Yamaha FZ-tråden

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Vad kör du med för aggregat och kylare, samt vilket laddtryck? Antar att du fått mappa om hojen en hel del efter modden för att få det att funka.

Svetsat om grenröret själv eller finns det att köpa för turbo mod?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad kör du med för aggregat och kylare, samt vilket laddtryck? Antar att du fått mappa om hojen en hel del efter modden för att få det att funka.

Svetsat om grenröret själv eller finns det att köpa för turbo mod?

Om du läser här så står allt som gjorts
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?234309-Mr-Helmut%B4s-Turbo-Fz1

Mitsu td04, en bockad IC ihopsnickrad själv, 1,1 bar

Mappningen var ju bara att lämna in, gjorde på några timmar. Nej det finns inte grenrör att köpa till FZ1, tror inte någon annan gjort det förut. Men jag har ritat ett eget i CAD med kapritningar osv.

Avgassystem3.jpg

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jo, det e klart att det mesta står i din byggtråd, men det e det där med forumformatet. Sen har jag inte tillräckligt mkt kunskaper om motorer för att förstå alla detaljer, till exempel hur man dimensionerar komponenter, hur man räknar på hållfasthet, etc. Jag inser att någon som tänker dra igång ett turbobygge har antagligen en hel del baskunskaper, och kanske någon verkstadsteknisk bakgrund, och någon som mig (datanörd) skulle inte våga dra igång ett sånt bygge oavsett hur mycket material man än läser.

Jag har läst en del om turbo på wikipedia idag, och spontant känns det som om man hade kunnat köpa ett kit så kanske man hade vågat bygga .. Förresten har du lagt upp den på fz1-forum.com ? Jag tror nog att den communityn skulle uppskatta ditt bygge.

Regbesiktigade du hojen med turbo på, eller behöver du plocka av leksakerna var 4:e år ?

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Funderar själv på att rensa baken på min fz8, men är lite osäker på det när det kommer till kablarna.
Är det att kapa och löda blinkerskablar och till plåtbelysningen?

Jag kopplade in mina på kontakterna som ligger vid batteriet under den främre sadeln. Lossa de två insexskruvarna i bakkant på sadeln så kommer du åt kontakterna. Onödigt jobb att klippa och löda kablar.

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Funderar på att byta ut originalljuddämparen till nåt lite lättare, snyggare och ljudligare till våren och har fastnat lite för IXIL hyperflow.

Nu till min fråga: Går det bra att bara byta ut ljuddämparen rakt av eller bör/måste man mappa den? Nån som har satt på ett sånt på sin FZ? Tar man bort katten i samma veva och är det något spjäll man måste pyssla med?

Tacksam för svar...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Byter du dämpare så tar du även bort EXUP ventilen som sitter i OEM dämparen. Denna styrs med hjälp av en styrservo som ligger under tanken, och två vajrar som går från servon till dämparen. Detta är jättelätt att göra, får du inte med nån beskrivning till din nya tillbehörsdämpare så finns det manualer i överflöd på nätet.
Du behöver inte mappa om för bara dämparbyte. Katalysatorn kan du ta bort i samma veva om du vill, men det finns tillräckligt med pulver med den i också. Och då kan man med handen på hjärtat säga att man värnar om miljön.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
En liten parantes: Det där IXIL-röret ser helt ok ut, men vad som är ännu viktigare är att du inte får tinnitus av det. Jag har ett Yoshimura TRC rör och jag fick långvarande ringningar i öronen av att köra med det. Numera kör jag med DB-killer i, och det räcker knappt för att hålla ner ljudnivån. Om du ändå lägger ut pengar, kolla gärna på hur mycket db-killern sänker ljudnivån, eller kanske en dämpare som är laglig (se här: http://www.lellesmc.se/lelles/katal...moped-2011/parts/247-253 2011 ljuddampare.pdf )

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Smart, tänkte inte på ljudnivån så mycket. Tyckte bara det var skitsnyggt. :)

Det står mellan det och ett Mivv Suono och IXIL-dämparen ligger bättre i pris. Måste kika lite mer och se om jag hittar några siffror på ljudnivåer.

EDIT:

Har kollat runt lite och tydligen är IXIL Hyperflow inte "Homologated" vilket jag tolkar som ej godkänd för gatbruk. Mivvs Doublegun är inte heller det och de är ju rätt lika varandra. Lutar åt en Suono-dämpare då.

Tack för upplysningen om ljudnivån. :)

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det e bara att beställa en massa delar och börja mecka. Jag har nya insugstrattar, 12v uttag och regbesiktning på g

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati