Yamaha FZR-tråden

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
skulle byta bromsvätska!

tömmer systemet på vätskan, sedan kommer mitt problem!
ska man hälla vätskan i gummiskålen eller ska man ta ut den och hålla rakt i behållaren.

kanske rätte fjantig fråga, men såg så obekant ut! har bara bytt på bil!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ah men min 2LA motor har ingen EXUP då borde man väl kunna plocka ur EXUP'en, eller? Men skummade runt lite på amerikanska Ebay och har hittat lite olika system gjorda för 87-88 ska bara kolla frakten så blir det nog ett sådant :)

Skulle bli förvånad om exup-rören passar eftersom Genesis-motorn är mer framåtlutad. Sen är jag inte säker på att cc-måtten är samma heller, trloigtvis är dom det, men också det bör du kolla upp innan köp.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
skulle byta bromsvätska!

tömmer systemet på vätskan, sedan kommer mitt problem!
ska man hälla vätskan i gummiskålen eller ska man ta ut den och hålla rakt i behållaren.

kanske rätte fjantig fråga, men såg så obekant ut! har bara bytt på bil!

"gummiskålen" är ett membran. Plocka ur det och häll bromsvätskan i skålen.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Min hastighetsmätare + tripmätare har lagt av.

någon som varit med om likande? är det "gyroskopet" som har gått sönder eller är det mätaren i sig?

Tacksam för svar. lite jobbigt att köra på känn som poliserna är överallt!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har du kollat vajern? Jag råkade ut en gång för att vajern var av inuti och såg hel ut när man kollade på den men funkade inte monterad. När jag drog ut vajern ur sitt hölje fick jag bara ur halva.

Annars kan ju faktiskt mätaren själv gå sönder. Då byter man den till en ringa kostnad. Vill minnas att jag köpte en från en FZ750 till min RD500 för 200:-.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Har du kollat vajern? Jag råkade ut en gång för att vajern var av inuti och såg hel ut när man kollade på den men funkade inte monterad. När jag drog ut vajern ur sitt hölje fick jag bara ur halva.

Annars kan ju faktiskt mätaren själv gå sönder. Då byter man den till en ringa kostnad. Vill minnas att jag köpte en från en FZ750 till min RD500 för 200:-.

vajern är hel! mätaren funkar så det är givaren i framhjulet som är paj!

Finns det möjligvis någon som sitter och häckar på en sådan så skrik till!
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Skulle bli förvånad om exup-rören passar eftersom Genesis-motorn är mer framåtlutad. Sen är jag inte säker på att cc-måtten är samma heller, trloigtvis är dom det, men också det bör du kolla upp innan köp.

att motorn är mer framvinklad! vet du det eller gissar du?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Det är vad jag drar mig till minnes från 1989 då exup-motorn introducerades.

En snabb googling bekräftar:
http://www.facebook.com/group.php?gid=230777758879
". In spite of higher displacement its size was 8 mm shorter and more compact, due to a revised inclination angle of the cylinders to 35°."

Jo jag har läst det med! men en del säger att det inte stämmer!?
synd att jag sålde iväg min Exup-motor för några dagar sedan, hade varit kul att jämföra!
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Skall och kika på en FZR1000 '88a i veckan :banana

Motorn skall vara totalrenoverad för cirka 2000 mil sedan. Allt som allt har den rullat 7000 mil och servad med jämna mellanrum (papper på allt detta finns, hör och häpna!). Finns det något särskilt jag bör kika och känna efter när jag inspekterar den? Bränslepumpen har jag hört .. även att de dricker olja (fast var inte detta från '89 och fram?). Där är nytt batteri och nya däck på hojen. Besiktigad UA.. vad är rimligt pris tror ni?

Hoppas den är flott och grann .. så man har något att köra i sommar..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hojen är ju rätt gammal nu så kolla alla lager samt att det inte är en massa gängpaj och klippt i elsystemet som inte är helt ovanligt. Jobbigt att fixa med.
Rimligt pris för en superfin är väl 15k och för en gris 10k. Försäkringen är väldigt billig på dessa, tror den jag kollade på skulle kosta 1900 helförsäkring.
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
OK! Tack för tipsen. Vilket FB var det som hade så pass billig försäkring? Jag undersökte om jag kunde classicaförsäkra den hos bilsport&mc men de vägrar ju ta i saker som har ett R i namnet :död
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
OK! Tack för tipsen. Vilket FB var det som hade så pass billig försäkring? Jag undersökte om jag kunde classicaförsäkra den hos bilsport&mc men de vägrar ju ta i saker som har ett R i namnet :död

Jag har min FZR -91 försäkrad hos bilsport&mc. deras classica. 1700 per år eller vad det är :)

ingen som hade en hastighetdrivningen hemma? :)
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Det gick! Man vart ju bara tvungen att skicka in lite bilder till dem :banana
Kan inte nog poängtera hur schyssta och hjälpsamma bilsport&mc är! Fem stjärnor!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Skall och kika på en FZR1000 '88a i veckan :banana

Motorn skall vara totalrenoverad för cirka 2000 mil sedan. Allt som allt har den rullat 7000 mil och servad med jämna mellanrum (papper på allt detta finns, hör och häpna!). Finns det något särskilt jag bör kika och känna efter när jag inspekterar den? Bränslepumpen har jag hört .. även att de dricker olja (fast var inte detta från '89 och fram?). Där är nytt batteri och nya däck på hojen. Besiktigad UA.. vad är rimligt pris tror ni?

Hoppas den är flott och grann .. så man har något att köra i sommar..

Dra han fullt i 2:an från, säg 4000 till 11 000 eller nåt sånt, och kolla så han inte hoppa ur. Annars vet jag inga specifika typ-fel på dom hojarna.

Jo jag har läst det med! men en del säger att det inte stämmer!?
synd att jag sålde iväg min Exup-motor för några dagar sedan, hade varit kul att jämföra!

Jag har vad jag minns aldrig kollat det i verkligheten, men alla tillbehörssystem man har sett har haft en modell för 87-88 och en annan för 89-95.
 
Last edited:

Ventilknack

Vem fan e´ Hali Däjvison
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Kinna
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87, Yamaha RD 125 -83
Jag har också min min FZR -87 försäkrad hos bilsport & mc. Classica kostar mej 1700:- per år ungefär. Förstår inte varför dom skulle neka dej en försäkring. Jag ringde upp dom och det enda dom ville ha var två bilder av hojen. Tog bara ett par dagar att få den försäkrad när dom fått bilderna. Däremot kunde jag inte försäkra hojen via deras hemsida.
 
Last edited:

Ekblom019

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Garphyttan
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Byte av packboxar..

Hej!
Någon som har några tips på hur man ska bära sig åt när man ska byta packboxar/renovera framgaffeln på en Fzr600 -93?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Plocka av gaffelbenen, lossa bulten i botten något på varje ben. Lossa toppbulten, plock ur fjäder och distans, töm gaffeln på olja. Skruva ur bottenbulten. Pilla loss dammskyddet med en platt mejsel. Dra ur det inre gaffelbenet. pilla loss packboxen. Rengör. Sätt dit det inre gaffelbenet. Dra ner packboxen över gaffelbenet och knacka den på plats med en bit rör eller slang. Sätt dit dammskyddet. Skruva i bottenbulten. Fyll på ny olja, sätt i en ny fjäder och den gamla distansen. Skruva dit toppbulten. Dra åt bottenbulten. montera gaffelbenen igen.

Eller kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=XhLo3V-sXKE

Vill du kan du även byta bussningarna i gaffeln. Det är knappt nåt jobb alls. Man kan även göra gaffeln bättre genom att våtslipa gaffelbenen för att få bort alla mikroskopiska gropar. Man änvänder ett MYCKET fint våtslippaper och avfettning istället för vatten samt något som heter heningsborste för det undre gaffelbenet.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Plocka av gaffelbenen, lossa bulten i botten något på varje ben. Lossa toppbulten, plock ur fjäder och distans, töm gaffeln på olja. Skruva ur bottenbulten. Pilla loss dammskyddet med en platt mejsel. Dra ur det inre gaffelbenet. pilla loss packboxen. Rengör. Sätt dit det inre gaffelbenet. Dra ner packboxen över gaffelbenet och knacka den på plats med en bit rör eller slang. Sätt dit dammskyddet. Skruva i bottenbulten. Fyll på ny olja, sätt i en ny fjäder och den gamla distansen. Skruva dit toppbulten. Dra åt bottenbulten. montera gaffelbenen igen.

Eller kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=XhLo3V-sXKE

Vill du kan du även byta bussningarna i gaffeln. Det är knappt nåt jobb alls. Man kan även göra gaffeln bättre genom att våtslipa gaffelbenen för att få bort alla mikroskopiska gropar. Man änvänder ett MYCKET fint våtslippaper och avfettning istället för vatten samt något som heter heningsborste för det undre gaffelbenet.

När jag bytt olja i gafflar och även sett mekaniker göra det så har man avslutat med att hälla i oljan, dvs efter att alla fjädrar och grejor är på plats.
I med oljan, pumpa på innerröret, och slutligen mät/sug upp olja så att det är exakt samma mängd i båda benen.
på många ställen anges t.ex. inte oljemängden i ml (som man köper oljan i....) utan i anstånd från "locket på benet" i mm.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Givetvis ska fjädern vara i innan man häller i olja. Fick fel ordning på det där. Biltema har ett bra billigt verktyg för att mäta oljenivån.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top