Hej Janne. Nä, i originalutförande är den inte otroligt snabb. Ettan är jävligt lång, du kommer upp i 138 km/h. Och roll on på bottendrag med originaldrevning är sömnframkallande.
-1T fram så blir det en helt annan hoj. -1T fram och +2T bak och du har en vild hoj som vill bara kasta av dig.
Det är en riktigt bra och mångsidig hoj. Går fint på bakhjulet med, stabil i kurvor och i hög fart, etc etc. Det är bara det att det är 10 år gammal chassidesign, så det är inte den mest kvickstyrda hojen du kan hitta. Du kan göra lite moddar med chassit också, till exempel längre dämpare (custom) för att höja upp den bak, då får du brantare gaffelvinkel. Ytterligare brantare gaffelvinkel kan man klämma fram genom att höja gaffelbenen i styrkronan, sätta på 55-profils däck, arbeta med förspänning etc. Allt för att få den lite mer kvickstyrd. Hur du än gör blir den inte som en S1000R men FZ1:an är en otroligt skön och rolig hoj ändå, klassiskt snygg, bekväm att sitta på, etc etc. Jag är inne på min andra, har kört FZ1 i 5 år, fortfarande supernöjd.
Sen tål det att sägas att FZ1 ska varvas till rött för att gå som en Yamaha ska. Det är högvarviga hojar, och fy fan vad det är roligt när man är där uppe på 12k RPM i varje växel