Yamaha FZ-tråden

ouxen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
ef zäta ett - en
Tips

ja är sugen på att greja me hojen lite nu i väntan på att våren ska komma.. bör man vänta me att plocka på ett slip-on till efter 100mil servicen eller kan ja sätta dit de redan nu när hojen bara har gått 5mil? har ni några andra tips på va man kan göra för kul me hojen nu ;)
MvH// Per

Jag vet exakt vad du kan göra! Ngt jag själv tänker göra så fort jag hittat rätt tillbehör.

1. Byt avgasrör! Jätteviktigt, stock ser bara ut som transformers objekt enligt mig. Yoshi blir perfekt, helst japanskt! Letar själv fortfarande efter ett schysst akrapovic till min.

2. Byt blinkers! Jätteviktigt nr.2! Varför? Varför sättar man dit blinkers med gula lyktor på en hoj nu 08/09? Byt till mindre, klarglas, eller tonade. Bmw hojjarna har schyssta blinkers enda sen 2005.

3. Byt backspeglarna. Helt ok, inte alls lika jätteviktigt, men blir coolt med ett par schyssta.

4. Byt Styre inte alls viktigt, själv behåller jag den som jag har...

såå, de va vad jag tyckte, allt är självklart mina egna åsikter så ingen behöver alltså hålla med, tack!

:D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Yoshi blir perfekt, helst japanskt!

Det beror på, mitt Yoshi TRC är amerikanskt. De har dock nån japansk division som tillverkar helsystem.

Det jag skulle vilja göra efter de självklara grejerna (slip-on, skylthållare) är att byta fotpinnar, till något som går att flytta bak och upp lite. E det bara jag som upplever FZ1:ans fotpinnar som lite för långt fram ?

ouxen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
ef zäta ett - en
Det beror på, mitt Yoshi TRC är amerikanskt. De har dock nån japansk division som tillverkar helsystem.

Det jag skulle vilja göra efter de självklara grejerna (slip-on, skylthållare) är att byta fotpinnar, till något som går att flytta bak och upp lite. E det bara jag som upplever FZ1:ans fotpinnar som lite för långt fram ?

Shiet! Det hade jag inte ens tänkt på, har faktiskt inte kört min än. Läste faktiskt om det i ett tyskt forum att de sitter lite för långt fram.

Hur har du gjort med blinkersen?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
just nu har jag bara beställt skylthållare från Barracuda Moto, va så himla sugen på deras miniblinkers, men struntade i det. Standardblinkers syns mer (dålig ursäkt kanske). Visst, jag stör mig lite på att de är fula, men inte tillräckligt för att byta än. Om jag bestämmer mig för att behålla denna hojen när jag har kört den året ut, då får jag göra en insats till nästa vinter och pimpa den lite.

Har du inte kört din ? Bestämde du dig efter designen eller?

ouxen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
ef zäta ett - en
just nu har jag bara beställt skylthållare från Barracuda Moto, va så himla sugen på deras miniblinkers, men struntade i det. Standardblinkers syns mer (dålig ursäkt kanske). Visst, jag stör mig lite på att de är fula, men inte tillräckligt för att byta än. Om jag bestämmer mig för att behålla denna hojen när jag har kört den året ut, då får jag göra en insats till nästa vinter och pimpa den lite.

Hehe vad ska man säga, jo lite grann kanske. Nä men innan jag sålde min daytona visste jag att jag ville ha en FZ1N. Satt i bilkö den dag jag fick syn på en gul/svart, han som körde satt upprätt, hojjen var kraftig och tuff. Det räckte med att sitta på hojjen endast en gång och jag visste att it was it. Jag vart helt såld, var själv emot alla nakna hojjar först men jag tycker att sporhojjar tar bort mc känslan totalt. FZ1 ger mycket av varje, både känsla och fart!!? eller vad tycker du som i det här laget faktiskt har kört en?

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400

Tjenare!

Läste ditt inlägg. Har du kollat om orginalblinkers passar till din nya skylthållare? Dom passade inte till min, men de är nog inga problem om man borrar upp hålen lite

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tjenare!

Läste ditt inlägg. Har du kollat om orginalblinkers passar till din nya skylthållare? Dom passade inte till min, men de är nog inga problem om man borrar upp hålen lite

Nej kollade inte det. Tänkte att jag provar med original först, passar det så är det bra, om det inte passar så får jag antingen borra upp hålen, eller beställa nya. det är inget stort problem med tanke på hur det ser ut där ute.

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Nej kollade inte det. Tänkte att jag provar med original först, passar det så är det bra, om det inte passar så får jag antingen borra upp hålen, eller beställa nya. det är inget stort problem med tanke på hur det ser ut där ute.

Hehe nä de är ingen panik:( snön lär väl vara kvar till augusti. Jag tänkte först också ha orginal men köpte ett par andra, men de går då att borra upp om man vill.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
vi får en liten paus nu, det är 0 grader nu och det ska hålla sig på plus till söndag enligt väderleksrapporten. skönt. ska ut och köra en vända även om jag fryser ihjäl. Jag har fönster mot E6:an , och jag hörde årets första sporthoj skrika sig förbi på maxvarv. Fy fan vilken härlig sång !!

och apropå sång, nu ska jag ta tag i lite kvinnor och vin !

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Tjena här i FZ tråden!:) Har länge varit förtjust i FZ1 ända sedan jag började få hojjintresse.
Men i dagsläget är det omöjligt att äga en sådan pga den höga färsäkringspremien på mig som är 24 eller ens på en förälder.

men... så såg jag detta idag och ringde upp yamaha direkt o frågade.
Alltså en ny FZ är på väg med 800cc motor och är i princip copy-paste på FZ1 :D
skall ha lägre effekt och vrid än FZ1 men samtidigt lite mer kraft än FZ6. det leder ju till mildare premier bl.a.

länk:
http://www.yamaha-motor-europe.com/fz8/

Blir nog en sådan!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tjena här i FZ tråden!:) Har länge varit förtjust i FZ1 ända sedan jag började få hojjintresse.
Men i dagsläget är det omöjligt att äga en sådan pga den höga färsäkringspremien på mig som är 24 eller ens på en förälder.

skall ha lägre effekt och vrid än FZ1 men samtidigt lite mer kraft än FZ6. det leder ju till mildare premier bl.a.

länk:

Blir nog en sådan!

hoppas inte för mycket, allt över 600cc har en tendens att ha samma premie som tusenkubikarna. FZ6 S2 är dock klockren, kan varmt rekomendera den.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
hoppas inte för mycket, allt över 600cc har en tendens att ha samma premie som tusenkubikarna. FZ6 S2 är dock klockren, kan varmt rekomendera den.

Jo det är helt rätt men jag läste att de skulle dra ned på effekten samt vridet för att få den lite billigare.
Hade gärna köpt FZ6 S2 men den räknas tyärr inte som tung MC vid uppkörning. Går ur plugget nu till sommaren o börjar jobba då så jag tänkte då att istället för att köpa en 10 000 krs hojj så köper jag en riktig hojj jag kan glädja mig över men då får det vara något över 700cc.. :/ dumma regler som filtrerar bort många bra hojjar..:mad:

ouxen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
ef zäta ett - en
Jo det är helt rätt men jag läste att de skulle dra ned på effekten samt vridet för att få den lite billigare.
Hade gärna köpt FZ6 S2 men den räknas tyärr inte som tung MC vid uppkörning. Går ur plugget nu till sommaren o börjar jobba då så jag tänkte då att istället för att köpa en 10 000 krs hojj så köper jag en riktig hojj jag kan glädja mig över men då får det vara något över 700cc.. :/ dumma regler som filtrerar bort många bra hojjar..:mad:

tja!

får jag fråga vad försäkringen landa på om du skulle ha den på en förälder? FZ1?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

eller sa kan du ga in till vilken körskola som helst och hyra en hoj för uppkörningen. Det gjorde jag och en annan jag känner. Annars kan du ta A-kort med begränsad effekt, jag tror bestämt att en 600-kubikare pa 100 hästar (eller mer med slip-on och utan katalysator) räcker gott och väl i 2 ar, sa du inte kör omkull dig DiREkCt :)

just det.. sen FZ8: en copy-paste pa FZ1, fast med mindre kraft, och mindre vrid. Kanske mer än FZ6, men antagligen ocksa mer vikt. De fa bilderna som finns ser visserligen photoshoppade ut, men fragan är om det inte blir en z750-kopia när det gäller effekt och vikt

Last edited:

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
tja!

får jag fråga vad försäkringen landa på om du skulle ha den på en förälder? FZ1?

på morsans man som är 47 år gammal och haft mc kort sedan han var 16 år så landar en fz1 13 000kr hel/hel och då i göteborg.

jag gissar att en fz8 hamnar omkring 8000-10 000.
ungefär som en Z750 då alltså. Fz8 lär ha runt 100 hk så just därför lär den prestandamässigt vara som z750 men sedan är de också av samma storlek vilket gör de väldigt lika.

eller sa kan du ga in till vilken körskola som helst och hyra en hoj för uppkörningen. Det gjorde jag och en annan jag känner. Annars kan du ta A-kort med begränsad effekt, jag tror bestämt att en 600-kubikare pa 100 hästar (eller mer med slip-on och utan katalysator) räcker gott och väl i 2 ar, sa du inte kör omkull dig DiREkCt :)

just det.. sen FZ8: en copy-paste pa FZ1, fast med mindre kraft, och mindre vrid. Kanske mer än FZ6, men antagligen ocksa mer vikt. De fa bilderna som finns ser visserligen photoshoppade ut, men fragan är om det inte blir en z750-kopia när det gäller effekt och vikt

Men även om jag tar A-kortet med begränsad effekt blir det olagligt att åka runt på en fz6, eller hur? Annars hade jag ju lätt siktat på ett begränsat i 2 år som sedan går över till tungt.
Dock lät det intressant med att låna en vid uppkörningen, risken finns ju att man inte är så van med den hojjen när man kört en del på sin egna :)

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Last edited:

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,

länk:

Blir nog en sådan!

Bilsport & Mc.... kolla med dom .

ps. min är till salu :)

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..

Klippte kablarna och skarvarde. orginal blinkers passade inte?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0