Yamaha FZ-tråden

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Funderar på en CB 1000 RA eller en FZ1-N....
Skall provköra båda först tänkte jag men ni som redan har kört båda..
Vilka fördelar och nackdelar har ni märkt..vilken rekommenderas...?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har provkört FZ1-N. Det blev fort väldigt varmt i sadeln pga avgassystemet. Detta var en fin vårdag med sol. Hur är det då mitt i sommaren ? Körde i vanliga jeans, och det blev nästan FÖR varmt. Klonkande växellåda när man lägger i ettan. Lite för lätt styrning, undrar om det inte blir jobbigt i högre farter. Lättare styrt än min FZ6:a, nästan för lätt. Tyckte att man satt lite för högt upp, eller är det bara en vanesak

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)

jag har provkört FZ1-N. Det blev fort väldigt varmt i sadeln pga avgassystemet. Detta var en fin vårdag med sol. Hur är det då mitt i sommaren ? Körde i vanliga jeans, och det blev nästan FÖR varmt. Klonkande växellåda när man lägger i ettan. Lite för lätt styrning, undrar om det inte blir jobbigt i högre farter. Lättare styrt än min FZ6:a, nästan för lätt. Tyckte att man satt lite för högt upp, eller är det bara en vanesak

att sitta högt upp och att den är lättstyrd är en smaksak men jag tycker det är klockrent, det som jag föll för. värmen i sadlen kan jag inte yttra mig om för det har jag faktiskt inte märkt av när jag tänker efter men det är ju bra för hemorojderna :tummenupp det är bara att provköra båda o känna sig för, alla är vi olika. vilken du än tar så får du en fin hoj

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Hoj
FZ1-n 07

VA:confused: Det blir inte ett dugg varmt i sadeln. Avgassystemet e ju inte ens i närheten av röva. Nån värme har jag inte märkt av alls. Go växellåda med goa lägen. Mer sportigt=mer bestämd fot krävs. Ju kvickare styrning desto roligare o mer lättkört:tummenupp snabbstyrda hojar e ju det tillverkaren strävar efter. Ruskigt stabil cykel. En kanonhoj:tummenupp

Martinfz6

super Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fz1-N

Hallå. Har provat båda och tyckte mycket mer om Fz1. Mer ös och roligare att köra. Tyckte CB var för snäll. Så jag köpte mig en Fz1:yoparty

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Man kan fira Nationaldagen olika...... Själv gick jag ut i garaget och skruvade!!

Öppnade upp luftintaget i luftburken och kopplade in PCIII´n och Speedo Healer. Imorgon skall jag provköra med lite olika mappar för PCIII´n.

//cage

Bifogat

• Air box.jpg
    Air box.jpg
    207.7 KB · Visningar: 120
  • PCIII SH.jpg
    PCIII SH.jpg
    242.4 KB · Visningar: 120
  • Air box std.jpg
    Air box std.jpg
    173.5 KB · Visningar: 101
Last edited:

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Nu har man firat nationaldagen färdigt på vägarna, nu är de dax att ta till burken:) hoppas ni får en trevlig kväll! någon som har ett bra förslag på hur man konserverar en fzr1000 på bästa sätt funderar på att sätta undan min gammla cykel när jag kör min fz1.. finns det någon speciell olja elller är det bara att fylla upp den max med vanlig olja och sen köra runt startmotorn några varav?

Last edited:

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Har slängt iväg den gamla svenssonlampan i hojen nu o satt i ett 5000k xeonenkitt, jag e helt sjukt nöjd, rekomenderar detta skarpt!

830 pistoler, levererat o klart till det lokala postombudet, beställde en måndagseftermiddag o hade grejerna på onsdagsmorgonen!

http://http://www.xenonkungen.se/motorcykel.htm

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
du skulle ha tagit lite bilder .. fick du plats med hela kittet i lamphuset ? Jag har beställt en sån

förresten hur blir det på besiktningen ? klarar man det med modden ? hittils visste jag att alla xenon mods är otillåtna

Last edited:

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
du skulle ha tagit lite bilder .. fick du plats med hela kittet i lamphuset ? Jag har beställt en sån

förresten hur blir det på besiktningen ? klarar man det med modden ? hittils visste jag att alla xenon mods är otillåtna

Är på jobbet nu, så har inga goa bilder på denna datorn, men jag lägger upp den bild jag har:)
Blev tokig av alla kablar, ballast o skit som skulle få plats bakom lampan, men en polare(goffen) kom förbi garaget o gav mig en hjälpande hand o efter ca 1 timmes svordommar, könsord o div besvärjelse så va allt på plats:banana

Vet ej vad besiktningsgubbarna säger, men jag ska dit först 2011, så det är ett senare bekymmer:D

Bifogat

• Yamaha.jpg
    Yamaha.jpg
    43.5 KB · Visningar: 138

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
oh fy fan vad fett ! den misstar man inte för en moped !

Ne det e ingen risk, vet inte om man inbillar sig, men känns som om man får mer "respekt" från övriga trafikanter, plus att det ser så j_ävla gött ut:D

JohanFZ6n

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Yamaha FZ6n -2005
Led Blinkers

Tjena,

Nu har man monterat dit Led blinkers och ny nummerskyllts hållare :)
Köpte ett Mad Doctors kitt från Ruck´n Run Racing.
Blev supernöjd med resultatet :yoparty

MVH
Johan

Bifogat

• Bak.jpg
    Bak.jpg
    170.7 KB · Visningar: 151
  • bak2.jpg
    bak2.jpg
    224 KB · Visningar: 138
  • Fram.jpg
    Fram.jpg
    254.9 KB · Visningar: 134
  • IMG_0110.jpg
    IMG_0110.jpg
    241.8 KB · Visningar: 122
  • Bak3.jpg
    Bak3.jpg
    248.1 KB · Visningar: 146

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
mm, jag har sett såna på en annan hoj - och jag måste varna dig att de syns jävligt dåligt i trafiken

ohman1

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
XR1200-09
byte

Står i kvalet att byta ut min fz6ns2-08 på 220 mil mot en -08 fz1 n
Vill ha lite mer pulver i motor. Någon som är intresserad av en snabb affär på en fz6-08 med Leovince titan rensad bakdel miniblinkers. iNTE EN SKRÅMA PÅ HOJEN. ENDAST 220 MIL:)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0