Idag gjorde jag egen mellanservice på min FZ1 -09, bytte olja (Castrol Power1 10w/40), K&N oljefilter (KN-204), brickan till oljepluggen (Yamaha original kod: 214-11198-01) och luftfilter till K&N (YA-2006). På det nya oljefiltret (K&N) sitter det en mutter så du kan skruva av det enkelt med en lednyckel, jag var först fundersam på hur jag ska få bort original oljefiltret, fick dock loss det med handskar och handkraft, och nästa gång använder jag bara en lednyckel, smidigt. 3.1 L olja ska man ha om man byter oljefiltret. Många har säkert koll redan, men första gången jag gjorde det och kanske hjälper det någon.
Tips:
1) Varmkör motorn innan du byter oljan (oljan rinner ut lättare då)
2) Lägg ut plast som skyddar golvet, kommer bli småkladdigt och stänk, när man flyttar oljebehållare, flaskor, spillhink, tratten osv.
3) Vid byte av oljefiltret skydda grenrören under filtret (det rinner ut lite olja när man lossar det, ugnsfolie fungerar utmärkt
4) Ha dunk/flaskor (ca 3.5 liter) nära till hands att hälla spilloljan i alt köp en spilloljebehållare
5) Glöm inte byta packningen till oljemuttern (är inte en vanlig bricka utan den kläms ihop
6) När man ska byta luftfilter är det bättre att inte ha så mycket bensin i tanken (inga problem med full tank dock) då behöver man inte lyfta så tungt när man skruvar loss luftfilterboxens överdel, är ca 11 skruvar, glöm inte den i mitten, ha gärna en träbit el liknande och ställ upp tanken för att underlätta jobbet.