Yamaha FZ-tråden

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jaha, då hänger pärlan i ett garagehörn utan ben vare sig fram eller bak.
Men i slutet av nästa vecka är det förhoppningsvis påfyllt med ny dans i både fram och bakben.
Kan bara konstatera att returbenet fungerade.... kompressionsbenet har tagit tjänstledigt vad det verkar. För oavsett i vilket ändläge jag ställde komprissionsinställningen så var det precis lika effektivt som en cykelpump. Bakändan var även den ett bekymmer.... länkaget var skapligt glapp...Så det är bara till att byta alla nållager där med när man ändå är på G.
När hojen står på finskorna igen så bör det kännas som en ny hoj!
//Tobbe

Hoppas ingen misstycker att jag pratar lite med mig själv här, någon blir kanske glad för infon! Nu har jag kört ett tag med K-techs ventiler i gaffeln. Eller kolvar... verkar som att man benämner dom lite olika. Det är iaf ventilerna som sitter längst ner i gaffelbenen som är utbytta mot K-techs kit som finns att köpa. Det är alltså inte ett helt cartridge kit som också finns till denna gaffeln.
Orginalstöttan i bak beslutade jag tillsammans med Fj-racing att inte göra något åt. Hans rekomendation var istället att köpa en eftermarknadsdämpare. Denna har jag inte bytt ännu, men det ligger på todo-listan att beställa en Nitron R1. Så häcken är fortfarande kass...

Men jösses vilken skillnad det blev med ventilkittet och lite hårdare fjädrar! Det är ju helt plötsligt en hoj man kan svänga med. Förtroendet för framändan har ökat i kvadrat.
Första knix-kursen ( blå för er insatta ) jag körde med moddad gaffel var en enorm aha-upplevelse. Från att ha siktat på spårval så sätter jag nu spåren på ett mycket säkrare sätt och har mycket större marginaler om det är lite ojämt underlag i en böj.
Kan bara rekomenderas!

Återkommer när jag fixat bakänden på hojen!
//Tobbe
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hoppas ingen misstycker att jag pratar lite med mig själv här, någon blir kanske glad för infon! Nu har jag kört ett tag med K-techs ventiler i gaffeln. Eller kolvar... verkar som att man benämner dom lite olika. Det är iaf ventilerna som sitter längst ner i gaffelbenen som är utbytta mot K-techs kit som finns att köpa. Det är alltså inte ett helt cartridge kit som också finns till denna gaffeln.
Orginalstöttan i bak beslutade jag tillsammans med Fj-racing att inte göra något åt. Hans rekomendation var istället att köpa en eftermarknadsdämpare. Denna har jag inte bytt ännu, men det ligger på todo-listan att beställa en Nitron R1. Så häcken är fortfarande kass...

Men jösses vilken skillnad det blev med ventilkittet och lite hårdare fjädrar! Det är ju helt plötsligt en hoj man kan svänga med. Förtroendet för framändan har ökat i kvadrat.
Första knix-kursen ( blå för er insatta ) jag körde med moddad gaffel var en enorm aha-upplevelse. Från att ha siktat på spårval så sätter jag nu spåren på ett mycket säkrare sätt och har mycket större marginaler om det är lite ojämt underlag i en böj.
Kan bara rekomenderas!

Återkommer när jag fixat bakänden på hojen!
//Tobbe
Låter intressant. Visst kan hojen säkert bli mer förbättrad vad gällande väghållning, men på "riktiga" vägar med alla hål, lagningar och skit vi har så tycker jag det är rätt skönt att den är något mjukt satt fz1:an. Men möjligt man tar en lite djupare titt på detta nästa säsong ?
Ett enkelt bonnknep är ju också att gå upp lite i profil i däck
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Låter intressant. Visst kan hojen säkert bli mer förbättrad vad gällande väghållning, men på "riktiga" vägar med alla hål, lagningar och skit vi har så tycker jag det är rätt skönt att den är något mjukt satt fz1:an. Men möjligt man tar en lite djupare titt på detta nästa säsong ��
Ett enkelt bonnknep är ju också att gå upp lite i profil i däck

Mm... Ett annat knep är kanske också att inte väga 110kg utan kläder..
För mig är hojen långt ifrån hård i gaffeln. Den hanterar bara vägen inkl potthål, skarvar och annan bråte i verkligheten långt mkt bättre än orginal.
//Tobbe
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Och då var FZ1 avyttrad. Är inte helt säker på om jag gjort rätt men men... Kom till en kille som verkligen uppskattade skicket och hojen, får se om han dyker upp här.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Fick väl inte riktigt vad jag ansåg den vara värd men det är ju marknaden som styr. Men roligt att nya ägaren var helt lyrisk efter provkörningen.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Låter intressant. Visst kan hojen säkert bli mer förbättrad vad gällande väghållning, men på "riktiga" vägar med alla hål, lagningar och skit vi har så tycker jag det är rätt skönt att den är något mjukt satt fz1:an. Men möjligt man tar en lite djupare titt på detta nästa säsong ��
Ett enkelt bonnknep är ju också att gå upp lite i profil i däck

Jag befann mig i Halmstad förre veckan med hojen men fan inte såg jag dig. Såg nog bara en Mc i stan. Är ni få höjförare i stan eller? :D
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag befann mig i Halmstad förre veckan med hojen men fan inte såg jag dig. Såg nog bara en Mc i stan. Är ni få höjförare i stan eller? :D
Vi håller oss utanför stan på skogsvägarna vettu ;)
5f10986d0b754b555d5d99da015f0531.jpg
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jaha.. Då var hojen uppdaterad med en babyblå fjäder i bak.
Nitrondämparen och gaffelmodden jag gjort är verkligen som himmelriket väghållningsmässigt på den här hojen.
Störst skillnad är nog säkerligen att jag har rätt fjädrar/häng för min vikt. Men herregud, nu ormar sig inte hojen varken in eller ur böjarna!
På dåliga vägar... Ja men det är väl klart att tjälskotten som hinhåle själv tryckt upp känns i ryggen. Men faktiskt mindre nu än orginal med mjukare setup.
Nu hanterar ju fjädringen ojämnheter på ett helt annat sätt.
Trist nog kan numera dåliga spårval endast skyllas på föraren och inte på bingolottofjädringen.
Visst, det är en betänklig del stålar det är det absolut.
Har inte hundra koll på exakta summan.
Men det slutade väl på 11 lakan.
För mig var det värt varenda krona. :rock
//Tobbe
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Jaha.. Då var hojen uppdaterad med en babyblå fjäder i bak.
Nitrondämparen och gaffelmodden jag gjort är verkligen som himmelriket väghållningsmässigt på den här hojen.
Störst skillnad är nog säkerligen att jag har rätt fjädrar/häng för min vikt. Men herregud, nu ormar sig inte hojen varken in eller ur böjarna!
På dåliga vägar... Ja men det är väl klart att tjälskotten som hinhåle själv tryckt upp känns i ryggen. Men faktiskt mindre nu än orginal med mjukare setup.
Nu hanterar ju fjädringen ojämnheter på ett helt annat sätt.
Trist nog kan numera dåliga spårval endast skyllas på föraren och inte på bingolottofjädringen.
Visst, det är en betänklig del stålar det är det absolut.
Har inte hundra koll på exakta summan.
Men det slutade väl på 11 lakan.
För mig var det värt varenda krona. :rock
//Tobbe

Kul att det blev bra!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det där med vindruta dårå. Beställde en från louis.de. Ska testa den nu på 250 milatur till Norge. Ful som stryk, men kan nog vara trevlig vid touring. Återkommer med rapport.
13958124_10210642470607744_3539528912997562226_o.jpg
 

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Hej,

Jag köpte en FZ8-N 2014 i våras. Mc-handlaren sa att ECUn var flashad, går det på något sätt att kontrollera ifall det är gjort? Får inte tag på första ägaren (hittar inget telefonnummer, har dock inte letat jättemycket..)

Tacksam för svar
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hej,

Jag köpte en FZ8-N 2014 i våras. Mc-handlaren sa att ECUn var flashad, går det på något sätt att kontrollera ifall det är gjort? Får inte tag på första ägaren (hittar inget telefonnummer, har dock inte letat jättemycket..)

Tacksam för svar
Inga kvitton eller så på det någonstans bland papper och böcker till den? Man kan ju beställa rapport på tidigare ägare så du kan kolla med dom.
För att se det annars så får du ju läsa av ecu:n. Syns ju inte "fysiskt" det där. Om du har en annan original så kan du ju jämföra med den hur den går
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Inga kvitton eller så på det någonstans bland papper och böcker till den? Man kan ju beställa rapport på tidigare ägare så du kan kolla med dom.
För att se det annars så får du ju läsa av ecu:n. Syns ju inte "fysiskt" det där. Om du har en annan original så kan du ju jämföra med den hur den går

Huruvida det syns fysiskt beror nog på vem som utfört flashningen. Vcyclenut skriver en signatur och ett nummer på sina och det tror jag att Ivan också gör. Kanske kan vara värt att plocka ur ECU:n och titta på den, står det något så är den ju flashad.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Huruvida det syns fysiskt beror nog på vem som utfört flashningen. Vcyclenut skriver en signatur och ett nummer på sina och det tror jag att Ivan också gör. Kanske kan vara värt att plocka ur ECU:n och titta på den, står det något så är den ju flashad.
Ja där har du ju faktiskt helt rätt att dom gör. ?
Min är dock "anonym" på så sätt. Inga signaturer eller så
 
Last edited:

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Nyreggad bara för den här tråden!

Tog nyligen mitt kort och är sjukt sugen på en FZ1 SA. Det fanns en kanonfin till ett bra pris i mina trakter som jag precis missade på blocket, det grämer mig som fasen.

Men då det bara finns typ 4st SA på blocket och då jag kanske ifrågasätter det kloka i att börja med en FZ1 en smula, så funderar jag lite på FZ6.

Jag övningskörde på en XJ6 och upplevde den som klen, är FZ6 mycket bättre?

Jag är 194cm och väger 100+ och kommer att ha tjejen bakpå en hel del, 600cc känns som att det kan vara lite litet.

Är här någon som kör och kan uttala sig om FZ8?
Det jag har läst verkar inte så positivt.

Och så den uråldriga (inte direkt) om ABS eller inte. Är det någon som har gjort en smidig övergång från att bara ha kört med ABS till att köra utan? På vissa låter det som om bromshandtaget vore kopplat till en bomb när man inte har ABS.

Köper jag en FZ1 vill jag ha ABS, men om det blir en FZ6 som instegshoj så kanske man kan överleva utan. Det skiljer ju trots allt ca 35kkr mellan de två.

Tacksam för hjälp och synpunkter!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ABS är självklart bra men det ersätter inte bromsteknik. Har du nyss tagit kortet så har du drillat bromsteknik och då är det bara att åka några timmar och öva med din hoj utan ABS tills bromsningarna sitter i ryggmärgen. Börja i låg fart och öka i takt med att du känner dig trygg.

Med det sagt, så är ABS något väldigt bra på en hoj och om du ändå kan välja kan du ju leta en med ABS.

1000 eller 600... Tja, på ett sätt är det enklare att köra en hoj med bredare effektregister, ketchupeffekt har tagit livet av många hojförare även i 250-klassen. Kommer du att åka en del med passagerare kan det vara värt att kika på en hoj som fortfarande är trevlig när man har passagerare. Jag skulle kanske ha gått på en hoj med lite mer slagvolym men med något lägre trimningsgrad. Och en liten kåpa som gör det drägligt att köra landsväg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top