Yamaha FZ-tråden

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Det är jag riktigt nyfiken på :) Var köpte du och vad kostade det?
Jag hade pc5 sen innan så jag köpte sensorn och ny pushrod på Motospeed i Västerås. Sensorn kostade ca 3100:- och pushroden som består av två delar kostade ca 400:-. Går att hitta billigare på nätet men jag ville ha supporten så jag beslutade att köpa genom dem.

Mvh Arn

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Jag hade pc5 sen innan så jag köpte sensorn och ny pushrod på Motospeed i Västerås. Sensorn kostade ca 3100:- och pushroden som består av två delar kostade ca 400:-. Går att hitta billigare på nätet men jag ville ha supporten så jag beslutade att köpa genom dem.

Mvh Arn

Kanon, tack för infon! Inga problem att installera? Ställer man tiden den klipper för varje växel eller är det samma värde för alla?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Kanon, tack för infon! Inga problem att installera? Ställer man tiden den klipper för varje växel eller är det samma värde för alla?
Det du måste tänka på är att Fz1 ska ha en "pull-sensor" och inte en "push-sensor" sålänge du kör med original länkage. Sen fick jag ändra inställning för switch typ inne i inställningar för qs på pc5:an. Jag ändrade från usely closed till usely open annars funkar det inte alls, pc5:an klipper annars bränslet efter att man försökt växla (när man släpper foten från växelpinnen).

Det går att lägga in olika tider för varje växel. Det förinställda är 65milesek på alla växlar och det verkar fungera bra.

Nu har jag bara testat på ganska låga varv och endast upp till 4:an men det fungerar verkligen skitbra.

Last edited:

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Det du måste tänka på är att Fz1 ska ha en "pull-sensor" och inte en "push-sensor" sålänge du kör med original länkage. Sen fick jag ändra inställning för switch typ inne i inställningar för qs på pc5:an. Jag ändrade från usely closed till usely open annars funkar det inte alls, pc5:an klipper annars bränslet efter att man försökt växla (när man släpper foten från växelpinnen).

Det går att lägga in olika tider för varje växel. Det förinställda är 65milesek på alla växlar och det verkar fungera bra.

Nu har jag bara testat på ganska låga varv och endast upp till 4:an men det fungerar verkligen skitbra.

Tack igen för bra info! Härligt att du är nöjd än så länge. Du lär ju inte heller bli mindre nöjd till våren när du är ute och matar växlar :)
Växelindikator hade varit trevligt med så att man slipper fundera på vilken växel man har i...

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tack igen för bra info! Härligt att du är nöjd än så länge. Du lär ju inte heller bli mindre nöjd till våren när du är ute och matar växlar :)
Växelindikator hade varit trevligt med så att man slipper fundera på vilken växel man har i...
Blir nog fint tror jag. Växla på bakhjulet blir ju en pice of cake nu :D
Ja det saknar jag ibland.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Till salu :FZ1-SA 2011 abs svart Yoshimura Nitron dämpare 2600 mil
bc6d26c19ea0db81775167e3920efd18.jpg
c26a9cce1e5cc69cf1fca66255ba865f.jpg
f2e1d278f08dd0b897a98305d8271657.jpg
643ecebf4319ba82c60d794185b5ba95.jpg

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag kan eventuellt sälja den billigare utan tillbehör, eller sälja tillbehör för sig, som Nitron dämpare, gelsadel

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag kan eventuellt sälja den billigare utan tillbehör, eller sälja tillbehör för sig, som Nitron dämpare, gelsadel

75k låter ju lite väl högt, eller så var det jag som gjorde klipp på min ????

Vad har du mer för godis på den då som du kan tänka dig att göra dig av med?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tänkte oxå säga att det låter ganska så högt. Inte för att dissa eller så men jag sålde min första FZ1 N för ett år sedan. Det var en 2012:a som blev uttagen 2014 och hade gått 850mil när jag sålde den. Det satt arrow slipon och pc5 med en custommap. Miniblinkers mm. Jag försökte länge att få den såld men det slutade med att jag fick släppa den för 67. Efterfrågan på dessa hojar är tyvärr begränsad. Hoppas du får den såld men jag tror tyvärr du får gå ner ca 10.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tänkte oxå säga att det låter ganska så högt. Inte för att dissa eller så men jag sålde min första FZ1 N för ett år sedan. Det var en 2012:a som blev uttagen 2014 och hade gått 850mil när jag sålde den. Det satt arrow slipon och pc5 med en custommap. Miniblinkers mm. Jag försökte länge att få den såld men det slutade med att jag fick släppa den för 67. Efterfrågan på dessa hojar är tyvärr begränsad. Hoppas du får den såld men jag tror tyvärr du får gå ner ca 10.

Tack för återkopplingen. Jag tittade runt lite innan jag bestämde vilket pris jag skulle sätta. Blev erbjuden 65 vid inbyte, kanske ska ta det.. Att släppa en 2012:a förra året för 65 är inte direkt någon bra affär. Det handlar lite om tillgång och efterfrågan. Men ska inte dumpa priset om man inte är desperat med att sälja.

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tack för återkopplingen. Jag tittade runt lite innan jag bestämde vilket pris jag skulle sätta. Blev erbjuden 65 vid inbyte, kanske ska ta det.. Att släppa en 2012:a förra året för 65 är inte direkt någon bra affär. Det handlar lite om tillgång och efterfrågan. Men ska inte dumpa priset om man inte är desperat med att sälja.

65 vid inbyte låter riktigt vettigt. Jag vände mig till säkert 5 olika firmor och blev erbjuden runt 60 överallt. Jag lade ut min för 79 och sen 72, den låg ute i ca 4 månader men fick bara ett par mail. Det bästa erbjudandet jag fick var 67 och jag tänkte först att jag aldrig skulle släppa den för det. Sen kom drömhojen ut (gsxr 1000 2009) och jag blev desperat så jag släppte hojen för 67. Ångrar det fortfarande då jag satt så satans illa på gixxern, kunde inte åka mer än ett par mil utan att få kramper och smärta i axlar mm. Så nej det var inte ett bra beslut men jag försökte som sagt länge innan jag släppte den. Hoppas du hittar en köpare. :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tnx. Har själv gjort en och en annan dålig bilfärd.. :huvet

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nu är min en 07a, men dessa är ju likadana mer eller mindre över åren, så årsmodell borde ju inte spela så stor roll. 2150 mil hade min gått när jag köpte den precis efter jul 2015. Gav 44tkr för min, och då fick jag dessutom den hemlevererad.
De där 65tkr hade jag tagit direkt om jag vore du.
Våra hojar har verkligen oförskämt dåliga värderingar

pio

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2016
Hoj
Yamaha FZ1-n -08

Det är bara en Quickshiftsensor "4-113" samt de båda pushrodsen B och C som man behöver?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Det är bara en Quickshiftsensor "4-113" samt de båda pushrodsen B och C som man behöver?
Det ska vara den "vanliga" sensorn men med pull funktion ist för push. Vad den har för artickelnr vet jag inte.

Ja, jag satte ett par brickor mellan pushrodsen för att kunna ställe ner växelpinnen lite bara.

Last edited:

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Dax för en uppdatering av bromsarna!
Har precis lämnat in framgaffeln på packboxbyte och kollade då igenom mina bromsar som jag har tyckt tagit lite dåligt.
Bestämde mig för att gå "all in" så nu har jag beställt stålomspunna slangar, bättre belägg och en R1 radial huvudbromscylinder (R1 2005).
Ska nog bli bra bett i bromsarna nu ????

För att fortfarande kunna ha backspegel monterat så har jag beställt den lilla bygeln som man klämmer fast huvudbromscylindern med mot styret från en Honda CB1000R. (Nr 12 på bilden)
8d101745e017608b6ad9839402a2ba0d.jpg

a305a6c2241a3eb8d89b9c63776405bc.jpg

c85b818660679e6bc3a0d2a07f0e77b3.jpg

7481f3499b022865f23b46a668b98663.jpg

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Dax för en uppdatering av bromsarna!
Har precis lämnat in framgaffeln på packboxbyte och kollade då igenom mina bromsar som jag har tyckt tagit lite dåligt.
Bestämde mig för att gå "all in" så nu har jag beställt stålomspunna slangar, bättre belägg och en R1 radial huvudbromscylinder (R1 2005).
Ska nog bli bra bett i bromsarna nu ????

För att fortfarande kunna ha backspegel monterat så har jag beställt den lilla bygeln som man klämmer fast huvudbromscylindern med mot styret från en Honda CB1000R. (Nr 12 på bilden)
8d101745e017608b6ad9839402a2ba0d.jpg

a305a6c2241a3eb8d89b9c63776405bc.jpg

c85b818660679e6bc3a0d2a07f0e77b3.jpg

7481f3499b022865f23b46a668b98663.jpg

Kräver inte såna belägg ordentligt med värme för att öht ta nåt?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...