Hej!
köpte ett par skivor på skroten och bytte ut ena.
dock var det rätt rostig men tänkte ju inte mer på de utan rattade på den.
nu när jag var ute igår så kände jag att hojen rullar sjukt segt och bromsarna lite svampiga. är det pga rostlagret på ligger på eller bromsvätskan?
kommer rosten att slitas bort efter några mil och X antal inbromsningar eller ska jag ta ner skivan och rengöra för hand?
Tack på förhand!
Lite halvgammalt inlägg MEN jag svarar ändå.
Lite ytrost brukar sällan vara något problem, men är det grov rost så kan det slita jävel ur beläggen innan det försvunnit. Jag hade absolut slipat av rosten innan.
Den svampiga känslan kan komma från att någon/flera kolvar hänger sig, då måste du riva ner bromsoken, (gulp
) gå över allt och smörja upp det igen. Du måste använda rätt fett också, för vissa typer kan få packningarna att svälla.
En annan anledning till en svampig känsla kan vara att beläggen inte passar mot skivan.
Jag vet inte om du fick tag på rätt belägg till rätt skiva, men om du hade kvar dina gamla belägg och bara bytte skivan, så kan du få problem med glasering och en svampig känsla, eftersom skivan kan vara sliten på ett annat sätt än den gamla skivan.
En följdfråga är ifall bromsen tar dåligt och inte verkar bli bättre? Isåfall är det nästan 100% garanterat glaserade belägg, och då måste du slipa på beläggen. MEN, detta är också en hel vetenskap, har jag fått lära mig den hårda vägen.
Slipar man ett bromsbelägg genom att lägga ett sandpapper på ett platt underlag, och sedan drar belägget över sandpappret, så KOMMER belägget att bli tunnare i kanterna. Detta ser man tydligt om man lägger båda beläggen mot varandra efter en sådan slipning, det kommer inte råda någon tvivel om att beläggen är markant tjockare i mitten än i kanterna.
Det betyder ju att kanterna ej kommer få någon kontakt mot skivan, utan bara mittendelen av beläggen. Mittendelen blir tokvarm direkt och glaseras, och den glaserade ytan ligger bara och glider mot skivan utan att "bita fast" som det ska.
Grejen är att på flong nya bromsar, där har du alla ytor 100% plana, så inkörningen blir idiotsäker, men direkt man blandar begagnade delar (även om de till synes är i gott skick) så kan man få problem.
Ska man slipa bromsbelägg så ska man slipa för hand och se till att man inte tar mer i kanterna än i mitten. Det skadar heller inte att slipa skivorna med slipmaskin. Säga vad man vill om det, iofs. Det ringer illröda varningsklockor i mångas huvud när de läser detta, och det borde det göra, för det är inget som "Linus, 21, som just skaffat en CBR 600 och inte har en jävla aning om hur man hanterar en slipmaskin" skulle klara av! Men kan man behärska en slipmaskin och har lite sunt förnuft innanför pannbenet, så klarar man jobbet. Det här handlar ju inte om att slipa ner till en
helt ny yta, man tar egentligen inte bort någon mängd material värd att nämna, utan ruggar bara upp den befintliga ytan för att beläggen ska slitas in fortare, men också för att förhindra glasering.
Jag har haft stora problem med mina bromsar men till slut fattade jag vad det hela handlade om, då gjorde jag ett sista powerryck med slipmaskinen och DÄR satt den! Där var problemet all along.
Såhär såg mina skivor ut när de var nyslipade: (slipningen ser lite mer brutal ut på bild än IRL pga kamerablixten)
Såhär såg de ut när jag hade gjort några inbromsningar: (givetvis tog jag det löjligt lugnt de allra första inbromsningarna, bara små korta "duttar")
Här ser man att bromsbelägget på högersidan av höger bromsskiva har god kontakt, (det är ju fortfarande bara början av inkörningen på bilden) men bromsbelägget på insidan av vänster skiva behöver slipas i mitten, annars riskerar man att belägget glaseras och då slits det inte längre in.
Nu kan jag fan känna hur 32 mm gaffelbenen böjs bakåt av bromskraften och man faktiskt saktar ner när man pillar med bromsspaken. Hej och hå.