Yamaha FZR-tråden

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Änligen bilder på den mystiska kopplingen......

1. Varför är den Röd/Vita kabeln klippt ?

2. Var har den Svarta kabeln gått/suttit ansluten från början ?
Då det är en kabel som utan tvekan hör till hojens original kabelstam ?

3. Vart tar den icke anslutna Röd/Vita kabeln vägen ?

:confused: I Need Information ! :confused:

Prova och posta detta på fzr1000.co.uk, det finns mycket kunniga personer där.

Tralalalaaaa..... Lämnade in hojjen för justering av gasarna idag och det blev en helt nyyy hojj av den gamla FiZzeRn!!! Inga galna ryck längre när man släpper gasen, eller kör sakta genom stan... .:tungan
Trodde dom var synkade o bra, då jag satt in dynojet kit ifjol o justerade dom då oxå, men icke...
Kanske hjälpte det att dom nu tydligen hade helt nytt instrument för detta med en massa fina dioder.. :p :p
Så för inte ens 800:- känns det som om man har en ny hojj.. :yoparty
Och det förbannade startproblemet verkar otroligt nog oxå ha försvunnit.. Den startar hur bra som hellst nu även när den stått ute ett dygn i regn.. :) Det enda jag gjorde då det plötsligt blev bättre var att jag upptäckt att förra ägaren hade dragit en av "luftslangarna" fel till förgasarna... Den ena satt ist på en skruv... :confused: ..så jag drog om den dit jag såg den skulle sitta (alldeles intill där den satt felaktigt på ett skruvhuvud) och vips nu startar den kanonbra - även efter en natt ute i regn.. Men man får väl se om det Verkligen håller i sig....
*lägger med bilden på den slang som satt fel om någon kan förstå hur det kan bli sådan skillnad av denna? Antar det är någon luftningsslang?

Det är bensindränneringsslangar, om t.ex. sätena är slitna så kommer det bensin ur dessa.

Last edited:

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Trevligt med en FZR tråd som lever! :tummenupp
Kör själv en -91:a och är mkt nöjd med denna hoj.:)
Så nu vet man vart man skall vända sig när man få trubbel. Klockrent!

//B

Kenneth

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha fzr 1000-87
fzr 1000-87

Har ett litet problem, min fzr 1000 vill inte, så fort jag trycker på startknappen tänds bara oljelampan, vore tacksam att få lite tips vad jag ska kolla, batteriet är fulladdat och startmotorn funkar om man byglar.

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
FZR 1000 CR 250
Har ett litet problem, min fzr 1000 vill inte, så fort jag trycker på startknappen tänds bara oljelampan, vore tacksam att få lite tips vad jag ska kolla, batteriet är fulladdat och startmotorn funkar om man byglar.

Så har min också gjort nån gång, vanligaste felet har varit dödarknappen.
Har du kollat den så är nästa tanke stödkontakten. Min har hängt sig i "utfällt" läge en gång. Räckte med lite smörja så gick det igen.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
köpte denna idag så nu är jag med i gänget

Bifogat

• fzr600.jpg
    fzr600.jpg
    56 KB · Visningar: 211

122025

Guest
"fzr600 till salu går bra i motor och låda, besiktigad och skattad. bara att köra. mycket billig försäkring regad som 25kw."

Från 1991. Miltal okänt än så länge.
Vad tror ni? Några kända fel på just den modellen? Vad ska jag tänka på när jag tittar på den?

MVH Anton :)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
"fzr600 till salu går bra i motor och låda, besiktigad och skattad. bara att köra. mycket billig försäkring regad som 25kw."

Från 1991. Miltal okänt än så länge.
Vad tror ni? Några kända fel på just den modellen? Vad ska jag tänka på när jag tittar på den?

MVH Anton :)

Fråga om den drar nå olja, för det är ett vanligt problem, men 2dl på 100 mil är ganska vanligt. Min drar 3dl på ungefär 200mil.

Sen ska du kolla hur 2a växeln mår, pröva att dra ur den på tvåan, den ska inte hoppa ur.

122025

Guest
Fråga om den drar nå olja, för det är ett vanligt problem, men 2dl på 100 mil är ganska vanligt. Min drar 3dl på ungefär 200mil.

Sen ska du kolla hur 2a växeln mår, pröva att dra ur den på tvåan, den ska inte hoppa ur.

Mhhmm... *Antecknar*. Något mer? :tummenupp

thamonster

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
yamaha fzr600 93
tjena...jag och min polare håller på med ett litet projekt...vet inte riktigt om det e uppskattat här, men jag behöver hjälp så jag testar...jag behöver en sprängskiss till startsystmet...( dvs batteri tillochmed startmotorn) till vårt lilla go-kart bygge med fzr600 på.. tack på förhand:)

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Hoj
900 Ninja -00
Jag har nu fått problem med Fzr:en!! :( Jag var ute igår och körde helt vanligt och då gick den riktigt, stannade till vid en parkeringsplats för att svara i luren och sen när jag skulle dra på så gick den orent som in i bomben. Den bara blöddrade efter 5-6k varv och det var inget mos i maskineriet. Jag har kollat soppan och stiften och allt ser okej ut... Så nu vänder jag mig till er; är det någon som kan ha en aning om varför den började gå illa helt plötsligt?? Jag misstänker att det kan vara att den tar tjuvluft vid luftfilterboxen precis där de 4 gummitätningarna går ner till förgasarna.. Kan det vara möjligt? Tacksam för snabba svar! =) Over and out // Fuffe

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hej, jag funderar på att köpa en fzr 1000 -89 och tänkte kolla lite mer er om tips.

Det känns dock som om man hoppar in lite mitt i så jag tänkte börja klura lite på Fuffes problem.

Jag tror väl inte att det är att den suger tjuvluft innan förgasarna. Det ska inte kunna bli sådan effekt av det. Du kan prova att starta motorn och spreja brake-cleaner (eller liknande) mot insugsgummina och se om hojen varvar upp. Gör den det så drar det tjuvluft men jag tror fortfarande inte att det ska skapa dina problem.

Var försiktig bara för det kan varva upp ordentligt.

Nu till mina funderingar. Jag funderar som sagt på att byta upp mig till en fzr från en Suzuki gsxr 750 -85.

Suzukin är väldigt snabb att svänga med men den är instabil i högre farter och 18" däcken ställer till det med däck.

Hur är fzr 1000? Är det en stor kluns att svänga med eller är den rolig på kurvig väg. Min bild är lite att hojarna blev väldigt stora och klumpiga där på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Hur är det med nedläggningsvinkar? Lägger man i fötterna tidigt? Och det kanske viktigaste? Får man jobba för att svänga eller är den lätt att kasta runt med?
Bromsar? Räcker det med två fingrar eller är det helhandsgrepp som gäller?

Tack på förhand /Jesper

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Hoj
900 Ninja -00
Ville bara säga att jag fått bukt med problemet! =) rengjorde hela bränslesystemet inkl. tanken, slangar och filter och nu går den kanon igen. Kan ha varit att det kommit skit någonstans på vägen.. Men nu fungerar det som det ska igen. Over abnd out// Fuffe

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Hoj
900 Ninja -00
tjena...jag och min polare håller på med ett litet projekt...vet inte riktigt om det e uppskattat här, men jag behöver hjälp så jag testar...jag behöver en sprängskiss till startsystmet...( dvs batteri tillochmed startmotorn) till vårt lilla go-kart bygge med fzr600 på.. tack på förhand:)

Ge mig din mail så skickar jag hela el-schemat till dig. Filen är för stor för att skickas genom SH:s mailfunktion. Såvidare ingen vet hur man krymper filer utan att bilden blir mindre eller med sämre kvalitet??

Maxis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
Yamaha, fzr 600, virago
Tjena folket!

Kul att se det stora intresset för FZR-600, 1000!:)
Tänkte höra med er vad ni tycker om FZR-600 från 93 som en första hoj, då jag har en kompis som vill sälja sin.

Hur är det att meka med dem? Kostnader? Är det en bra hoj?
Tar hemskt gärna emot tips & råd som den nybörjare jag är.

Det finns en hake med mc:n som jag tänkt köpa, och det är att någon varit på elen i motorcykeln (stöldförsök). Är det något man som lekman klarar av att fixa själv om man har en Haynesbok till sin hjälp kanske?

Något annat jag ska tänka på innan jag slår till?

Ps. fan va de e tidlöst snygga - och med dubbellyktorna:)! Yamaha!!!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag kör en Yamaha YZF 750R:tummenupp
På bild med "Limez special shortpipe":yoparty

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    174.5 KB · Visningar: 202
  • 2.jpg
    2.jpg
    200.6 KB · Visningar: 179
  • 3.jpg
    3.jpg
    176.8 KB · Visningar: 195
  • 4.jpg
    4.jpg
    102.1 KB · Visningar: 139

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Kokande FZR1000 -87

Då får vi se vad denna tråd kan bistå med angående en FZR som kokar över med någon brunkleggig vätska som är snorhal. Det som gör det extra spännande är att det sprutar ut delvis över bakhjulet vid körning:) Har kikat runt lite på nätet och hittat allt från packbox haveri till kylarelock men vad säger expertisen här inne? När man stänger av bågen efter en runda så pluddrar det mkt samt att det rinner över i någon form av dräneringsrör som hänger ner mitt i bågen. Om det är packboxen hur svårt är det på en -87:a? Ska vid tillfälle kika över vattenpumpen då en tanke är att vattnet inte cirkulerar som det ska.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
blablabla blabla blablabla

Jag har en FZR600-92, visserligen var det inte min första utan min andra hoj efter en Harley Sportster som första.
Personligen tycker jag den är fan så mycket enklare att köra, fast jag får en del tjuvstopp vid rödljusen då man vant sig med den lite vridstarkare motorn i H-D´n. Väldigt lätsvängd, enda jag stör mig på är kopplingsvajern som man kan känna "skrapa" inuti vajerhöljet.
Jag har iaf inte haft några problem med min men med min tur så kommer dom säkert snart :gnissla

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Någon som provat att dreva om sin FZR1000? Jag skulle personligen inte ha något emot att få ner varvtalet på femman när jag cruisar på motorvägen...och ja, jag vet att den kommer acca sämre. Vill jag bränna om någon stackars Lambo som parkerat i 150 km/h kommer jag ändå växla ner.. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024