Yamaha FZ-tråden

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag har 180 på min fz8n -2011, konstigt att det inte är samma på fz8 och fz1
 
Last edited:

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Äntligen lite väder så man kan köra:)
De sprack ganska fort
 
Last edited:

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har Ivans FCE,16T drev och GPR slipon enda mod som jag tycker är värt att satsa på specielt FCE mc:n går otroligt bra och jämt i motorn.:tummenupp

Tack för input. Är det idé att skaffa sportfilter efter slipon om man inte tänkt bänka hojen?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
slip-on gör en del tycker jag, inte minst på vikten. Sen köpte jag andra insugstrattar i kombination med sportluftfilter, och jag upplever det som betydligt roligare. Känns som hojen andas lite bättre, och den LÅTER betydligt bättre.
 

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
Tack för input. Är det idé att skaffa sportfilter efter slipon om man inte tänkt bänka hojen?

Nej! jag "tror" inte på sportfilter har det ej själv.Höll på och testade på min förra Mc kawasaki z750 inge bra om man inte som du själv nämner PC III och bänkning.Finns så mycket power i FZ1:an så jag är ganska nöjd nu gäller det att försöka köra lite.:tummenupp
 

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
Äntligen lite väder så man kan köra:)
De sprack ganska fort
Idag (läs igår) så gick min maskin genom i ombesiktningen utan problem.Jag monterade tillbaka giraffhalsen lite pul :-( nu är jag precis klar med återmontering av miniskylten.Känns helt ok Bilprovningen är gud det har jag lärt mig iallafall.:hej
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Hej någon mer än mig som upplevt vibrationer vid 2800-2900 varv det känns ända ner till fotpinnarna. I övrigt inga som helst vibrationer.Oavsett växel? Mc är en fz1-s 08 mvh
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Idag (läs igår) så gick min maskin genom i ombesiktningen utan problem.Jag monterade tillbaka giraffhalsen lite pul :-( nu är jag precis klar med återmontering av miniskylten.Känns helt ok Bilprovningen är gud det har jag lärt mig iallafall.:hej

Härligt! Dom har stor makt, lika jobbigt att fara dit som till tandläkaren.
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Hur har ni biffiga gubbar ställt in fjädringen på era FZ:eek:r? Är det generellt som så att fjäderförspänning, återfjädringens dämpning och kompressionsdämpningen skall vara hårdare inställt ju tyngre man är? Om man gillar fart och ha knäskrap i kurvorna är det då hårdare inställning som gäller? Är helt novis på dessa inställningar så skulle vara tacksam för tips :Bugar
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Med förspänning justerar du chassigeometrin. Kompressionsdämpning och retur justeras efter den vägen du kör på för tillfället. För mycket komp dämpning och du överbelastar däcken vid potthål och andra ojämnheter. För lite och gaffeln kan kännas för svampig och mjuk. Kör helt enkelt på din favoritsträcka fram och tillbaka med skruvmejsel i fickan och justera ett klick i taget och en inställning i taget
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Ok, men mer förspänning krävs för tyngre förare och när man exempelvis skall köra långt med frugan därbak. Eller?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ok, men mer förspänning krävs för tyngre förare och när man exempelvis skall köra långt med frugan därbak. Eller?

Hehe nä. Då ska du bara ha en hårdare fjäder. Att bara dra ihop den gör inte den hårdare. Tänk på Petter Niklas när han har varit i havet
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Hej någon mer än mig som upplevt vibrationer vid 2800-2900 varv det känns ända ner till fotpinnarna. I övrigt inga som helst vibrationer.Oavsett växel? Mc är en fz1-s 08 mvh

Hallå ingen som har nå vibrationer i sin fz1 alls? Det märks tydligt mellan 70-85 på sexans växel.
Har iaf kollat alla bultar och även kedjespelet.
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Hallå ingen som har nå vibrationer i sin fz1 alls? Det märks tydligt mellan 70-85 på sexans växel.
Har iaf kollat alla bultar och även kedjespelet.

Jag har inte märkt nått alls på min. Det kan inte vara så att du tappat en vikt från framfälgen som gör att de blivit obalans? Har det på bilen och den hoppar som mest i 70 sen försvinner de om jag går upp i 90
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Jag har inte märkt nått alls på min. Det kan inte vara så att du tappat en vikt från framfälgen som gör att de blivit obalans? Har det på bilen och den hoppar som mest i 70 sen försvinner de om jag går upp i 90

Vibrationen har med motorn att göra. Det är mellan 2500 rpm och 3000 oavsett växel eller gas. Det är inte mycket egentligen. Men endå så pass att jag stör mig på det. Den går klockrent i motor å allt annars.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vibrationen har med motorn att göra. Det är mellan 2500 rpm och 3000 oavsett växel eller gas. Det är inte mycket egentligen. Men endå så pass att jag stör mig på det. Den går klockrent i motor å allt annars.

Det är en motorcykel. Den SKA vibrera och dåna. Du kanske vill ha en scooter istället?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top