Jag har kört min gamla R1-01:a (med 132 bakhjulshästar) mot en ny FZ1-07:a för någon månad sedan. Vi la oss jämnsides i sakta fart på 2:ans växel och drog på. Vi ansåg att FZ1:an borde ha bäst chans från 2:an och uppåt mot 120 km/h i och med den relativt låga utväxlingen på 2:an kontra R1:ans.
Vi körde ett par gånger eftersom vi båda blev mycket förvånade över resultatet. Trots att FZ1:an hade ett yoschimura slipon (vilket skall ge nästan 10 hk till på FZ1:an) spelade R1:an och FZ1:an i helt olika divisioner. FZ1:an hade inte ens en liten chans att hänga på, inte ens från 30 km/h. Den bara försvann i backspegeln och desto fortare det gick desto större blev skillnaden. Vi tyckte båda att det var mycket märkligt att skillnaden var så stor direkt från låga hastigheter med tanke på den prestanda FZ1:an skall ha på pappret.
Därefter körde jag FZ1:an ett par turer och kan bara säga att den är en kanonfin hoj att köra rundor på, man sitter bra och den är skön att köra rundor på. Men jämfört mot R1:an är den en touring maskin på gott och ont. Jag bytte precis ut min R1-01:a mot en R1-07:a vilket gör att man kan jämföra samma årsmodell mellan FZ1:an och R1:an. Kan ärligt säga att det är en enorm skillnad, vilket tyvärr också återspeglar sig i försäkringspremien.
Ni skall vara nöjda med era FZ1
r, de är förnuftiga hojar och sköna och lugna att köra. En R1:a är dock en R1:a om det nu är det man eftersträvar.
/D.