Yamaha FZ-tråden

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
FZ1-S 06
Äntligen får jag känna mig som fullvärdig medlem här! Hämtade hojen I fredags och gisses så kul den är att köra. :yoparty

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
Är det nogon mer en jag som har problem att komma i väg i starten:rofl
064.jpg

066.jpg

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
FZ1-S 06
Ni som kör FZ1-S, hur bra skyddar den där kåpan ?

Hej. Svårt att svara på utan direkt jämförelse men jag tycker absolut den gör nytta. Känns ganska likt min gamla maskin (SUZUKI GSX750EF) , alltså ingen touringkåpa direkt. :hihi Jag kanske ska prova den större versionen som finns att köpa men måste köra av mig lite mer innan. Skulle varit roligt att få jämföra mot en N-version. Sen tycker ju jag att dom är snyggare med kåpa också :tummenupp och det är riktigt imponerande belysning på den = roligare mörkerkörning. :yoparty

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
någon som vet hur man luftar bromssystemet fram på en yamaha fz1? bormsen tar dåligt och när man trycker in bromshandtaget så bubblar det till i bromsvätskebehållaren som sitter på styret. tacksam för svar

Xerxes

Why drink and cry, ride and fly
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
FZ6 S -06 SÅLD. HD FXST -03
Hk

Bänkade hojen på Bike Trollhättan i lördags, den hade 91.1 hk på bakhjulet.

uven

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
08 Yamaha FZ6-S
Tjenare.
Var på Bike i lördags med och snackade lite med en nisse där.
Tyvärr så har ju en annan 78hk varianten. Men efter lite snack så pratade han om att det sitter en spärr vid gasvajerns slut nere vid motorn.
Denna kunde man ta bort så det bakre stoppet kom fram så att säga och då hade man 98hk varianten.
Läst lite om några andra inlägg om att man behövde fixa massa annat me.
Men e det någon som vet om det räcker med att ta bort denna spärr?
Och i så fall hur gjorde ni detta?
Och ska man skita i att säga något till försäkringsbolaget eller vill man ha den höjda kostnaden?

Kanske e någon som provat detta??
Vore ju konstigt om det skiljer 10-15000kr och det är allt som skiljer plus lite externa snygghetsdetaljer.

Martinfz6

super Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Yamaha Fz1-N
Tjenare.
Tyvärr så har ju en annan 78hk varianten. Men efter lite snack så pratade han om att det sitter en spärr vid gasvajerns slut nere vid motorn.
Denna kunde man ta bort så det bakre stoppet kom fram så att säga och då hade man 98hk varianten.
Och ska man skita i att säga något till försäkringsbolaget eller vill man ha den höjda kostnaden?

Vore ju konstigt om det skiljer 10-15000kr och det är allt som skiljer plus lite externa snygghetsdetaljer.

Jag böjde bara bort min. funkar hur bra som helst. Lycka till:yoparty

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tjenare.

Endast gasstop precis som du säger. Det som däremot gör s2:an dyrare är ju inte hästarna utan ABS bromsarna, svingen, bakramen och instrumentpanelen m.m. Många smådetaljer som skiljer.

Smilet

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
2008 Yamaha FZ6-N S2 ABS
Om man ska byta orginalsystemet till ett LeoVince slipon på en FZ6 S2 2008årsmodell - kan man bara byta själva sliponet eller måste man byta ut katalysatorpartiet också?

Hört olika påståenden där vissa säger att det inte går att byta bara slipon-delen då det inte skulle passa perfekt med orginal katalysatorn? Tycker ock det låter skumt!?

Tacksam för svar:)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Om man ska byta orginalsystemet till ett LeoVince slipon på en FZ6 S2 2008årsmodell - kan man bara byta själva sliponet eller måste man byta ut katalysatorpartiet också?

Hört olika påståenden där vissa säger att det inte går att byta bara slipon-delen då det inte skulle passa perfekt med orginal katalysatorn? Tycker ock det låter skumt!?

Tacksam för svar:)

på min är det ett rör som ersätter katalysatorn

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
I går var jag på Yamaha Road Show och testade FZ1:an och R1:an. ojojoj vilken skillnad ... FZ1:an är en trevlig cykel, som går jättemjukt jämfört med min FZ6:a, man behöver inte anstränga den lika mycket. däremot kändes den kortare, högre, och stelare, så jag tror nog att jag hade valt 6:an idag igen.Dessutom får man uppfattningen att man är mer aktiv, och kör hårdare när man varvar en 600-kubikare. För stadskörning var dock 1:an smidigare iom vridet..

R1:an var en konstigt härlig maskin. Först vid start skakar den som den håller på att dö, men redan efter 10 meter börjar motorn gå mjukt, den känns som en twin. Otroligt drag i alla växlar, och fartblindheten är enorm. Det känns också som att man står på huvet, ända tills första snabba omkörningen, då kommer sittställningen till sin rätta. I 170 kändes det som att köra i 90 ungefär, men alla mötande bara swishade förbi. Härlig motorkaraktär ... men fan vad det blev hett i sadeln, jag hade vanliga byxor och kände att det blev alldeles för varmt (ingen trivselvärme mao). Det skulle varit skönt på vintern, men vem piskar sin R1:a i December-Januari ?

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Tjo

Är på jakt efter ny hoj och det som är mest intressant just nu är fz6 eller Er6.
Vill höra vad ni tycker är bättre/sämre på fz6 mot er6 , fz6 är ju dyrare både i inköp och ägande men har den andra nackdelar gentemot er6:an som är billigare ?
Är 98hk modellen som jag tittat mest på så den är ju onekligen vassare än er6:n men är det andra saker som är bättre på fz6 ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tjo

Är på jakt efter ny hoj och det som är mest intressant just nu är fz6 eller Er6.
Vill höra vad ni tycker är bättre/sämre på fz6 mot er6 , fz6 är ju dyrare både i inköp och ägande men har den andra nackdelar gentemot er6:an som är billigare ?
Är 98hk modellen som jag tittat mest på så den är ju onekligen vassare än er6:n men är det andra saker som är bättre på fz6 ?

Jag tror att om du ska köra mycket i stan, så kan det vara smartare att välja en er6-a, eftersom den är lite mer lågvarvig.
Det allmänna kvalitetsintrycket man får genom att sätta sig och känna på båda hojarna är att yaman är mer påkostad, och det känns från första beröringen, sadel, handtag, kåpa. Jag skulle dock kunna tänka mig en er6-f nu (den med kåpa) på grund av att det är inte speciellt roligt att köra på motorväg med naken hoj, och fz6-s är fulare än er6-f. Jag tycker också att fz6-s2 känns som en sporthoj när man pressar den, samtidigt som er6-an känns mer som en bruks/bushoj. Gillar du screamers köp yaman, annars är det nog mest en smaksak (om du bortser från de extra hästkrafterna)

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Tjo

Nu har jag inte kört "snik-FZ":D men dock 650 mil på ER6-n. Visst haltar jämförelsen mot nuvarande hoj men jag var mkt nöjd med Kawa´n. GRYMT lättkörd och smidig, ta några varv på go-kartbana och jaga R1:eek:r... Och ljudet är underbart med öppnare burk. Men jag tyckte den saknade lite effekt när frun åkte med.

Apropå effekt.... Jag skall över till USA snart och har nu hittat på PCIII med K&N luftfilter för $315, ca 2600:-. Det är väl bara att slå till?!?!?!?
Vad brukar en bänkning kosta?? Nu finns det en hel del utprovade mappar till FZ1:eek:r med olika mods. Men det är ju alltid optimalt att bänka.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0