Yamaha FZ-tråden

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Sen är där ju också en effekt av att hjulbasen blir kortare med större bakdrev med, givet samma kedjelängd då.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Utväxlingen ändras ca 2% ja men innebär det verkligen att accelerationen bara ändras med 2%?

Jag har själv ingen aning därför frågar jag.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Vridmomentet på bakhjulet ökar med 2 procent. Så det blir en liten men knappt märkbar ökning av accelerationen. Men samtidigt bygger motorn 2% mindre fart på alla växlar och varvtal så hur det påverkar totalt t.ex. 0-200 är svårt att säga och beror på ett antal faktorer. Man kan t.ex. hamna i läget att behöva växla en gång till inom det intervallet och då tappar man lite tid.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
En fz1s med Copperdawgs speedscreen, eller vad fan den heter, är ju riktigt jävla läcker och får det att rycka lite i baguetten. Men kåpa och ABS också lägger på en sådär 15kg, inte allt för oväsentligt i sammanhanget ????

Men kåpa är rätt skönt då man blåser på lite.
Dock tappar man lite bus-känsla med kåpa.
Svårt val. En av varje vore inte dumt!

När jag kollade runt på street racers föll jag för CB1000R. Med abs såklart

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Men kåpa är rätt skönt då man blåser på lite.
Dock tappar man lite bus-känsla med kåpa.
Svårt val. En av varje vore inte dumt!

När jag kollade runt på street racers föll jag för CB1000R. Med abs såklart
Jag gillar nog allt kåplöst mest. Ger mer känsla och fartupplevelse utan att behöva bränna på i 300km/h.

Cb1000r provade jag med, och gillade. Ser dessa och Z1000 som väldigt snarlika hojar där små saker gör att dom tilltalar olika. Fz1 är dock den som ger överlägset mest valuta för pengarna. Priserna på dom är av någon anledning ordentligt mycket lägre än cb1000r och Z1000. Sen är där mest power i fz1 med. Och så gillar jag utseendet och ljudet från de 20-ventilerna när de skriker. Dessa saker avgjorde mitt köp :)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag gillar nog allt kåplöst mest. Ger mer känsla och fartupplevelse utan att behöva bränna på i 300km/h.

Cb1000r provade jag med, och gillade. Ser dessa och Z1000 som väldigt snarlika hojar där små saker gör att dom tilltalar olika. Fz1 är dock den som ger överlägset mest valuta för pengarna. Priserna på dom är av någon anledning ordentligt mycket lägre än cb1000r och Z1000. Sen är där mest power i fz1 med. Och så gillar jag utseendet och ljudet från de 20-ventilerna när de skriker. Dessa saker avgjorde mitt köp :)

Cb1000r har bättre chassi än fz1 men är otroligt mycket tråkigare. Z1000 har bättre vrid men känns klen på toppvarv.. Fz1 ftw!

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Har velat fram och tillbaka och sneglat på superdukes och MT-10:eek:r så jag tänkte blir den såld så blir den annars får den bo kvar också kanske det blir ECunleashed:)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Har velat fram och tillbaka och sneglat på superdukes och MT-10:eek:r så jag tänkte blir den såld så blir den annars får den bo kvar också kanske det blir ECunleashed:)
Där ser man. Bra hojar båda. Har dock väldigt svårt för utseendet på mt10 tyvärr

Rasmussen

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Hoj
2008 KTM 990 Superduke, 2005 KTM 625 SMC, 2003 Yamaha R6, 1998 Husaberg 400FE, 1988 Honda NSR 125
Hallå på er! Jag har varit hojlös några år och det känns som återfall i år! Har kikat runt på blocket och har fastnat för FZ1, utseendet än så länge. Jag tänkte ge någonstans mellan 50-70tkr. Nu ett antal frågor till er =)

Vilken årsmodell, miltal et.c kan man förvänta sig för dom pengarna?
Hur lång är serviceintervallen?
Kostnad för service på märkesverkstad?
Är det något specifikt som brukar strula på dom?

Det lilla jag har läst om dom hittills är bra.. Ha det gött!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
För 2 dagar sedan kunde du få en riktigt fet 2011 för 70. Kolla bakåt i historiken. Den står på Stan's Moto Shop i Partille

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...