Yamaha FZ-tråden

Sahlen

Game Over Mc
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1 N
Pc 3 från staterna passar en sån på en fz1 n 06 ?? Åh vad tänka på när man köper en sån ??
 

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Nynäshamn
Hoj
Aprilia Shiver -08
Vist finns FZ1:s i vit? Letar för fullt men hittar inte med årsmodell 2010 eller 2011, hittar bara FZ8an.

Sen kan jag passa på att fråga, vilken tror ni passar bäst inom touring kategorin utav FZ8an och FZ1an? Som jag förstått så har skiljer sig fram kåpan på S modellen. Tycker själv att den smalare FZ1an är snyggare.

Spanar nämligen efter en snygg "allround" hojj :banana
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Hur funkar Fz1-n på banan? Är det en bushoj eller är den en förklädd touringhoj?
Har fått ett fint pris på inbyte mot min 950, kommer jag bli besviken om jag tror att jag kommer få en busigare hoj och en hoj som passar bättre för bankörning?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fotpinnarna tar i lite tidigt men det finns tillbehör så man kan flytta upp dem. Annars e motor och chassi kanon. Jag har ifs bara kört bana en gång med den så en andra opinion kanske behövs
 

überkill

Guest
Ni som valt en ny FZ8 istället för ny eller lätt begagnad FZ1, varför gjorde ni det valet? Säg att bägge hojarna har ABS. Har läst i diverse tidningar att FZ8 har betydligt billigare fjädringskomponenter mm för att få ner priset och dessutom väger den nästan som en FZ1 så särskilt mycket lättare är den inte..
 

Flodde

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
2011 Yamaha Fz 8 S
Ni som valt en ny FZ8 istället för ny eller lätt begagnad FZ1, varför gjorde ni det valet? Säg att bägge hojarna har ABS. Har läst i diverse tidningar att FZ8 har betydligt billigare fjädringskomponenter mm för att få ner priset och dessutom väger den nästan som en FZ1 så särskilt mycket lättare är den inte..

I vilka tidningar har du läst om fjädringen? Jag är mkt intresserad.
Tack på förhand
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
På väg!

Det börjar gå åt rätt håll nu! Hade igång hojen igår, man blir ju inte mindre sugen. Försökte lägga upp en filmsnutt men gick ej.

Gott nytt år på er!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
I vilka tidningar har du läst om fjädringen? Jag är mkt intresserad.
Tack på förhand

Motorrad, Bike. Ramen och motorblocket är samma som på FZ1, med ändrade kammar, och "sleeves" på insidan för att minska cylindervolymen. Hjul, ja tamigfan allt ser ut som på FZ1. Framkåpan är mindre, det finns en oljekylare nere på höger sida, och dämparen ser mindre ut. Där har de sparat sina kilon. FZ8 är ett mer ekonomiskt val till FZ1, då ingen "behöver" 150 hästar, och vissa klarar sig väldigt bra med 70 (som vissa på ER-6:eek:r som jag har kört med, och de är betydligt snabbare än mig.)

FZ8 e en vettig hoj i mellansegmentet, nu förstår man varför de tog bort FZ6:an och ersatte den med den sämre och svagare XJ6. Får man lite bättre försäkringspriser, och bränsleekonomi än med en FZ1, så är det argument nog att köpa den.

en FZ1 kostar 14-15k hel/hel i en storstad, OM man e över 30. Alla kanske inte vill ge de pengarna på enbart försäkring
 

Flodde

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
2011 Yamaha Fz 8 S
Javaguru ! Du är en pärla tack. Så här de sista minuterna av 2010 önskar jag dig och alla andra Gott Nyttår !
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tja. Har nydligen införskaffat en FZ1-N 2007 men har några frågor.

1. Gör det stor skillnad med PC3? (bara slipon)
2. Värt att skaffa KN-filter eller är orginal billigt?
3. Jag såg att det sitter dubbla spjäll i insuget. Någon som testat att leka med dom elmotorstyrda spjällen?
4. Finns det kitt med bromsslangar, gaswire och kopplingswire för det verkar vara vad man får lov att byta om man skall få på ett cross-styre?
 

überkill

Guest
Tja. Har nydligen införskaffat en FZ1-N 2007 men har några frågor.

1. Gör det stor skillnad med PC3? (bara slipon)
2. Värt att skaffa KN-filter eller är orginal billigt?
3. Jag såg att det sitter dubbla spjäll i insuget. Någon som testat att leka med dom elmotorstyrda spjällen?
4. Finns det kitt med bromsslangar, gaswire och kopplingswire för det verkar vara vad man får lov att byta om man skall få på ett cross-styre?

Du har knappt kört hojen och så vill du mixtra med mer effekt?! :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top