Yamaha fzr drar olja.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lyfter igen nu då.

Eftersom jag är mäkta trött på mitt gamla junk och känner inte för att mata aset med mer svindyr helsyntetolja 10W/40 från shell tänkte jag hälla i nåt annat. Sagt å gjort, jag hällde i nån jäkla mineralolja 15W/40, m.a.o. blandat lite hej vilt.

Vad säger hojen? Host, pang, krasch eller mmmm??? Som det verkar de första milen är det inga problem alls. Den får ju ändå smörjning om än med lite blandad kompott...

Vad ska jag köra med för olja resten av dess livstid? Har tillgång till otaliga mängder mineraloljor här på jobbet, Castrol framförallt. Finns det nån av dom man kan köra i månntro? Det skulle ju vara det billigaste alternativet :crash, löneförmåner har vi alla rätt till... :rolleyes:

Nåväl, 2½ timmar kvar på jobbet. Lajbans.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tänk på att det är en väsentlig skillnad på att byta ringar (ev med borrning och nya kolvar) och att behöva byta hela bottendelen (eller hela motorn) därför att ett vevlager snurrat.
Det jag menar är alltså att billig mineralolja för motorer duger säkert så länge du bara åker med hojen men det kanske inte duger om du ska åka bana, high speed toura på Autobahn, låånga wheelies med mer.

Gällande mineraloljor för annat bruk än motorer:
Motoroljor har tillsatser för att hantera sura förbränningsrester.
Motoroljor för MC har INTE tillsatser som skadar kopplingen.

Jag skulle nog satsa på det billigaste för MC med våtkoppling och därefter hålla mig till sansad körning tills felet är fixat.
Och när du ändå river knotan så kollar du noga på vev- och ramlager, byt vid minsta tveksamhet. Visserligen är vev- och ramlager antagligen halvdyra men att kosta på borrning, nya kolvar med mer och sen köra av en vevstake efter ett par månader......

Och som vanligt, skyll inte på mig! :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Robban_C skrev:
Tänk på att det är en väsentlig skillnad på att byta ringar (ev med borrning och nya kolvar) och att behöva byta hela bottendelen (eller hela motorn) därför att ett vevlager snurrat.
Det jag menar är alltså att billig mineralolja för motorer duger säkert så länge du bara åker med hojen men det kanske inte duger om du ska åka bana, high speed toura på Autobahn, låånga wheelies med mer.

Gällande mineraloljor för annat bruk än motorer:
Motoroljor har tillsatser för att hantera sura förbränningsrester.
Motoroljor för MC har INTE tillsatser som skadar kopplingen.

Jag skulle nog satsa på det billigaste för MC med våtkoppling och därefter hålla mig till sansad körning tills felet är fixat.
Och när du ändå river knotan så kollar du noga på vev- och ramlager, byt vid minsta tveksamhet. Visserligen är vev- och ramlager antagligen halvdyra men att kosta på borrning, nya kolvar med mer och sen köra av en vevstake efter ett par månader......

Och som vanligt, skyll inte på mig! :)

Fixxa felet?! Ähhh, jag kör så det ryker. Och nej, jag kommer inte skylla på dig robban. Kommer endast att :Bugar för dej då du kommer med mycket bra råd och lärorika kunskaper!

:hej
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
bandit-tomsa skrev:
:kocko Tantens fzr 93 drar olja. Bytte ventiltätningar förra året, har nu mätt upp cylindrar, kolvar och kolvringar men hittar inget fel.är det nån som har nåt tips, eller skall dom dra olja.

M.V.H Tomsa Mck Wheelers Falun

www.wheelers.se

Min 1989:a har idagsläget gått 8100 mil, jag har fått fylla på ca 2 liter olja på 520 mil, så ca 1 liter per 260 mil, då är min motor genomgången och honade cylindrar alla lager bytta i motorn etc, vid 6000 mil, men inget att tjafsa om att man får köpa några litrar extra.
 

FREDRIKN

Utmattad...
Gick med
19 Apr 2004
Ort
S-Tälje
Hoj
R1-02*SLÅLD*,Puch Alabama-68,DBS,Och en volvo 240.
Hade en FZR -88 för något år sedan, och den var riktigt sugen på olja. Drog oxå runt litern/100mil vid lite hårdare körning.... Bara att fylla på och se glad ut om man inte känner för att renovera...
 

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Hejsan.

Eftersom alla säger att fzr ska dra ofantligt mycket olja,så har jag ett jätte problem,nämligen att min drar knappt någon olja alls.Vad ska jag göra med den,det måste vara något stort fel eller vad tror ni?. :D

Den har nu gått 2800mil har haft den sedan 1700mil import från tyskland.

Ha det

HARKE :banana
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
HARKE skrev:
Hejsan.

Eftersom alla säger att fzr ska dra ofantligt mycket olja,så har jag ett jätte problem,nämligen att min drar knappt någon olja alls.Vad ska jag göra med den,det måste vara något stort fel eller vad tror ni?. :D

Den har nu gått 2800mil har haft den sedan 1700mil import från tyskland.

Ha det

HARKE :banana
Klart det är fel på den! :3freak
Vet inte om dom nyare FZR drar mindre olja, men jag har haft ett längre samtal med Mascot motor om olika alternativ till lösning på oljedrickandet.
Jag fick samma svar som Brutus, nämligen att det är normal förbrukning med 1liter per 100mil pga kolvspelet, den enligt mascot enda riktigt beständiga lösningen är helrenovering av topp, borrning av cyllarna.
Då har man "nollat" motorn och kommer ner i "orginalförbrukning" av olja.
Men så avslutade han samtalet med: Vore jag i dina kläder skulle jag köra tills det rasar och köpa en motor från skroten som gått lite.
Så jag tänker fortsätta tanka olja och fylla på bensin :banana
//Tobbe
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Du får många liter olja för dom 10-15000:- som en topprenovering kostar,tanka 20w/50 mineral olja den är litet tjockare sen är det bara att ha för vana att kolla vid varje tankning.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hävdar fortfarande med bestämdhet efter över 10år mek me den motorn att
största orsaken är rostiga cylindrar

Vilket tycks uppkomma via den kondens som droppar ner i cylindrarna
märks mycket tydligt på dom som står ute jämt i ur å skur

ordentlig konservering vid avställning är bra ( spraya oljespray ner i förgasarna) när man ställer in den för vintern

Peter
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tror personligen att det är bättre att slå i en olja som är bra och lättflyktig som smörjer motorn, skit samma om motorn "gottar" i sig en del, motorn måste må bättre av det o bara fylla på lite på en säsong, kör man 1000 mil på en säsong, så kanske det kan vara värt 8-10 liter olja? För ca 600-800 kronor, och motorn är frisk av det,
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Alla gamla FZR1000 drar mer eller mindre olja, det är (faktiskt) därför som de har en oljenivålampa istället för oljeTRYCKs lampa.

Min drog en hel del den också, å andra sidan har man alltid ny o fräsch olja i den ju :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top