Yamaha FZ-tråden

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, den går ju rikt standard, men med alla dom modsen utan mappning trodde jag den skulle gå snålt

Last edited:

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Yamaha
Är sittposition lika mellan n och s? Min fråga gäller även passageraren?

Dvs kan någon testsitta/testskjutsa min s istället för på en n för att få veta om det funkar på n, eller skiljer dom sig åt?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det ska det vara men jag upplever N som mer kompakt och kortare

Sent from my waste-time-device

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Men passageraren lutar sig fram mot föraren eftersom man får ha armarna runt eftersom det saknas handtag

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Last edited:

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Någon som bytt bromsvätska på sin FZ med ABS? Något man bör göra annorlunda mot en hoj som inte har det? tänkte köra med vacumpump nere vid oken.

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Hoj
FZ1-SA -12
Någon som bytt bromsvätska på sin FZ med ABS? Något man bör göra annorlunda mot en hoj som inte har det? tänkte köra med vacumpump nere vid oken.
Har inte gjort det på min, men såvitt jag kan se i servicemanualen (sid 3-25/26 Bleeding the Hydraulic/ABS brake) är det exakt samma punkter utan/med ABS fram tills dess att systemet ska funktionstestas.

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
ja jäklarns! Måste scrollat förbi de sidorna. Skillnaden är altså att det kan bli gammal bromsvätska kvar i abs pumpen och man vet inte om abs:en funkar (vilket man inte vet innan heller) alternativt så köper man en "test coupler".Frågade en Yamaha handlare om detta men ni vill nog inte veta vad han sa:)

Last edited:

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Hoj
FZ1-SA -12
ja jäklarns! Måste scrollat förbi de sidorna. Skillnaden är altså att det kan bli gammal bromsvätska kvar i abs pumpen och man vet inte om abs:en funkar (vilket man inte vet innan heller) alternativt så köper man en "test coupler".Frågade en Yamaha handlare om detta men ni vill nog inte veta vad han sa:)
ABS-systemet ska ju klara av att berätta när det inte funkar, genom blinkande eller helt lysande ABS-lampa beroende på fel... Jag gissar (obs gissar!) att det efterföljande testet medför att verkstaden slipper testköra/testbromsa.

På min egen hoj skulle jag nöja mig med att ABS-lampan är släckt + ABS fungerar när jag provar i verkligheten.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nu får det vaknas lite här i denna tråden igen för fään!

Har hittat en dansk firma, fv motor, som verkar kunna sina grejer. Han flashar om en fz1 för 1900 dkr med hans egna bränslemappar och godis. Funderar på att skicka min ecu dit. Någon som kör på hans trolleri här möjligtvis?

Han kan även mappa i bänk och smälla in i original ecu för 3900 dkr, hade ju varit intressant om det inte varit så långt bort. Inte hört om någon tidigare som gör på det viset

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Nu får det vaknas lite här i denna tråden igen för fään!

Har hittat en dansk firma, fv motor, som verkar kunna sina grejer. Han flashar om en fz1 för 1900 dkr med hans egna bränslemappar och godis. Funderar på att skicka min ecu dit. Någon som kör på hans trolleri här möjligtvis?

Han kan även mappa i bänk och smälla in i original ecu för 3900 dkr, hade ju varit intressant om det inte varit så långt bort. Inte hört om någon tidigare som gör på det viset

Lät ju billigt! frågan är om det är bra också men de gör ju shysst öl Danskarna:gnissla

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Jag kikar på något roligt touring alternativ och har just nu fastnat för FZ8-S. Hur är prestandan med passagerare och lite packning? Jag själv väger ca 95kg och tjejen strax under 60. Blir fjädringen hemsk? Alla annonser skriver Öhlinsdämpare, men här i tråden så skriver alla att FZ1 har bättre fjädring. Hur är det egentligen?

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Köp fz1 istället. Fjädringen är inte dålig men bak pallar inte så mycket vikt. Nitron säljer bra viktanpassade dämpare

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...