Yamaha FZ-tråden

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Med andra ord är den betydligt tröttare än r1an? är det så du menar?
Är det en lekvänlig hoj, då tänker jag mest på stoppies och lite bakhjulsåka?

jag har aldrig provat att köra mot en R1, men kan tänka mig att den är lite snabbare, busa kan man göra dock, svingen ska vara kortare, och det är riktigt bra frambromsar :yoparty
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har en Fz6n-07. Akrapovic, andra speglar och kraschpuckar. Snart kommer det på andra blinkers fram och bak och även en annan regnrhållare.
Kommer att ta lite bilder då.
 

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Nu järnbitar !

Jo då klart vi ska ha en sådan tråd !!!!


Men då måste vi fåm i hopp de ?? Nu startar vi den med en samling med antingen ett möte hemma hos mej eller andra förslag ?? Början kräfs iaf.

Hör av der som tycker !

PuttePK
:)

076-1226101:pannkyss
:arsele :) :yoparty
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Nu är 100 mila sevicen klar... Gick på 1300 pix... Inte så farligt tycker jag ändå... Funderade på det här med lyset som du tog upp ovan.. Tycker den ser lite löjlig ut när endast 1 lyse lyser... Kan man byta lampan rakt av och sätta i en komb lampa med helljus och halv i den som inte lyser och dra ner en tåt under tanken? Finns det färdig koppling där eller måsta man skarva ihop med någon annan lampa... Kanske är det bara vi i Sverige som har så löjliga regler med endast 1 halvljus på mc:ar.....

Behöver även tips på nån bra dämpare för att få ett lite mulligare ljud i maskinen... Yamahacenter hade nått för 8000:- som lät grymt men kanske är lite dyrt.... Borde väl finnas nått billigare på marknaden? Behöver motorn mappas om efter ett byte???

Det vore för övrigt trevligt att dra ihop ett gäng FZ hojjar i sthlms trakten någon ggr o ut o åka... Någon som är intresserad???

/Danne

Låter klart intressant med en gemensam åktur någongång.

Dubbla lysen:
Om du tittar på det vänstra lyset från tanken räknat så går det endast
in 2 kablar till den lampkontakten. Lampan är redan av rätt sort så den
behöver du inte byta. Det jag gjorde var att jag köpte en helt ny kontakt
på Biltema (*host*), lödde på de 2 gamla orginalkablarna till sin gamla plats.
Nästa steg är då den nya kabeln. Om man försiktigt går in i kabelstammen
precis där den kommer ut från tanken (på vänster sida) så kan man hitta
en grön kabel med gula fält/streck på. Denna kabel kapar man för den
terminerar nämligen under tanken i en kontakt som inte är bestyckad.

Den grön/gula tråd som kommer uppefrån handtaget skarvar man vidare ner
till sin nya fina lampkontakt och Tadaaaa du har dubbla lysen.

Bakgrund: Om reglerna hade varit annorlunda och dubbla lampor var godkända
överallt så hade kontakten under tanken varit bestyckad i båda ändarna och
kabeln hade blivit dragen vidare upp till den vänsta lampan.

Observera att du fortfarande bara har helljus på vänster insats som tidigare.
Ska man fixa till dubbla helljus så måste man byta lampan och modda
själva infästningen på den högra sidan.

Tydligen så har reglerna ändrats fram och tillbaka i Sverige så numera är
det godkänt igen....

Dämpare: då när jag tittade runt så tror jag gpr var bland dom billigaste,
fastnade dock själv tillslut för Remus kolfiber samt Arrows katalysator rör
eftersom det var Remus och Arrow som vågade visa upp grafer på att dom
faktiskt gav effekt. Vet att Devil piporna också ska vara trevliga men dom
hade inga siffror att presentera då när jag var i kontakt med sunbike (tror
jag det va).

Ja fast alla -07 or med aluminiumram är ju strypta... Du får väl köra med att det är en -06:a då... Alla -07 98hk har svart ram... Annars kommer ju alla vilja veta hur du gjorde din ostrypt...

/D

Finns ett lättare sätt att se skillnad på dom.
S2 har nya instrumenteringen med analog varvräknare, annan sadel
samt en annan sving.
Detta gör tyvärr att min gamla hoj ser ut som en strypt men har
98hk motorn....

Har precis satt på ett par GPR slipon, och fick ett väldigt gött sound. Tyvärr kändes den lite bluddrig, men efter en justering av exhaust gas volume enligt manualen (sid 3-21) med 2 pinnar upp så går den kanon.

Har även beställt ett högre kåpglas från http://www.bs-motoparts.com/index.php?language=en som jag väntar på. Jag är 187 lång och får fartvinden rätt i plytet, så jag hoppas det ordnar sig med nytt kåpglas.

Tog även bort centralstödet, vilket gav en clean look...

Vore kanon med en FZ-träff!

Hmm då parkerade jag nog brevid dig i våras när det var provkörning.
På tal om kåpglas så satte jag på ett puig dubble bouble (st?) och blev
toknöjd.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Håller med om att FZ1 är sjukt snygg och dessutom j**igt skön att köra. Har provkört både med kåpa och naken och gillar båda modellerna.

Fick du göra några justeringar när du slängde på Leosystemet eller fungerade det rakt av?

Är det verkligen inte fler som kör FZ????

Definitionsfråga, min Fazer heter FZ1 utomlands. Får jag vara med? Vi kan låtsas det är en FZ1-S med stålram och förgasare.
Jag har ett Micron oval High på min. Ombestyckad och bänkad. Går tillräckligt bra.

Hade ett vinterprojekt att bestycka för e85 men det sket sig till slut, mellanregistret blev inte bra, toppeffekten gick plus 5-6hk. Ska göra om det när jag har insprutarhoj.

Jag störde mig på originalstyret, halvt aphäng så jag bultade på det som sitter på KTM SuperDuke (plus deras styrändar och fästen från någon av LC-modellerna). Två hål borrade för clampsen och sedan är allt kanon. Sänkte gissningsvis handtagen någonstans runt 5-7 centimeter.

Sadeln är ugly, någon som har något recept på hur man får till R1:ans kutslook utan att behöva borra/svetsa?
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Definitionsfråga, min Fazer heter FZ1 utomlands. Får jag vara med? Vi kan låtsas det är en FZ1-S med stålram och förgasare.
Jag har ett Micron oval High på min. Ombestyckad och bänkad. Går tillräckligt bra.

Hade ett vinterprojekt att bestycka för e85 men det sket sig till slut, mellanregistret blev inte bra, toppeffekten gick plus 5-6hk. Ska göra om det när jag har insprutarhoj.

Jag störde mig på originalstyret, halvt aphäng så jag bultade på det som sitter på KTM SuperDuke (plus deras styrändar och fästen från någon av LC-modellerna). Två hål borrade för clampsen och sedan är allt kanon. Sänkte gissningsvis handtagen någonstans runt 5-7 centimeter.

Sadeln är ugly, någon som har något recept på hur man får till R1:ans
kutslook utan att behöva borra/svetsa?

Jag gillar inte riktigt mytt styre heller... släng upp några bilder så man får se hur det blev med ett annat styre.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag gillar inte riktigt mytt styre heller... släng upp några bilder så man får se hur det blev med ett annat styre.

Japp, hej hej....
Ville inte rulla ut hojen i skitvädret så här presenteras norra Europas skitigaste Fazer i världens mest bloatade garage.

TV-bokhylla bortskänkes förresten, några gamla nittontums-PC fabrikat Compaq och en IBM rs6000 m/570 också. Slänges på måndag.

Taget med mobilkamera av en förkrossande dålig fotograf.
Bild 1: Vy från sadel
Bild 2: Knäppt sittandes på TV-bänk tillhörande bokhyllan nämnd ovan
Bild 3: Avstånd från styrkrona till centrum styre ca en startnyckelbredd. Styrfästena har jag för mig kommer från en KTM LC4.

Bild 4: Avstånd från kåpans högsta punkt till ljustutan är ca 20 centimeter.
Bild 5: Prototypstyret, Aero Flyer crosstyre. Alldeles för brett men hålbilden råkade bli ungefär densamma under experimentets gång. På superdukestyret är det KTM:s originalhål och de egenhändigt borrade för att få clampsen att passa men det ser ungefär likadant ut.

Använd inte original styrvikter eftersom greppen går ut ungefär 15mm på dem och alltså gör styret bredare. Jag köpte de som sitter på superduken till min.

Edit: OPPS! Superdukestyret och Aero Flyer-styret är "fatbars", alltså 28mm ända fram till handtagen, original är 22mm hela vägen så man måste alltså byta styrfästena.

Röda öronsnibbar för fula bakgrunder och otvättade hojar men gör jag inte saker bums blir de inte av.

Håll till godo.
 

Bifogat

  • DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    103.7 KB · Visningar: 559
  • DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    130.1 KB · Visningar: 427
  • DSC00004.JPG
    DSC00004.JPG
    74.8 KB · Visningar: 381
  • DSC00005.JPG
    DSC00005.JPG
    89.6 KB · Visningar: 370
  • DSC00006.JPG
    DSC00006.JPG
    76 KB · Visningar: 368
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Definitionsfråga, min Fazer heter FZ1 utomlands. Får jag vara med? Vi kan låtsas det är en FZ1-S med stålram och förgasare.

Den har aldrig haft namnet FZ1 innan riktiga FZ1 kom ut på marknaden 2006.
För mig får du vara med ändå.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Definitionsfråga, min Fazer heter FZ1 utomlands. Får jag vara med? Vi kan låtsas det är en FZ1-S med stålram och förgasare.

Den har aldrig haft namnet FZ1 innan riktiga FZ1 kom ut på marknaden 2006.
För mig får du vara med ändå.

Osäker på ifall du sitter inne med mera info än jag men alla delar jag beställt från andra länder sedan 2002 har varit till "FZ1"

http://www.yamahafz1oa.com/fz1specifications.shtml

Här ser du t.ex att fz1 har förgasare från Mikuni. Misstänker att de inte passar så bra på din?

Annars håller jag med, här verkar den heta FZS Fazer
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Ja, orginalsystemet väger bly:D .
Har du DBkiller i ditt system? Bytte du katten?
Jag tog bort katten, monterade mina GPRslipon och tog bort snorkeln i luftburken. Jag upplevde att den gick riktig snålt och smällde i rören när jag släppte av på gasen.:va . Den stod även och vandrade på tomgång. När jag sen justerade Exhaust Gas Volume började den gå riktigt bra och nu går den upp på slangen utan problem.:tummenupp

Ändrade du både C1 och C2 värdet?
Vad står din på nu eller hur mycket ändrade du rättare sagt?.
Jag har gjort samma mods som du -snorkeln.
Tänkte vänta med snorkeln till den dagen jag köper ett öppnare filter men
har samtidigt stora funderingar på om man verkligen ska ha kvar hojen
eller köpa något större.
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Ändrade du både C1 och C2 värdet?
Vad står din på nu eller hur mycket ändrade du rättare sagt?.
Jag har gjort samma mods som du -snorkeln.
Tänkte vänta med snorkeln till den dagen jag köper ett öppnare filter men
har samtidigt stora funderingar på om man verkligen ska ha kvar hojen
eller köpa något större.

C1 = cylinder 1 och 4, C2 = cylinder 2 och 3 enligt manual.
Jag ändrade 2 steg upp på både C1 och C2, det kan se lite konstigt ut med grundinställningarna men dessa är från fabrik, så utgå i från dem.
Dagen efter ökade jag ytterligare 1 steg på båda och då gick den kanon.
Nu har jag stoppat i DBkillers, var tvungen för jag fick ha öronpluggar för det lät så j*vla mycket. Så jag för väl börja om från början med justeringen....

Låter klart intressant med en gemensam åktur någongång.

Föreslår en träff på Barkarby den 18juli:tummenupp ?


Hmm då parkerade jag nog brevid dig i våras när det var provkörning.
På tal om kåpglas så satte jag på ett puig dubble bouble (st?) och blev
toknöjd.

Det stämmer! Kommer ihåg att det stod en FZ6 snett framför mig med slipon, men jag såg inte till dig...
 
Last edited:

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag har drevat om min FZ1 för att få lite mer ös i den... Gick ner 1 kugg fram först, blev inte nöjd med det och gick upp 2 kugg bak också! Nu tar jag lätt upp den på 3:an utan koppling så den funkar bra att leka med.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Är det någon som har hört något från Yamaha angående TPS byte?
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Nej jag väntar också på att dom ska höra av sig. Ryktet säger att dom tydligen
har svårt att få fram alla tps'er. Fast det borde dom ha vana på nu vid det här
laget. Kanske dax att ringa dom och höra vad som händer.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Nej jag väntar också på att dom ska höra av sig. Ryktet säger att dom tydligen
har svårt att få fram alla tps'er. Fast det borde dom ha vana på nu vid det här
laget. Kanske dax att ringa dom och höra vad som händer.

Jag ringde Yamaha Center i Sundsvall. Dom sa att dom hade fått ett brev där det stod om TPS byte, men det gällde inte alla. Endast dom som får ett brev hem i lådan.

Sen ringde jag Yamaha Sverige i Sthlm, och dom bekräftade det. Dom samarbetar med VV och har koll på alla som kör Yamaha. De berörda får ett brev hem i lådan.

Då behöver man inte oroa sig med andra ord.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Bytte TPS på min i maj.

Kopierat från Bike.se

Yamaha återkallar
2007-03-08 Är du ägare av en YZF R1, FZ6, MT01, FJR1300, XV1700 Road Warrior, XT660 R, XT660X och TDM 900 kommer du att bli kallad till verkstad inom kort.
Problemet gäller en trottelpositionssensor (TPS) som sitter på spällaxeln vilken ställer om tändningen vid på– respektive avslag av gasen. När den fungerar dåligt så kan motorn stanna när man går ner på tomgång efter en längre tids hård körning. Exempelvis vid rödljus eller stopplikt. Därefter brukar man kunna starta och köra vidare som vanligt.
– Några har klagat i Sverige men i Tyskland har problemet varit större. De kör ofta hårt under långa sträckor längs Autobahn, säger Jörgen Henriksson på Yamaha.
Felet innebär inte körförbud eller att man genast måste in till verkstaden. Besöket är givetvis gratis för kunden.
– De berörda kommer att få ett kundbrev som skickas ut inom ett par veckor, säger Jörgen Henriksson.

Berörda modeller är:
Yamaha YZF R1
Yamaha FZ6
Yamaha MT01
Yamaha FJR 1300
Yamaha XV 1700 Road Warrior
Yamaha XT660 R
Yamaha XT660 X
Yamaha TDM 900

(Samtliga årsmodeller fram till 2007. Privatimporterade Yamaha får ingen återkallelse.)


Text: Jimmie_Obom
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
jag har aldrig provat att köra mot en R1, men kan tänka mig att den är lite snabbare, busa kan man göra dock, svingen ska vara kortare, och det är riktigt bra frambromsar :yoparty

Jag har kört min gamla R1-01:a (med 132 bakhjulshästar) mot en ny FZ1-07:a för någon månad sedan. Vi la oss jämnsides i sakta fart på 2:ans växel och drog på. Vi ansåg att FZ1:an borde ha bäst chans från 2:an och uppåt mot 120 km/h i och med den relativt låga utväxlingen på 2:an kontra R1:ans.

Vi körde ett par gånger eftersom vi båda blev mycket förvånade över resultatet. Trots att FZ1:an hade ett yoschimura slipon (vilket skall ge nästan 10 hk till på FZ1:an) spelade R1:an och FZ1:an i helt olika divisioner. FZ1:an hade inte ens en liten chans att hänga på, inte ens från 30 km/h. Den bara försvann i backspegeln och desto fortare det gick desto större blev skillnaden. Vi tyckte båda att det var mycket märkligt att skillnaden var så stor direkt från låga hastigheter med tanke på den prestanda FZ1:an skall ha på pappret.

Därefter körde jag FZ1:an ett par turer och kan bara säga att den är en kanonfin hoj att köra rundor på, man sitter bra och den är skön att köra rundor på. Men jämfört mot R1:an är den en touring maskin på gott och ont. Jag bytte precis ut min R1-01:a mot en R1-07:a vilket gör att man kan jämföra samma årsmodell mellan FZ1:an och R1:an. Kan ärligt säga att det är en enorm skillnad, vilket tyvärr också återspeglar sig i försäkringspremien.

Ni skall vara nöjda med era FZ1:eek:r, de är förnuftiga hojar och sköna och lugna att köra. En R1:a är dock en R1:a om det nu är det man eftersträvar.

/D.
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Jag har kört min gamla R1-01:a (med 132 bakhjulshästar) mot en ny FZ1-07:a för någon månad sedan. Vi la oss jämnsides i sakta fart på 2:ans växel och drog på. Vi ansåg att FZ1:an borde ha bäst chans från 2:an och uppåt mot 120 km/h i och med den relativt låga utväxlingen på 2:an kontra R1:ans.

Vi körde ett par gånger eftersom vi båda blev mycket förvånade över resultatet. Trots att FZ1:an hade ett yoschimura slipon (vilket skall ge nästan 10 hk till på FZ1:an) spelade R1:an och FZ1:an i helt olika divisioner. FZ1:an hade inte ens en liten chans att hänga på, inte ens från 30 km/h. Den bara försvann i backspegeln och desto fortare det gick desto större blev skillnaden. Vi tyckte båda att det var mycket märkligt att skillnaden var så stor direkt från låga hastigheter med tanke på den prestanda FZ1:an skall ha på pappret.

Därefter körde jag FZ1:an ett par turer och kan bara säga att den är en kanonfin hoj att köra rundor på, man sitter bra och den är skön att köra rundor på. Men jämfört mot R1:an är den en touring maskin på gott och ont. Jag bytte precis ut min R1-01:a mot en R1-07:a vilket gör att man kan jämföra samma årsmodell mellan FZ1:an och R1:an. Kan ärligt säga att det är en enorm skillnad, vilket tyvärr också återspeglar sig i försäkringspremien.

Ni skall vara nöjda med era FZ1:eek:r, de är förnuftiga hojar och sköna och lugna att köra. En R1:a är dock en R1:a om det nu är det man eftersträvar.

/D.

Då var det som jag tänkte mig :)
luftmotståndet gör ju sitt också, marscha mer än 140? nej tack :arsele

dock kommer ju suzuki med sin B-King i höst... 184hk :yoparty
den är man ju rätt sugen på, men dom första bilderna jag sett på den så ser den ju inte så jävla rolig ut... kommer ha sjukt svårt att mäta sig med FZ1ans attityd..

img46937cdc82f64.jpg

img46928cd6b4bc6.jpg
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
FZ1:an i svart utförande är den klart fräckaste nakenhojen på marknaden. Så är det bara:tummenupp

/D.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top