Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Om man har effektblås, kn-filter, pc3 och bänkad, hur ser besiktningen på det? att den låter mer kommer dom ju gnälla på, om jag inte kan få tag på db-killer och väljer att byta till orginalblås, går den inte som en påse nätter då med tanke på att den är inställd efter den andra utrustningen? någon som vet? hade vatt bra med ett snabbt svar.

tackar på förhand

kan du inte bara koppla bort eller stänga av din PC3 ? då går den som original
 

xlm-

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Tomelilla
Hoj
Ingen
MC-huset har en vit FZ1:a visst då. Det är ingen demo hoj, men åk in och säg att du är intresserad av den och vill prova. Lillemans har också två begagnade som säkert går att få prova.

När jag ringde dom förra veckan sa dom att dom inte hade någon :confused:
Får väll åka in och prata med dom, annars blir det lillemans.

En annan sak jag kom och tänka på, mc huset är väll inte auktoriserade för Yamaha? Dom har väll främst BMW men också Kawa, Honda och Can-Am?
 
Last edited:

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Trevligt med en FZ tråd, har jag inte sett innan.
Har själv en FZ6-N -06 (98hk), men funderar på en FZ1, men hade velat provköra en innan jag bestämmer mig, ringde upp MC huset i Malmö, men de hade inte någon sådan hoj hemma för provkörning.
Ingen här nere i Skåne som har en som man möjligtvis skulle kunna få prova?

Åk till lillemans och kör skiten ur deras sen kom och köp min :)
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
När jag ringde dom förra veckan sa dom att dom inte hade någon :confused:
Får väll åka in och prata med dom, annars blir det lillemans.

En annan sak jag kom och tänka på, mc huset är väll inte auktoriserade för Yamaha? Dom har väll främst BMW men också Kawa, Honda och Can-Am?

Det är ingen democykel de har, det är en beg. kolla här
Nej MC-huset är inte auktoriserade på Yamaha, men det hindrar inte dig att handla där. Däremot så får man bättre erbjudanden på Lillemans. Markant bättre inbytespriser också. Jag hade föreslagit att du provar en naken hos antingen MC-huset eller Lillemans, och sen provar en FZ1-S hos Yamaha Center i Helsingborg, så du kan se skillnaden i fartvind. Har för mig att de i Helsingborg har en halvkåpad man kan prova.
 

xlm-

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Tomelilla
Hoj
Ingen
Åk till lillemans och kör skiten ur deras sen kom och köp min :)

haha, låter som en bra idé=)

Det är ingen democykel de har, det är en beg. kolla här
Nej MC-huset är inte auktoriserade på Yamaha, men det hindrar inte dig att handla där. Däremot så får man bättre erbjudanden på Lillemans. Markant bättre inbytespriser också. Jag hade föreslagit att du provar en naken hos antingen MC-huset eller Lillemans, och sen provar en FZ1-S hos Yamaha Center i Helsingborg, så du kan se skillnaden i fartvind. Har för mig att de i Helsingborg har en halvkåpad man kan prova.

Den personen jag pratade med i telefon på mc-huset måste varit yr, men skit samma.
Då var det som jag trodde, då borde man inte göra servicen på MC-huset om man vill behålla garantin på hojen.
Det lutar mer och mer åt Lillemans ju mer man läser här, är han bra att handla av?
Pålitlig när det gäller service?

Mvh.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
haha, låter som en bra idé=)
Den personen jag pratade med i telefon på mc-huset måste varit yr, men skit samma.
Då var det som jag trodde, då borde man inte göra servicen på MC-huset om man vill behålla garantin på hojen.
Det lutar mer och mer åt Lillemans ju mer man läser här, är han bra att handla av?
Pålitlig när det gäller service?

Mvh.

Jag tycker att de är bra, och många andra rekommenderar de när det gäller service. Bra att diskutera köp med. Men åk in och bilda dig en egen uppfattning.
 

fredde.hasse

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
FZ6-N
Tjenare alla glada! =)

Funderar på dreva om min FZ6-N 07 nu under vintern. vilken storlek är att satsa på? folk snackar om 1 kugg mindre fram och 2 större bak, någon som gjort liknade? Behövde kedjan bytas? Gjorde mycke skillnad?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag tror att du får specificera vad det är du vill ha ut av drevningen, till exempel, att ligga på varvspärren i 2:an i den sista rondellen på inre ringen, eller stunta, eller kanske kunna lyfta upp den på bakhjulet i 2:an och få lite rappare acc. etc
 

fe2

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda Hornet 600 - 03
Tjena!

Tänkte höra bara om nån kunde svara på några frågor:)

Är sugen på att köpa ny hoj, de står mellan Yamaha FZ1- N och Yamaha FZ6-N (98hk)

Är de mycket stor skillnad på dessa hojar i t ex: Acc, komfort mm.

Fördelar och nackdelar kanske?

Tack på förhand!

Mvh Fe2
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja det är ganska stor skillnad. Sittkomforten är bättre på FZ6, du sitter lite lägre, och den är lite mjukare i fjädringen. FZ1 är lite hårdare, och du sitter mer "ovanpå".
Motormässigt är FZ1 överlägsen med bättre vrid och effekt, du behöver inte växla lika mycket, den känns mer mogen. Den enda nackdelen jag ser med FZ1:an är ekonomin. Den är dyrare i inköp, och dubbelt så dyr i försäkring. Kör du hårt drar den också lite mer soppa än 600:an så klart.

Jag tycker att 600:an är en skitrolig hoj, som ger mycket mer körglädje än vad man tror om man bara kollar på siffrorna och jämför med FZ1. Jag hade en fram tills för två veckor sedan, och skulle nog kunna tänka mig köpa en till.
EDIT:
Ska du bara ha en hoj för buskörning och ärenden i stan så räcker det med FZ6:an. Ska du åka på långresor, eller längre turer så ska du ha en FZ1:a tycker jag.
 
Last edited:

fe2

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda Hornet 600 - 03
Okej de låter gott ju, Va först sugen på en FZ1 men försäkringen är rätt saftig..
Frågan är ju om man inte tröttnar på 600 i och med att den inte är lika snabb som Fz1:an?
Är inte intresserad av att köra fort, men bara ute efter acc:)

Mvh
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag la in en liten edit på min förra post.
Vill du ha bättre acc så kan du dreva om den till ex. eller så kan du tanka nitrometan
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jadå. jag hade LeoVince titan, men skaffar du en svart så passar det bättre med carbon.
[YOUTUBE-ID]l5Gb4BJmbcA[/YOUTUBE-ID]
Dessutom kan du ta bort katalysatorn så får du några hästar till bara där :tummenupp
 

Rich

Certifierad pinnletare
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Hylte
Hoj
Yamaha FZ6-N 07
Ni som har bytat ut orginalblinkersena fram på era FZ6 till miniblinkers. Hur gjorde ni för att fästa dom? Finns det några "plattor" eller liknande som man kan fästa på insidan och sen skruva fast dem eller får man tänka ut en egen lösning??

Mvh Rich

Jag hade en fram tills för två veckor sedan, och skulle nog kunna tänka mig köpa en till.
.

Vad har hänt med din hoj??:va
 
Last edited:

lillezkutt

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
nybro
Hoj
Yamaha xt660r -13
hejsan..
jag hämtade en vit fz1-n -08 abs i förra veckan och nu sitter ja å kollar lite på slipon hittade ett test i bike där dom provade lite olika..
stämmer den effekten dom fick ur eller e de bara glädje siffror?

MvH// Per
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
hejsan..
jag hämtade en vit fz1-n -08 abs i förra veckan och nu sitter ja å kollar lite på slipon hittade ett test i bike där dom provade lite olika..
stämmer den effekten dom fick ur eller e de bara glädje siffror?

MvH// Per

De värden de fick for du ta med en nypa salt... Allt beroende på hur bänken är kalibrerad.
MEN titta istället påskillnaden på org och slip-on. Visst får du mer effekt och vrid med slip-on och ett goare ljud.

Sätt sen på ett 16t framdrev (200:) så blir det ännu roligare......
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top