Yamaha FZR-tråden

Ekblom019

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Garphyttan
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Plocka av gaffelbenen, lossa bulten i botten något på varje ben. Lossa toppbulten, plock ur fjäder och distans, töm gaffeln på olja. Skruva ur bottenbulten. Pilla loss dammskyddet med en platt mejsel. Dra ur det inre gaffelbenet. pilla loss packboxen. Rengör. Sätt dit det inre gaffelbenet. Dra ner packboxen över gaffelbenet och knacka den på plats med en bit rör eller slang. Sätt dit dammskyddet. Skruva i bottenbulten. Fyll på ny olja, sätt i en ny fjäder och den gamla distansen. Skruva dit toppbulten. Dra åt bottenbulten. montera gaffelbenen igen.

Eller kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=XhLo3V-sXKE

Vill du kan du även byta bussningarna i gaffeln. Det är knappt nåt jobb alls. Man kan även göra gaffeln bättre genom att våtslipa gaffelbenen för att få bort alla mikroskopiska gropar. Man änvänder ett MYCKET fint våtslippaper och avfettning istället för vatten samt något som heter heningsborste för det undre gaffelbenet.




Tack så jätte mycket! :)
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
Hallå, såg att sensorns till generatorn på min cykel var trasig. tyvärr så sitter den fast i hela generator delen. En helt ny generator inklusive sensor är dyrt, Någon som vet vad sensorn fyller för funktion och om det går att byta ut enbart den, att det går förstår jag men om det går att få tag i en sådan.
http://www.cmsnl.com/yamaha-fzr600re-1993_model9937/partslist/C-02.html
Den delen som är märkt nr2 och den lila fyrkantiga boxen som hör till.

(Edit)
Har lyckats googla mig fram till att det är någon form av pulsgivare. Dock är jag osäker på vad den har för betydelse och om det går att ersätta den.

Mvh Erik
 
Last edited:

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
denna jävla hastighetsmätare!

vajern är hel. mättavlan är hel. drivningen är hel. ändå så går det inte ihop.

kan det vara att de två "tänder" i navet har vinklats utåt eller något liknande så att de inte kan driva?

högst irriterande. känner att jag har gjort rätt X antal gånger utan något resultat!

någon som har något tips på hur man ska lyckas första gången?
 

Ventilknack

Vem fan e´ Hali Däjvison
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Kinna
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87, Yamaha RD 125 -83
denna jävla hastighetsmätare!

vajern är hel. mättavlan är hel. drivningen är hel. ändå så går det inte ihop.

kan det vara att de två "tänder" i navet har vinklats utåt eller något liknande så att de inte kan driva?

högst irriterande. känner att jag har gjort rätt X antal gånger utan något resultat!

någon som har något tips på hur man ska lyckas första gången?

Prova med att bara sätta i vajern i hastighetsmätaren och snurra vajern för hand. Är mätaren OK borde nålen i alla fall röra sig lite. Gör den det är det ju i alla fall inget fel på mätaren, utan då är det förmodligen något fel nere i drivningen vid navet.
 
Last edited:

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Nu har jag listat ut felet!

Lilla kransen som driver drivningen har gott av. Alltså lilla grejan i navet. Någon som har en sådan över?
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
bytte ventilkåpspackning förra veckan pga läckage. Rengjorde fint och bra. Nu läcker det igen från precis samma ställe. Är det skevt måntro?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Nu har jag listat ut felet!

Lilla kransen som driver drivningen har gott av. Alltså lilla grejan i navet. Någon som har en sådan över?

Menar du den lilla runda plåtbiten som ska ha två "hakar" i sig? Vet inte om dina verkligen är AV, det är säkert inte omöjligt men oftast brukar dessa hakar bara böja sig så att de inte längre kan haka i där inuti den svarta drivningsklumpen, och då slutar ju hastighetsmätaren funka. Men det är bara att böja tillbaks hakarna, gärna så att de sitter mindre glappigt. Original sitter de ju fan nästan på gränsen till att hoppa ur spåren. :confused:
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hej!

köpte ett par skivor på skroten och bytte ut ena.
dock var det rätt rostig men tänkte ju inte mer på de utan rattade på den.

nu när jag var ute igår så kände jag att hojen rullar sjukt segt och bromsarna lite svampiga. är det pga rostlagret på ligger på eller bromsvätskan?

kommer rosten att slitas bort efter några mil och X antal inbromsningar eller ska jag ta ner skivan och rengöra för hand?

Tack på förhand!

Lite halvgammalt inlägg MEN jag svarar ändå.

Lite ytrost brukar sällan vara något problem, men är det grov rost så kan det slita jävel ur beläggen innan det försvunnit. Jag hade absolut slipat av rosten innan.

Den svampiga känslan kan komma från att någon/flera kolvar hänger sig, då måste du riva ner bromsoken, (gulp :näsblod) gå över allt och smörja upp det igen. Du måste använda rätt fett också, för vissa typer kan få packningarna att svälla.
En annan anledning till en svampig känsla kan vara att beläggen inte passar mot skivan.

Jag vet inte om du fick tag på rätt belägg till rätt skiva, men om du hade kvar dina gamla belägg och bara bytte skivan, så kan du få problem med glasering och en svampig känsla, eftersom skivan kan vara sliten på ett annat sätt än den gamla skivan.

En följdfråga är ifall bromsen tar dåligt och inte verkar bli bättre? Isåfall är det nästan 100% garanterat glaserade belägg, och då måste du slipa på beläggen. MEN, detta är också en hel vetenskap, har jag fått lära mig den hårda vägen.

Slipar man ett bromsbelägg genom att lägga ett sandpapper på ett platt underlag, och sedan drar belägget över sandpappret, så KOMMER belägget att bli tunnare i kanterna. Detta ser man tydligt om man lägger båda beläggen mot varandra efter en sådan slipning, det kommer inte råda någon tvivel om att beläggen är markant tjockare i mitten än i kanterna.
Det betyder ju att kanterna ej kommer få någon kontakt mot skivan, utan bara mittendelen av beläggen. Mittendelen blir tokvarm direkt och glaseras, och den glaserade ytan ligger bara och glider mot skivan utan att "bita fast" som det ska.

Grejen är att på flong nya bromsar, där har du alla ytor 100% plana, så inkörningen blir idiotsäker, men direkt man blandar begagnade delar (även om de till synes är i gott skick) så kan man få problem.

Ska man slipa bromsbelägg så ska man slipa för hand och se till att man inte tar mer i kanterna än i mitten. Det skadar heller inte att slipa skivorna med slipmaskin. Säga vad man vill om det, iofs. Det ringer illröda varningsklockor i mångas huvud när de läser detta, och det borde det göra, för det är inget som "Linus, 21, som just skaffat en CBR 600 och inte har en jävla aning om hur man hanterar en slipmaskin" skulle klara av! Men kan man behärska en slipmaskin och har lite sunt förnuft innanför pannbenet, så klarar man jobbet. Det här handlar ju inte om att slipa ner till en helt ny yta, man tar egentligen inte bort någon mängd material värd att nämna, utan ruggar bara upp den befintliga ytan för att beläggen ska slitas in fortare, men också för att förhindra glasering.

Jag har haft stora problem med mina bromsar men till slut fattade jag vad det hela handlade om, då gjorde jag ett sista powerryck med slipmaskinen och DÄR satt den! Där var problemet all along. :yoparty

Såhär såg mina skivor ut när de var nyslipade: (slipningen ser lite mer brutal ut på bild än IRL pga kamerablixten)

wevre.jpg


Såhär såg de ut när jag hade gjort några inbromsningar: (givetvis tog jag det löjligt lugnt de allra första inbromsningarna, bara små korta "duttar")

IM000352-1.jpg


Här ser man att bromsbelägget på högersidan av höger bromsskiva har god kontakt, (det är ju fortfarande bara början av inkörningen på bilden) men bromsbelägget på insidan av vänster skiva behöver slipas i mitten, annars riskerar man att belägget glaseras och då slits det inte längre in.

IM000353-1.jpg


Nu kan jag fan känna hur 32 mm gaffelbenen böjs bakåt av bromskraften och man faktiskt saktar ner när man pillar med bromsspaken. Hej och hå. :D
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej, fick en FZR1000 -87 i inbyte igår. Den går lite dåligt på mellanvarv. Håller man jämn gas i ca 100, så saktar den in lite hela tiden så man måste gasa mer efter ett tag. När man gasar på så ylar den endel från under tanken. Låter som att det sitter öppna filter på den(har inte kollat ännu). Vad tror expertisen, skulle detta kunna vara ett symptom med öppna filter? blir ju fel vacuum så jag antar att trottlarna sjunker.

Ska även byggas fighter av denna så om någon har tips om krona samt bakdel så emottages detta gärna.

// Tom
 
Last edited:

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Hejsan! Finns det några tändstift och tändhattar som är bättre än andra och vart kan jag hitta dessa? :)

Eller ska man satsa på orginal?

// jocke
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Min nu mera sålda FZR.
 

Bifogat

  • 2011-04-20 19.09.10.jpg
    2011-04-20 19.09.10.jpg
    232.5 KB · Visningar: 74
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hejsan! Finns det några tändstift och tändhattar som är bättre än andra och vart kan jag hitta dessa? :)

Eller ska man satsa på orginal?

// jocke

tyvärr kan jag inte svara på din fråga men är det någon som vet något om tändkablar ej original! jag behöver nya längre.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hejsan! Finns det några tändstift och tändhattar som är bättre än andra och vart kan jag hitta dessa? :)

Eller ska man satsa på orginal?

// jocke

Original stift = NGK :tummenupp

tyvärr kan jag inte svara på din fråga men är det någon som vet något om tändkablar ej original! jag behöver nya längre.

NGK har finns att köpa via t.ex. louis.de från Louis Katalog

PS.
På louis.de kan man välja engelska, så kan man läsa texten också :tummenupp
DS.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
jo de var fina men det är bra kabeln jag behöver.
vad ska man tänka på då?

ett par sidor längre fram HÄR


Annars är det väl magnicore som gäller om man skall vara tuffast i bilvärlden

du har alltså redan skruvbara anslutningar mot "hatt" och spole !! (Är det så org, har inte kollat....)
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Lyfte tanken idag och möttes av detta(jag plockade ena filtret)...

Någon som har en orginal luftburk till salu?

Antar att någon bytt tändspolar med..
 

Bifogat

  • förgaseri.jpg
    förgaseri.jpg
    85.6 KB · Visningar: 115

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Lyfte tanken idag och möttes av detta(jag plockade ena filtret)...

Någon som har en orginal luftburk till salu?

Antar att någon bytt tändspolar med..

skaffa ett filter till istället, din hoj lär ju vara ombestyckad efter denna setup, spolarna är inte original heller !

det är nog därför den går lite kass....
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Suck, mer problem. Nu startar den inte, kan tända till typ en gång. Har kontrollerat ventilspel och in står mellan 0.15-0.20 och ut på 0.20-0.30 så det var ju bra. Dock kändes batteriet trött så jag satte ett annat batteri på laddning nu under natten.

Den startade om man sprang igång den igår då jag hade samma problem.

Några tips?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top