Yamaha FZ-tråden

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Vet inte om du löst ditt problem, men min ABS lampa tändes och blinkade när min LED baklampa tändes, så jag bytte tillbaka till original sen försvann problemet

Uppdaterar mitt ABS problem lite, och hoppas på att nån kanske kan ha någon ide...

När man åkt lite så tänds ABS lampan, när jag kollade felkoden så är det fel 11 och 12, vilket verkar vara att styrenheten inte får någon kontakt med sensorerna.
Jag mätte kabeln från boxen ner till kopplingen under tanken, och det verkar inte vara några fel där.

När jag däremot ohm mätte sensorerna så fick jag ett värde på typ 7 Mega ohm, tycker inte det känns helt rätt? Eller det kanske skall vara så.
Men det jag funderar på om det är någon idé att byta dem?

Det som också är lite konstigt är att lampan tänds inte direkt när man startar, utan när man åkt en bit.
Testade att låsa bakbromsen och då kändes det som ABS'en fungerade, vet inte riktigt hur det brukar kännas. Så det kanske inte är sensorerna som är trasiga iallafall.

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Har meckat vidare för att få till fästet till styrdämparen. Det provisoriska fästet är klart men jag tyckte det kändes vegt med m6 så jag kommer att borra upp och gänga om till m8 ist.
6512480efa0e6e8478dfbb808e99ffa2.jpg

Här är kylarfästet som sitter upp i ramen i de två m6 hålen som ska göras om.
4deda42c3e6efb6af662f449ea1d614f.jpg

När jag ända var igång så passar jag på att ta bort hela AIS-systemet.
3e44ac8eb0ce32f2984e9910cbebb806.jpg

Vet inte än om jag ska plugga originalen eller köpa andra täckbrickor som är helt plana. Blir ev att gänga i hålen och skruva i en bult alt fylla med kemisk metall.
08c432f54d45f148c1a2681481f74bc6.jpg

Nu när kylaren är borta så kommer jag även byta tändstiften, är ju rätt trångt annars.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Någon som sitter på vettiga väskor så är jag eventuellt spekulant. Även tankväska med snabbfäste utan magnet..... :)

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Liten update, det gick skitbra att borra upp och gänga om hålen till kylarfästet från m6 till m8.
ad8d6ed83bda7e13f80033f2e73e364d.jpg

Med m8 så borde fästet till styrdämparen bli mycket stabilare så det gör någon nytta sen. :)

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Hunnit testa den med styrdämparen ännu?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Tyvärr inte med m8. Testade med m6 men då började det flexa när man ställde på dämparen lite. Ska förmodligen fräsa fram ett fäste i alu när jag fått till det provisoriska fästet så jag vet alla mått. :)

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Håller på att blocka AIS-en efter att jag tagit bort hela pumpen och alla slangar.

Gängade m12 i originalen ist för att köpa täckplåtar. Känns som att passformen borde vara bättre med originalen plus att man sparar några hundralappar på att göra det själv ist :)

43900577430c74cc3a149f353a2decb1.jpg

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Någon som vet vilken typ av kylarvätska man häller i en FZ6 från 2008?
Har för mig att den var grönaktig. Kan det stämma?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Det borde stämma. Tappade ur min kylare för några veckor sen (fz1) och den var grön.

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Yamaha
Jag har designat fästen till Kriga US-5 till Fz1-s. Fungerar antagligen utmärkt till US-10 också, men jag rekommenderar inte att fästa tyngre packning än så.

Jag ville bli av med dom medföljande tygbanden som jag använt och spänt runt sadeln. Fick aldrig till det riktigt bra.

Dessa fästen sitter inte fast i sadeln utan i kanten som sadeln sitter mot. Det hade varit lite mer optimalt om jag satt fast dom i sadeln så att den kan lyftas av utan att ta av väskan. Jag tror att detta får duga tills vidare.

IMG_20161102_215606.jpg

Om du har en 3d-printer kan du printa dom själv:
http://www.thingiverse.com/thing:1863721

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Jag tror inte att man ska gå på färgen utan se till att ha rätt sort. Det vanliga på hojar är att använda Etylenglykol som har bäst egenskaper. Den kan vara grön eller blå. Det går även att använda Propylenglykol som inte är lika giftig men har sämre egenskaper. Röd glykol brukar vara Long Life och ska bara användas i fordon som har det original.

Bild på min gamla FZ750 -85. De går bra och det kostar 680 kr för hel/hel-försäkring så det är ett alternativ om man vill ha en hoj som "gratis" bruksfordon.

Bifogat

• FZ750 -85.jpg
    FZ750 -85.jpg
    295.3 KB · Visningar: 73

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sant. Har läst på lite nu, och visst ska det vara etylenglykol. Oavsett färg :).

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Dött det var här inne, jag hade uppskattat lite hjälp ang packväskor till min Yamaha fz1 Fazer från 07.
Köpte ett par packväskor jag kollade upp skulle passat till min hoj tillsammans med ett rack som jag skulle köpa av en firma. När packväskorna kom visade det sig att racket inte passade till min hoj och jag är ju då fast med ett par väskor jag inte kan använda, surt.. men det kanske är någon som vill köpa dessa privat emot våren tänker jag.

Vidare till problemet, damp ned lite oförutsedda inkomster igår och jag tänkte att nu köper jag rätt väskor..
Givi v35 så heter de väskor jag ska ha! och jag hittade faktiskt ett komplett kit på ebay till vettigt pris men lite tveksam 2 saker jag läst om.

Eftersom jag bara kör med sidoväskor behöver jag en annan del också? Medföljer den i detta paket nedan?
Hur blir det igentligen med blinkersen? Har tailtidy på nu, och har inte stänkskärmen kvar. Har läst att jag måste ha stänkskärmen för fästningens skull..

Kitet, om ni vill vara så vänlig och kolla så jag inte handlar fel :D:
http://www.ebay.com/itm/SATZ-KOFFER...696109?hash=item3f5e386ded:g:UGEAAOxycmBS4lfe

http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-...244771?hash=item5d69fe7ea3:g:ohUAAOSwImRYCETX

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Har inget svar på din fråga då jag inte använder såna väskor, men svara ändå för att hålla tråden vid liv :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Har precis installerat qs via pc5. Fan vad mjukt snabbt och fint det växlar nu!!
65e62a4b4d145f493176136c9fa72ef5.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad