Yamaha FZ-tråden

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Okej, kul det funkar nu då till slut :) . Sa han vad det var som hade gått fel?
Hur var det, gjorde du andra mods i samband med flashningen? De flesta som gjort det märker ju stor skillnad. Kanske svårt att värdera om det nu var din första runda för året..

Japp, mycket skönt :) Han sa inte mer än att det han hade gjort skulle ha fungerat. Jag misstänker att han gjort något fel, ev. utan att veta om det. Kan inte minnas att jag läst en enda negativ kommentar om Vcyclenut tidigare så det är nog inte vanligt i alla fall.

Jag gjorde inget utöver flashningen. Jag hade även PCV och mapp sen tidigare (samt K&N-filter och slipon då).

Har läst en del själv tidigare och precis som du säger så märker ju många en väldig skillnad (framförallt de som kör Ivans flash och mapp, men de har ju också betalat en hel del pengar så det är väl lättare att motivera för sig själv då).
Jag upplevde att hojen överlag kändes bättre men det var ju också första turen så jag får utvärdera mer framöver. Är det bara det minsta bättre med gasen (vilket jag är rätt säker på att det är) och även restriktionerna på 1-3 (lär märkas nästa gång man kör KNIX då den tvekat ur hårnålarna) så är jag nöjd :)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Japp, mycket skönt :) Han sa inte mer än att det han hade gjort skulle ha fungerat. Jag misstänker att han gjort något fel, ev. utan att veta om det. Kan inte minnas att jag läst en enda negativ kommentar om Vcyclenut tidigare så det är nog inte vanligt i alla fall.

Jag gjorde inget utöver flashningen. Jag hade även PCV och mapp sen tidigare (samt K&N-filter och slipon då).

Har läst en del själv tidigare och precis som du säger så märker ju många en väldig skillnad (framförallt de som kör Ivans flash och mapp, men de har ju också betalat en hel del pengar så det är väl lättare att motivera för sig själv då).
Jag upplevde att hojen överlag kändes bättre men det var ju också första turen så jag får utvärdera mer framöver. Är det bara det minsta bättre med gasen (vilket jag är rätt säker på att det är) och även restriktionerna på 1-3 (lär märkas nästa gång man kör KNIX då den tvekat ur hårnålarna) så är jag nöjd :)
Jaha, det är klart att om du redan hade pcv och filter innan så blir ju inte skillnaden fullt så enorm utan mer bara mjukare gång och gas förmodligen som kommer märkas mest, och såklart restriktionerna på första växlarna. Har du helsystem, utborrad cat med?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vad är det som är begränsat på de första växlarna?
Dom första tre växlarna är effektbegränsade, flashen ger full effekt även på dom. På första växeln kanske det inte finns någon vits mer än om man gillar att wheela, men på de andra två, framförallt trean lär det märkas.

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Jaha, det är klart att om du redan hade pcv och filter innan så blir ju inte skillnaden fullt så enorm utan mer bara mjukare gång och gas förmodligen som kommer märkas mest, och såklart restriktionerna på första växlarna. Har du helsystem, utborrad cat med?

Ja nä, precis. Det var mest gasen att den är så av och på som jag ville bli av med. Plus de första växlarna då men det blir jag egentligen inte riktigt klok på om Vcyclenut tar bort? Vet att Ivan gör det i alla fall. Har frågat Vcyclenut för säkerhetsskull.
Inget helsystem och katten är kvar än så länge. Vet inte om den blir allt för högljudd om man borrar ur den samt öppnar upp luftfilterburken.

Vad är det som är begränsat på de första växlarna?

Där är tydligen någon begränsning så att hojen inte ger full effekt, åtminstone inte på låga varv. Tycker mig ha märkt att den tvekar/segar rätt mycket när man kör t.ex. KNIX och ger mycket gas ut ur en tajt kurva men det kanske är hojen i sig.

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Dom första tre växlarna är effektbegränsade, flashen ger full effekt även på dom. På första växeln kanske det inte finns någon vits mer än om man gillar att wheela, men på de andra två, framförallt trean lär det märkas.

Jag tyckte att framhjulet lättade mer vid fullgas på tvåan i alla fall, vilket jag inte vet om den gjort tidigare. Får tänka mer på det framöver :)

Edit: Fick besked att Vcyclenut tar bort begränsningarna med så var det nog inte bara inbillning. Tyckte att den gick som fan men det gjorde den ju tidigare med egentligen :)

Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag tyckte att framhjulet lättade mer vid fullgas på tvåan i alla fall, vilket jag inte vet om den gjort tidigare. Får tänka mer på det framöver :)

Edit: Fick besked att Vcyclenut tar bort begränsningarna med så var det nog inte bara inbillning. Tyckte att den gick som fan men det gjorde den ju tidigare med egentligen :)
Ja, hade nästan varit konstigt om han inte gjort det. Står ju faktiskt inte specifikt det på hans hemsida, bara att han plockar bort alla begränsningar. Nu är jag sjukt sugen på att skicka över min med, måste bara få tid att skruva bort skiten och pilla lite ?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det beror på vilket avgasrör du har

Sent from my waste-time-device
Precis. Tror att i mitt fall med mivv-GP så har jag för mig att det ger mer utan db-killer.

Blev förövrigt stoppad av polisen häromdagen då jag gasade på lite hårt inne i stan. Dom kollade upp mitt körkort och hoj osv, men sa ingenting annat. Fick inte ens en varning, visdomsord att ta det lugnt eller ett ord om att sliponet brölade högt, vilket det verkligen gör utan db-killer. Gött, nu vet man att lagens långa arm, iaf inte dom som stoppade mig, bryr sig om ljudnivån på hojen. Riktiga trevliga poliser :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
De tog en kille precis framför mig, han körde ganska lugnt men hans avgasljud var öronbedövande högt. Sådär så man får ont i öronen

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag klarade besiktningen igår med nöd och näppe, 100 dB vid andra mätningen. 103 vid första. Den gick igenom med svarta blinkersglas

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag klarade besiktningen igår med nöd och näppe, 100 dB vid andra mätningen. 103 vid första. Den gick igenom med svarta blinkersglas

Även jag har svarta blinkersglas och en väldigt liten "knapp"reflex bak. Inga anmärkningar på något av det från polisen heller.

Var tvungen att kolla med mivv angående db-killer, så mailade dom innan. Fick svar nu att iaf gp-sliponet jag har generellt ger mer effekt utan db-killer. Känns skönt att veta att brölet är där för nyttans skull ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag kan verkligen rekommendera att köra med helt öppet system, vilken skillnad.. Men det är olidligt bullrigt

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Helsystem som i utborrad katalysator och Yoshimura TRC utan db-killer. Det känns rätt mycket friskare bara man tar ut db-killern

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Resultat av att borra ut katten och köra med OEM system?
Jag som börjar närma mig gubbe tycker att den låter tillräckligt mysigt med OEM systemet men det grämer mig lite att jag åker omkring med en propp i systemet...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring