Yamaha FZ-tråden

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag tog mitt kort förra året och har inte haft ABS på någon av mina bådar hojar jag haft hittills. Blev väl mest en slump att dom jag köpte inte hade det. Hade andra kriterier jag värderade högre vid köp, men finns två exakt likadana där den ena har ABS men den andra inte så hade jag väl tagit med. Har ännu inte idag hamnat i någon situation där jag låst upp hjulen så hårt att jag hade haft hjälp av ABS. Bara att släppa lite på bromsen om det låser.

Angående fz1, köp om du tycker dig vara en ok förare. Man känner sig själv bäst. Är man lite mjäkig och osäker som förare kanske man inte ska gå på 1000cc direkt. Men 600cc "tröttnade" iaf jag på ganska fort efter kortet var taget och suktade efter den där omedelbara kraften som du har på helt annat sätt i en 1000cc. Ger helt enkelt mer spänning i körningen. Men allt är ju som sagt beroende på du är ute efter, ett exakt precisionsvapen eller muskelpaket, typ.

Sen så skiljer det inga 35tkr på fz6 och fz1. En fz1 i bra skick får du för under 50tkr idag. Finns dock många utlagda till rena fantasipriser..
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har FZ6, och skulle inte skjutsa några längre sträckor på den.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Fz1an är en kanonhoj, den är väldigt snäll att köra och de flesta av de 150 kusarna ligger efter 7000 varv, det fixar du galant.
Helt ok att skjutsa och bli skjutsad på till skillnad från broderns fz6a :)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Det låter helt klart som att jag får fortsätta att sukta efter en i väntan på att det dyker upp något på blocket.

Den jag hade span på ville säljaren ha 48tkr för, samma specs med lite mindre lullull ligger på 68tkr på blocket nu...
Lär inte bli någon hoj för mig den här säsongen. Tråkigt.


Men tack för bra svar hörni!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad är din budget? Jag har en 2011 med lull-lull 2500 mil

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Det låter helt klart som att jag får fortsätta att sukta efter en i väntan på att det dyker upp något på blocket.

Den jag hade span på ville säljaren ha 48tkr för, samma specs med lite mindre lullull ligger på 68tkr på blocket nu...
Lär inte bli någon hoj för mig den här säsongen. Tråkigt.


Men tack för bra svar hörni!

Jäklarns vad det kan skilja i pris! Jag har skjutsat en del på fz6 och det funkar men hojen blir jäkligt gungig och man får jobba en del med växlarna och hålla varvet uppe.

Kan varmt rekomendera FZ1-SA, grymt mycket hoj för pengarna och billig försäkring
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Mandelhyndan! När kommer långtidstestet av ecunleashed ut?
Försökte få lite svar av yamahacenter men när jag skrev 5 frågor så fick jag som bäst svar på 1 fråga.
Han svarade dessutom att den inte var effektbegränsad i original? Han kanske missförstod dock...
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Vad är din budget? Jag har en 2011 med lull-lull 2500 mil

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Den är flexibel, det viktigaste är att det skall kännas rätt.

Sitter fortfarande hemma och suktar i finvädret. Var den hojen jag hade span på FÖR lågt prissatt eller?
En 2007 SA, 2200mil, slipon, bellypan, tailtidy, yamahas högre ruta och komfortsits. Lades ut i mitten på juli för 48000kr , såg riktigt fin ut på bilderna.

De som lagts ut efter den ligger närmre 70000kr och har oftast gått en bit över 3000mil har oftast varit 2006: or och på sin höjd haft slipon. Dessutom är de utlagda i september...

Undrar mest om jag behöver justera min verklighet eller vad.
 
Last edited:

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Den är flexibel, det viktigaste är att det skall kännas rätt.

Sitter fortfarande hemma och suktar i finvädret. Var den hojen jag hade span på FÖR lågt prissatt eller?
En 2007 SA, 2200mil, slipon, bellypan, tailtidy, yamahas högre ruta och komfortsits. Lades ut i mitten på juli för 48000kr , såg riktigt fin ut på bilderna.

De som lagts ut efter den ligger närmre 70000kr och har oftast gått en bit över 3000mil har oftast varit 2006: or och på sin höjd haft slipon. Dessutom är de utlagda i september...

Undrar mest om jag behöver justera min verklighet eller vad.

Har en 2007 SA och när jag köpte den förra året efter semestern så låg de mellan 50 och 60.000:- (privatannonser) Om man ville ha en blå med svart motor och abs. Utan slipon, silver motor, utan abs, röda hojjar låg en bit under i pris.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
"Effektbegränsningen" beror vad jag förstått det på vad som på engelska kallas "ignition retard", vettefan vad det är på svenska, men det är iaf senarelagd tändning som ger lite lägre effekt på de tre lägsta växlarna. Som mest på första, lite mindre på andra, lite mindre ändå på tredje, sen fullt på resten. Flashen tar bort detta, eller rättare sagt så sätter dom väl samma tändning som de andra växlarna har även på de tre första kan jag tänka mig.

Jag fick aldrig en specificerad lista på exakt vad som gjordes, men tidigarelagd full spjällöppning, justerade tändkurvor, något höjt varvtal (250 varv tror jag det är), 5 graders tidigarelagd fläkt, borttagen "fuel cut" (huvudanledningen till gasrycket), lite ändrad gasmapp typ, bränslemapp för slipon+decat+luftboxmod osv...

Jag har nu kört totalt snart 600 mil sen jag köpte min fz1, varav kanske hälften av det efter flashen. Den blev mycket mer njutbar efter flashen och jag har kört betydligt mer efter den. Visserligen varit sommar osv, men ändå..
Nu har man ju såklart vant sig vid hur den går, men jag kan väl säga som så att jag stör mig inte längre på den ryckiga gasen (rycket försvann inte helt, men det är så mjukt och lite nu att man inte stör sig längre. Detta var huvudanledningen till att jag gjorde flashen) och även mellanregistret är bra mycket bättre än innan när jag "bara" hade slipon och nerdrevat.

Jag gjorde ju så att säga "alla" mods på en gång så skillnaden blev ju rätt ordentligt märkbar. Kombinationen av insugsljudet från den förstorade luftboxen med grövre filter och decat är riktigt gött med och bidrar rejält till upplevelsen :)
AIS:en kan jag också rekommendera att blocka. Riktigt skönt att slippa alla förbannade avgasexplosioner den gjorde hela tiden. Störde mig som fan på det.

Har dock fått en något ojämn tomgång som pulserar lite ibland efter man kört hårt ett längre tag. Är bara på tomgång, resten av registret går fint. Kan vara lite olika anledningar, men ska börja med att prova stoppa i db-killern igen och se om det ökade motståndet kanske kan göra skillnad.

Bytte för övrigt till ett 55-bakdäck förra veckan. Den styr in mycket lättare och gillar man leka i kurvor så kan jag starkt rekommendera det med.

Edit: db-killern i gjorde susen. Stoppade i den före en längre runda idag. Silkeslen och stabil tomgång nu. Hoppas det håller sig så nu bara ????
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag köpte min privat vid årsskiftet för 44tkr, inklusive hemleverans som jag fick framförhandlat :hihi. Den hade då gått 2150 mil, 07:a, utan abs, med slipon, annars helt original. Detta var väl lite av ett klipp precis efter jul, men ger en någorlunda vink iaf. De där 70000kr som vissa vill ha är ju bara rent önsketänkande från deras sida. Rimligt pris skulle jag säga är runt 50000tkr för en fin fz1, kanske lite mer med mycket utrustning.

Edit: Avsett till Weebl dvs...
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Det låter ju bra Mandelhyndan! Och tomgången kan ju bero på nåt helt annat än flashningen.
Funderar dock på om det är värt att göra om man inte vill rensa catten och såga sönder luftboxen, men montera sportluftfilter ska jag nog göra i vinter.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det låter ju bra Mandelhyndan! Och tomgången kan ju bero på nåt helt annat än flashningen.
Funderar dock på om det är värt att göra om man inte vill rensa catten och såga sönder luftboxen, men montera sportluftfilter ska jag nog göra i vinter.
Som sagt, tomgången blev silkeslen igen efter att jag satte i db-killern innan en långtur igår. Perfekt under hela tiden. Den behövde nog bara lite motstånd som sagt. Däremot verkar det som att många får problem med tomgången på tidigare yamahamotorcyklar, vilket ofta verkar vara tps-relaterat. Men det är en annan historia..

Jag resonerade som så innan flashen att man kan likaväl göra "allt". Den enda extrakostnaden är ju luftfiltret, de andra sakerna är bara en fråga om någon timmes borrande och skruvande i garaget. Och det är verkligen inget komplicerat. Jag är ingen sån som regelbundet skruvar ner motorer i molekyler och ihop igen. En verktygssats från Ikea och en biltema dremelkopia var allt som behövdes typ.
Att hojen sen inte går att återställa då man sågat sönder originaldelarna ser jag inte som ett problem då jag inte förstår varför man någonsin skulle vilja göra det

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Ja, jag var intresserad. Men jag hann inte styra upp något bra innan den blev såld. Inte lätt när det är 55mil till säljaren...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top