Yamaha FZ-tråden

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tror att det enda som hjälper är programmera om ECUn och ta bort fuel cut off helt och hållet? (Igen egen erfarenhet, kolla på 998cc.org och YamahaFZ1OA.com)

En del har ju gjort justeringar på TPS, något du provat?
http://youtu.be/xGOrkm-KRRA
Ah, men vad fan. Det är ju så jag menar, fast han gör visst det elektroniskt där. Visste inte det gick. Samma princip jag tänkte på. Men antar att tomgången måste sänkas sen efter det för att kompensera för den högre gasen han ställde in
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Håller med, monterade ivans block off plates på min nu i vinter.
Har dock inte testat om det blev bättre...

Det gör jättestor skillnad att ta bort AIS eller bara blockera som jag gjort. Från att ha pangat något fruktansvärt så fort man släppte gasen så låter det typ ingenting numera.

Gällande gasresponsen så har jag precis haft min ECU i USA hos Vcyclenut och fått den flashad. Man är ju knappt sugen på att prova så det kan bli en liten tur idag för att se hur den beter sig nu :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det gör jättestor skillnad att ta bort AIS eller bara blockera som jag gjort. Från att ha pangat något fruktansvärt så fort man släppte gasen så låter det typ ingenting numera.

Gällande gasresponsen så har jag precis haft min ECU i USA hos Vcyclenut och fått den flashad. Man är ju knappt sugen på att prova så det kan bli en liten tur idag för att se hur den beter sig nu :)
Amen vad fan, har funderat fram och tillbaks om jag skulle chansa och våga skicka ecu:n hela vägen till staterna och spara några tusenlappar, eller flasha hos yamahacenter i Helsingborg. Vcyclenut har ju otroligt bra omdömen och kostar drygt hälften mot att göra det i Sverige.

Hur lång tid har det tagit för dig allt som allt med frakter och allt? Inga konstigheter eller så i övrigt?
Vilka "val" har du gjort på flashningen? Mods i övrigt?
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Amen vad fan, har funderat fram och tillbaks om jag skulle chansa och våga skicka ecu:n hela vägen till staterna och spara några tusenlappar, eller flasha hos yamahacenter i Helsingborg. Vcyclenut har ju otroligt bra omdömen och kostar drygt hälften mot att göra det i Sverige.

Hur lång tid har det tagit för dig allt som allt med frakter och allt? Inga konstigheter eller så i övrigt?
Vilka "val" har du gjort på flashningen? Mods i övrigt?

Funderade själv en del innan jag skickade iväg den men efter att ha läst så mycket om det så kändes det som att det var värt det. Egentligen hade jag tänkt skicka den till Ivan men prisskillnaden är ju rätt stor ($80 mot 350).

Jag hade dock ingen aning att man kunde få det gjort i Sverige. Med frakt o.s.v. är det kanske inte så mycket dyrare? Det är ju såklart även mer praktiskt och det hade varit väldigt skönt just nu då våra hojar inte startar... Jag är dock inte särskilt nervös med tanke på, som du också nämnde, hans omdömen annars så jag tror att det löser sig. Har kontaktat honom i alla fall så håller tummarna att det går att lösa snabbt och smidigt.

Vi var två som delade på frakt o.s.v. Vi skickade dem den 3/3 och de kom tillbaka nu i tisdags 15/3. Frakten till USA kostade 325 kr (Posten). Valde express på returfrakten för $51 (skickades från USA i torsdags/fredags och kom fram i tisdags så det gick riktigt snabbt tillbaka). Sedan fick vi även betala 332 kr i tull/moms vilket bör bli lite mindre för en ECU. (För övrigt tycker jag att det är sjukt konstigt att man ska behöva betala tull/moms även när man inte köpt något, och att de dessutom inkluderar frakten i avgiften för att de anser att man tar in produkten frakt i Sverige med leveransen, men tydligen är det så det är...).

Gjorde inget med bränslet (har PCV).
Fläktar 195/205.
Höjt varvstopp (12250).
Valde att justera min hastighetsmätare då den slår väldigt mycket trots att den inte är drevad. Höftade dock lite på hur mycket eftersom jag inte kände för att köra med hojen nu när det varit kallt och tråkigt väder. Hoppas att den blir någorlunda rätt i alla fall.
Sedan yes på disable injector decel cut, disable AIS och disable exup.

I övrigt har jag (vi egentligen, samma på brorsans) Yoshimura-slipon, PCV, K&N-filter och blockad AIS.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Funderade själv en del innan jag skickade iväg den men efter att ha läst så mycket om det så kändes det som att det var värt det. Egentligen hade jag tänkt skicka den till Ivan men prisskillnaden är ju rätt stor ($80 mot 350).

Jag hade dock ingen aning att man kunde få det gjort i Sverige. Med frakt o.s.v. är det kanske inte så mycket dyrare? Det är ju såklart även mer praktiskt och det hade varit väldigt skönt just nu då våra hojar inte startar... Jag är dock inte särskilt nervös med tanke på, som du också nämnde, hans omdömen annars så jag tror att det löser sig. Har kontaktat honom i alla fall så håller tummarna att det går att lösa snabbt och smidigt.

Vi var två som delade på frakt o.s.v. Vi skickade dem den 3/3 och de kom tillbaka nu i tisdags 15/3. Frakten till USA kostade 325 kr (Posten). Valde express på returfrakten för $51 (skickades från USA i torsdags/fredags och kom fram i tisdags så det gick riktigt snabbt tillbaka). Sedan fick vi även betala 332 kr i tull/moms vilket bör bli lite mindre för en ECU. (För övrigt tycker jag att det är sjukt konstigt att man ska behöva betala tull/moms även när man inte köpt något, och att de dessutom inkluderar frakten i avgiften för att de anser att man tar in produkten frakt i Sverige med leveransen, men tydligen är det så det är...).

Gjorde inget med bränslet (har PCV).
Fläktar 195/205.
Höjt varvstopp (12250).
Valde att justera min hastighetsmätare då den slår väldigt mycket trots att den inte är drevad. Höftade dock lite på hur mycket eftersom jag inte kände för att köra med hojen nu när det varit kallt och tråkigt väder. Hoppas att den blir någorlunda rätt i alla fall.
Sedan yes på disable injector decel cut, disable AIS och disable exup.

I övrigt har jag (vi egentligen, samma på brorsans) Yoshimura-slipon, PCV, K&N-filter och blockad AIS.
Aj då, att bägge inte startar låter ju inget vidare. Märkligt..
Japp, man kan flasha hos yamahacenter i Helsingborg. Är ecuunleashed dom använder. Gör man som du utan bränslemapp så spelar det väl ingen roll vem som gör det egentligen. Är väl bränslemapparna som är det som behöver mest tanke bakom. Dom tar 5000kr för det, så drygt dubbelt mot vcyclenut, men smidigt om det som i era fall inte funkar
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Behöver lite packmöjligheter och tänkte börja med en tankväska, gärna en som inte kostar skjortan.
Funderar över storlek, vill ha möjlighet till en touringrunda om det dyker upp i sommar men annars skulle jag inte vilja ha så stor..Vad har ni?
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Behöver lite packmöjligheter och tänkte börja med en tankväska, gärna en som inte kostar skjortan.
Funderar över storlek, vill ha möjlighet till en touringrunda om det dyker upp i sommar men annars skulle jag inte vilja ha så stor..Vad har ni?
Det finns flera mjuka modeller som är expanderbara. Man öppnar ett blixtlås på sidan så blir de högre. Tänk på att välja en med inbyggt regnskydd så dina prylar håller sig torra. Finns ju olika fastsättningar också, t ex på tanklocket.

Själv har jag en en som sitter med magneter insydda i "tygvingar" som håller den på plats utan repor. Lätt att flytta på den när man ska tanka. Kostade ett par 100-lappar när Lidl hade MC-tema... Har hittills hållit i 4 år utan kvalitetsproblem.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
En sådan expanderbar vore ju kanon. Har googlat lite och letat innan men inte hittat något iögonfallande. Länka gärna :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag måste passa på och göra slag för biltemas GPS-hållare för 120kr. Har monterat kardborre under den som jag fäster i mitten på styret. Plats för plånbok, nycklar och mobil som jag kör GPS/hastighetsmätarappen på. Inget för långresor, men för de vanliga småturerna perfekt
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Last edited:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Idag gjorde jag egen mellanservice på min FZ1 -09, bytte olja (Castrol Power1 10w/40), K&N oljefilter (KN-204), brickan till oljepluggen (Yamaha original kod: 214-11198-01) och luftfilter till K&N (YA-2006). På det nya oljefiltret (K&N) sitter det en mutter så du kan skruva av det enkelt med en lednyckel, jag var först fundersam på hur jag ska få bort original oljefiltret, fick dock loss det med handskar och handkraft, och nästa gång använder jag bara en lednyckel, smidigt. 3.1 L olja ska man ha om man byter oljefiltret. Många har säkert koll redan, men första gången jag gjorde det och kanske hjälper det någon. :tummenupp

Tips:
1) Varmkör motorn innan du byter oljan (oljan rinner ut lättare då)

2) Lägg ut plast som skyddar golvet, kommer bli småkladdigt och stänk, när man flyttar oljebehållare, flaskor, spillhink, tratten osv.

3) Vid byte av oljefiltret skydda grenrören under filtret (det rinner ut lite olja när man lossar det, ugnsfolie fungerar utmärkt. Oljefiltret dras åt 17Nm

4) Ha dunk/flaskor (ca 3.5 liter) nära till hands att hälla spilloljan i alt köp en spilloljebehållare

5) Glöm inte byta packningen till urtappningspluggen (är inte en vanlig bricka utan den kläms ihop) dras åt 43Nm

6) När man ska byta luftfilter är det bättre att inte ha så mycket bensin i tanken (inga problem med full tank dock) då behöver man inte lyfta så tungt när man skruvar loss luftfilterboxens överdel, är ca 11 skruvar, glöm inte den i mitten, ha gärna en träbit el liknande och ställ upp tanken för att underlätta jobbet.
 
Last edited:

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Köpte mig en fz1 igår :) letar nu efter depåstöd. Någon som har tips på vad man ska ha och vart man hittar det billigast?
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Köpte mig en fz1 igår :) letar nu efter depåstöd. Någon som har tips på vad man ska ha och vart man hittar det billigast?

Grattis :) Jag kör biltemas stöd och bobbiner. Funkar bra!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Lyftbobiner-2000022242/

Kan även uppdatera gällande Vcyclenut och flashningen av våra ECU:er. Det verkar som att vi inte har standard EU-ECU:er på våra hojar. David på Vcyclenut verkar dock sköta det hela bra och jag har nu skickat tillbaka dem så betalar han frakten fram och tillbaka (vilket han såklart borde göra men inget är självklart här i världen). Återkommer när de är tillbaka igen :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Grattis :) Jag kör biltemas stöd och bobbiner. Funkar bra!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Lyftbobiner-2000022242/

Kan även uppdatera gällande Vcyclenut och flashningen av våra ECU:er. Det verkar som att vi inte har standard EU-ECU:er på våra hojar. David på Vcyclenut verkar dock sköta det hela bra och jag har nu skickat tillbaka dem så betalar han frakten fram och tillbaka (vilket han såklart borde göra men inget är självklart här i världen). Återkommer när de är tillbaka igen :)
Aha, låter ju märkligt. Vad är det för några ni har då? Dom startar fortfarande inte nu då eller?
När jag snackade med vcyclenut så ville han att jag först skulle kolla upp serienumret på ecu:n så han var säker på vad det var för någon

Sen håller jag med, biltemas depåstöd är kanon. Har ett själv
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Tack för tips. Däremot så förvirrar du mig lite med uppgradering av ecu...

Skrev om det tidigare så den delen var inte direkt riktad till dig :)

Aha, låter ju märkligt. Vad är det för några ni har då? Dom startar fortfarande inte nu då eller?
När jag snackade med vcyclenut så ville han att jag först skulle kolla upp serienumret på ecu:n så han var säker på vad det var för någon

Sen håller jag med, biltemas depåstöd är kanon. Har ett själv

Har inte riktigt frågat än men han sa att vi ev. har andra ECU:er i Sverige. Båda hojarna är mig veterligen svensksålda. Tänkte fråga mer om det sen men han nämnde att det skiljde i de sista siffrorna jämfört med "EU". Han trodde då att det skulle fungera när han flashade dem som EU-ECU:er. Han sa att han skulle kontakta Flashtune och ev. fick han köpa till något där. Fick sedan besked att han behövde ha tillbaka dem igen.

Inget negativt om Vcyclenut än i alla fall! Nu vet jag ju inte om det hela fungerar än men han har hittills hanterat det bra i mina ögon och bra service handlar ju om hur man löser problem när de uppstår. Han svarar snabbt o.s.v. så jag tror nog att det löser sig!
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Skrev om det tidigare så den delen var inte direkt riktad till dig :)



Har inte riktigt frågat än men han sa att vi ev. har andra ECU:er i Sverige. Båda hojarna är mig veterligen svensksålda. Tänkte fråga mer om det sen men han nämnde att det skiljde i de sista siffrorna jämfört med "EU". Han trodde då att det skulle fungera när han flashade dem som EU-ECU:er. Han sa att han skulle kontakta Flashtune och ev. fick han köpa till något där. Fick sedan besked att han behövde ha tillbaka dem igen.

Inget negativt om Vcyclenut än i alla fall! Nu vet jag ju inte om det hela fungerar än men han har hittills hanterat det bra i mina ögon och bra service handlar ju om hur man löser problem när de uppstår. Han svarar snabbt o.s.v. så jag tror nog att det löser sig!
Ja, det löser sig alldeles säkert då. Skit också, då får man vänta på utvärdering från din sida hur det blev..
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Idag gjorde jag egen mellanservice på min FZ1 -09, bytte olja (Castrol Power1 10w/40), K&N oljefilter (KN-204), brickan till oljepluggen (Yamaha original kod: 214-11198-01) och luftfilter till K&N (YA-2006). På det nya oljefiltret (K&N) sitter det en mutter så du kan skruva av det enkelt med en lednyckel, jag var först fundersam på hur jag ska få bort original oljefiltret, fick dock loss det med handskar och handkraft, och nästa gång använder jag bara en lednyckel, smidigt. 3.1 L olja ska man ha om man byter oljefiltret. Många har säkert koll redan, men första gången jag gjorde det och kanske hjälper det någon. :tummenupp

Tips:
1) Varmkör motorn innan du byter oljan (oljan rinner ut lättare då)

2) Lägg ut plast som skyddar golvet, kommer bli småkladdigt och stänk, när man flyttar oljebehållare, flaskor, spillhink, tratten osv.

3) Vid byte av oljefiltret skydda grenrören under filtret (det rinner ut lite olja när man lossar det, ugnsfolie fungerar utmärkt

4) Ha dunk/flaskor (ca 3.5 liter) nära till hands att hälla spilloljan i alt köp en spilloljebehållare

5) Glöm inte byta packningen till oljemuttern (är inte en vanlig bricka utan den kläms ihop

6) När man ska byta luftfilter är det bättre att inte ha så mycket bensin i tanken (inga problem med full tank dock) då behöver man inte lyfta så tungt när man skruvar loss luftfilterboxens överdel, är ca 11 skruvar, glöm inte den i mitten, ha gärna en träbit el liknande och ställ upp tanken för att underlätta jobbet.

Snyggt jobbat! Lägg även till att oljefiltret skall dras med 17Nm och urtappningspluggen med 43Nm så blir det komplett.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Provat en liten sväng nu! Smattrar nästan inget på snäll motorbroms och precis lagom vid hårdare! Kan verkligen rekomendera block off plates:yoparty
Låter skönt det, men att blocka ais kan man väl egentligen göra rätt lätt själv utan att köpa block off plates? Trycka ner en plugg i slangen bara, typ...
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top