 ifram?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det gäller även att verkstan man lämnar in för reklamation inte berättar för yamaha att de har sett rampuckar på hojen

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Sökte lite på original gear, men får upp allt från 39-48 taggar bak och tror jag lyckats hitta att det är 16 taggar fram original.

Så vad är original-taggningen egentligen? Skulle kunna tänka mig att det är 46 ibak och 16 ifram, är det rätt?
Så bästa setupen om man vill ha lite bättre drag i hojen blir 47 bak och 15 ifram?
Det ska va 16/46 original på FZ8:an enligt Gearing Commander. betydligt lägre utväxling än FZ1:an som har 17/45 original. Man börjar oftast ändra ett drev i taget, en kugg i taget, så känner man sig för hur det blir. Vissa gillar lägre, vissa högre utväxling. lättast e det nog att börja mecka med bakdrevet, eftersom du slipper ta av fotpinnen för att komma till framdrevet, men bakdrevet kostar lite mer.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000

Dom ersätter väl inte om den är äldre än 5 år iaf? Eller är dom mån om sitt ryckte så dom fixar trasiga ramar även efter garantin gått ut?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Goodwill reparationer förekommer hos de flesta bil och mc märken som har lite prestige att värna om. Dvs inte Renault , Dacia , hyosung etc

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati