Yamaha FZ-tråden

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Uppdaterar mitt ABS problem lite, och hoppas på att nån kanske kan ha någon ide...

När man åkt lite så tänds ABS lampan, när jag kollade felkoden så är det fel 11 och 12, vilket verkar vara att styrenheten inte får någon kontakt med sensorerna.
Jag mätte kabeln från boxen ner till kopplingen under tanken, och det verkar inte vara några fel där.

När jag däremot ohm mätte sensorerna så fick jag ett värde på typ 7 Mega ohm, tycker inte det känns helt rätt? Eller det kanske skall vara så.
Men det jag funderar på om det är någon idé att byta dem?

Det som också är lite konstigt är att lampan tänds inte direkt när man startar, utan när man åkt en bit.
Testade att låsa bakbromsen och då kändes det som ABS'en fungerade, vet inte riktigt hur det brukar kännas. Så det kanske inte är sensorerna som är trasiga iallafall.

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
:3freak
Uppdaterar mitt ABS problem lite, och hoppas på att nån kanske kan ha någon ide...

När man åkt lite så tänds ABS lampan, när jag kollade felkoden så är det fel 11 och 12, vilket verkar vara att styrenheten inte får någon kontakt med sensorerna.
Jag mätte kabeln från boxen ner till kopplingen under tanken, och det verkar inte vara några fel där.

När jag däremot ohm mätte sensorerna så fick jag ett värde på typ 7 Mega ohm, tycker inte det känns helt rätt? Eller det kanske skall vara så.
Men det jag funderar på om det är någon idé att byta dem?

Det som också är lite konstigt är att lampan tänds inte direkt när man startar, utan när man åkt en bit.
Testade att låsa bakbromsen och då kändes det som ABS'en fungerade, vet inte riktigt hur det brukar kännas. Så det kanske inte är sensorerna som är trasiga iallafall.

7Mohm låter högt, har du kollat i verkstadshandboken vad de skall ha för värde? Ändras värdet om du snurrar på hjulet? Vad får du om du bara lägger ihop kablarna från instrumentet?

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
7Mohm är så nära avbrott som nan kan komma, om det är en kass multimeter så kan det vara avbrott.
Förmodligen så kommer du inte se någon förändring i ohm värdet om du snurrar hjulet då jag har för mig att det induceras en spänning i sensorn som sedan styrdonet läser av (om du har kontakt förstås)

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Det var så jag också tänkte, 7 Mohm är ju "oändligt" alltså avbrott.
Hittade inget i serviceboken vad det skall vara för värde.
Testade med 2 multimetrar, varav den ena vet jag är riktigt bra, korrekt kalibrerad osv. Och som då säger, det blev ingen skillnad när jag snurrade hjulet.

Vet dock inte hur en sådan sensor fungerar, om resistansen ökar/minskar för att boxen skall se att hjulet snurrar. Om det injeceras en spänning i kretsen, men kunde inte se det heller när jag mätte.

Men frågan är ju om det är sensorn, eller kabeln på väg till sensorn som är kass.
Dock så var det lika både fram och bak, och det känns ganska osannolikt med kabelbrott på båda.

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
möjligt, men de har ju fortfarande egna "sladdar" till sensorn.
Skulle vara kul om man på något sätt kunde ta reda på om det är sensorn som är körd.

JAg kan lixom inte hitta någon logik i det, eftersom systemet inte varnar på en gång, utan efter en stund...
Skulle ju kunna testa att starta med kabeln urkopplad och se vad som händer...

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
ingen som har en lös, fungerande ABS sensor och skulle kunna ohm mäta den?
eller som har lust att böka sig in under tanken och mäta ? Skulle vara intressant att veta om det är något annat värde på en fungerande sensor.

trailboss

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
fz1-n 07
har problem med ryckutjämnar fjädrarna i kopplingfs korgen,på en fz1n 2007a,
dom har blivit slappa och ligger å skrammlar i korgen, lyckas inte hitta en bättre beg eller någon som kan/vill nita om den med nya fjädrar, någon här som har en korg med sjysta fjädrar eller har någon annan bra ide`.

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tjena, jag byggde idag om till Rizoma fatbar på min FZ1. Blev riktigt bra efter mycket om och men. Tänkte därför dela med mig av hur jag gick tillväga och vilka delar jag använde.

Jag började med att mäta hur höga original styrhållarna var, dom var 75mm, styret har ingen höjning alls och är 690mm brett.

Det blev därför 42mm höjare, ett styre med 30mm höjning som var 720 brett. (Allt från Rizoma)

Artnr på höjarna: AZ402B
Artnr på styret: MA005
Artnr på styrändar: MA516B

Tyvärr fick jag fel styre skickat till mig, jag fick MA006 vilket är 740mm brett ist för 720mm. Det är dock samma höjd på MA006 som på MA005 och det gick därför att använda iaf.

Efter inpassning av allt var jag tvungen att korta styret med 20mm per sida. Det innebär att även MA005 måste kortas med 10mm per sida om man inte vill ge sig på att byta bromsslangar mm.

Höjarna är borrade lite "offset" vilket gör att du antingen kan få styret lite längre ifrån dig eller mer mot dig beroende av hur du monterar dem. Det blir bäst om man monterar dem så styret kommer mer emot föraren. Det blir fel vinkel på bromsslangen annars vilket försvårar monteringen och minskar justeringsmöjligheterna.

(Man måste också slipa bort alla styrstift på instrumenten som sitter monterade på styret alt borra hål i nya styret för att kunna montera allting.)

Hoppas detta hjälper någon :)

Blir bra mycket snyggare med fatbar på dessa cyklar.
d5e86f66a3c91c0a23f89ce0d8f72540.jpg

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nu har jag MrHeffaklump ( 105kg ) beställt tid för att fixa fjädringen på min FZ1N 2009... Den är ju larvigt mjuk orginal och frågan är i vilken cornflakesvikt man kan justera in rätt häng på den orginal. Har nu kört ett antal knix på gokartbana och kan konstatera att det asolut går att köra iaf enligt min förmåga rätt fort med hojen standard, men marginalerna är rätt små och den går ihop på tok för mycket in i böjarna. Firman jag snackade med FJJ racing i almunge kommer som första åtgärd byta fjädrar fram och bak till min vikt. Serva gaffel och byta ventilerna i denna till eftermarknadskit. Då enligt honom detta ska ge mig mer än att byta bakstötta och bara serva gaffeln med nya fjädrar. Vi får väl se hur långt detta räcker, skillnad är jag övertygad om att det blir iaf!

Sedan sitter jag och letar justerbara fotpinnar... jag är inte gjord av stålar så jag har inte råd just nu att köpa ett "riktigt" set med pinnar för 4500:-. Är det någon som vet varför dom billigare eftermarknadsseten inte funkar med ABS-modellerna?
//Tobbe

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Trött på vekt infästa orginalfotpinnar?
Jag var det iaf på min FZ1N abs 2009, sjukt less på att pinnarna inte svarade utan alltid gav med sig en bit innan dom blev stumma.

Åkte till Bauhaus och köpte två elförzinkade brickor med 17mm hål, 30mm i diam.
Två rostfria brickor med 8mm hål, 30mm i diam.
Jag vet inte vad det kan kosta då jag köpte en massa annat i påsen också. Men det kan inte röra sig om många tior.

Skruva bort dom två insexorna som håller fotpinnehållaren i ramen, ta bort orginalbrickorna och dess gummiring ( följer med när du plockar bort den ).

Tar du en skruv i taget är det ännu enklare, ta ur skruven, trä först på 8mm brickan på skruven och därefter 17mm brickan och skruva tillbaka. Se till att 17mm brickan ligger rätt när du börjar närma dig åtdragning. Dra sedan med korta tag fast fotpinnsfästet växelvis i ramen. Tada! Nu sitter det stumt, bra va? :D

DSC_0065.jpgDSC_0066.JPG

Last edited:

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
En fråga! Någon här som har lite nyare FZ1 med svarta fästen till fotpinnar och skjutspinnar? Undrar om de är i samma svartmetallic som sving och ram eller om de är "vanlig" sidenmatt svart?

Funderar på att skicka mina på pulverlack i vinter nämligen...och kanske även dra iväg styre och risers på en gång...

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ska montera bort min ecu tänkte jag. Går det att komma åt där inne och få bort luftboxen utan att helt ta bort tanken, dvs bara luta den med stöd? Tajt? Tanken är halvfull, måste den tömmas helt innan om man isf bara lutar den?

Last edited:

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Ska montera bort min ecu tänkte jag. Går det att komma åt där inne och få bort luftboxen utan att helt ta bort tanken, dvs bara luta den med stöd? Tajt? Tanken är halvfull, måste den tömmas helt innan om man isf bara lutar den?

Den går att fixa även med soppa i, fixa en pinne att stötta med bara.

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Det går utan att montera bort tanken men det blir mycket jobbigare att komma åt alla skruvar.

Du kan ha bensin i tanken, det kommer några droppar bara precis när du tar bort slangen.

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Trött på vekt infästa orginalfotpinnar?
Jag var det iaf på min FZ1N abs 2009, sjukt less på att pinnarna inte svarade utan alltid gav med sig en bit innan dom blev stumma.

Åkte till Bauhaus och köpte två elförzinkade brickor med 17mm hål, 30mm i diam.
Två rostfria brickor med 8mm hål, 30mm i diam.
Jag vet inte vad det kan kosta då jag köpte en massa annat i påsen också. Men det kan inte röra sig om många tior.

Skruva bort dom två insexorna som håller fotpinnehållaren i ramen, ta bort orginalbrickorna och dess gummiring ( följer med när du plockar bort den ).

Tar du en skruv i taget är det ännu enklare, ta ur skruven, trä först på 8mm brickan på skruven och därefter 17mm brickan och skruva tillbaka. Se till att 17mm brickan ligger rätt när du börjar närma dig åtdragning. Dra sedan med korta tag fast fotpinnsfästet växelvis i ramen. Tada! Nu sitter det stumt, bra va? :D

View attachment 431838View attachment 431839
Blir det mycket mer vibrationer?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det går utan att montera bort tanken men det blir mycket jobbigare att komma åt alla skruvar.

Du kan ha bensin i tanken, det kommer några droppar bara precis när du tar bort slangen.

Tack för svar, men gick fint utan att montera bort. Ett gammalt sönderslaget stolsben fick agera stöd ?
Satan i helvete vad pilligt det var att få bort ecu:n. Vill inte ens tänka på hur fan jag ska få dit den igen...
Nu ska hon få flyga till Amerikat för omprogrammering
a923ad0199841fa5c6473196908d5d7a.jpg

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Tack för svar, men gick fint utan att montera bort. Ett gammalt sönderslaget stolsben fick agera stöd ��
Satan i helvete vad pilligt det var att få bort ecu:n. Vill inte ens tänka på hur fan jag ska få dit den igen...
Nu ska hon få flyga till Amerikat för omprogrammering
a923ad0199841fa5c6473196908d5d7a.jpg

Mitt i säsongen!!!!??????

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Mitt i säsongen!!!!??????
Haha, ja. Kan ju tyckas dumt, men semestern min är sen i år och det ska ju fan ändå bara bli regn framöver. Den bör vara tillbaka i slutet av nästa vecka om inget går fel. Har gått och dragit på det så jävla länge nu och aldrig haft tid att mecka, men nu jävlar ska det bli grejer av. Larsbox, decat och vcyclenut ska läggas på listan nu ?

Edit: skickat till ecunleashed i Helsingborg istället. Känns bra mycket tryggare. En bit dyrare, men värt det och förhoppningsvis får jag tillbaks den en bit tidigare med

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...