Yamaha MT-09

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
[/QUOTE

vad fick du betala för monteringen av reg plåthållaren?

Vet egentligen inte då jag fick org. 12v-uttag, rutan och fäste för tankväskan monterad samtidigt. Totalt betalade jag 1500:- för jobbet. Egentligen helt onödiga pengar då det inte kan vara några bekymmer att montera prylarna själv. Avsaknad av varmgarage och lite stress att ha hojen helt klar gjorde att jag valde denna lösning.[/QUOTE]

Ok har dom kapat en bit på skylthållaren? för på yamahas sida ser man ju att den långa biten är kvar
om du förstår vad jag menar, vill ju ha som dig att den slutar under baklyktan samt reflex under skylten
men på deras sida är ju ungefär samma som original eller har jag fel :va

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2014 Yamaha MT-09
[/QUOTE]

Ok har dom kapat en bit på skylthållaren? för på yamahas sida ser man ju att den långa biten är kvar
om du förstår vad jag menar, vill ju ha som dig att den slutar under baklyktan samt reflex under skylten
men på deras sida är ju ungefär samma som original eller har jag fel :va[/QUOTE]

Nej den är inte kapad. Jag kollade detta innan köp då den ser för bedrövlig ut på Yamahas hemsida. Hållaren går att modifiera (en mellandel) låter man bli att montera och då blir den som min. Reflexen under skylten kan justeras genom att fästa i olika hål alt. skippa den. Den satt lite under skylten då jag fick hojen men jag flyttade upp den så den sitter tajt mot skylten.

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld

men på deras sida är ju ungefär samma som original eller har jag fel :va[/QUOTE]

Nej den är inte kapad. Jag kollade detta innan köp då den ser för bedrövlig ut på Yamahas hemsida. Hållaren går att modifiera (en mellandel) låter man bli att montera och då blir den som min. Reflexen under skylten kan justeras genom att fästa i olika hål alt. skippa den. Den satt lite under skylten då jag fick hojen men jag flyttade upp den så den sitter tajt mot skylten.[/QUOTE]

Aha gött :) tänkte det var något sådant , på yamahas hemsida ser den bedrövlig ut :3freak tackar för svaret :tummenupp

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Någon som hört något om abs enheten .och vad det är med den
fick svar att jag inte kunde hämta min mt-09 pga av att dom väntade på saker från yamaha för att modifera abs enheten

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
Husqvarna 701 SM
Någon som hört något om abs enheten .och vad det är med den
fick svar att jag inte kunde hämta min mt-09 pga av att dom väntade på saker från yamaha för att modifera abs enheten

Läst på utländska forum om försenade leveranser och återkallade hojar pga något fel på ABS-systemet, men vet inte riktigt vad det är som är fel. Sa de något nytt datum för leverans till dig? Ska få min i början på april men nu ser det ut som det blir försenat pga detta:(

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Läst på utländska forum om försenade leveranser och återkallade hojar pga något fel på ABS-systemet, men vet inte riktigt vad det är som är fel. Sa de något nytt datum för leverans till dig? Ska få min i början på april men nu ser det ut som det blir försenat pga detta:(

Se där, det kostar på att vara först !
Läste också om detta, och gissar att vi som redan hunnit få våra, kommer att få en kallelse angående detta.
Det är vissa ramnummer som är drabbade, dom tidigaste ut med ABS, och man byter tydligen ut ABS-enheten.
Så här säger sevicemeddelandet en en nederländsk sida (fritt översatt till engelska):

This is the type and frame numbers:
Yamaha MT-09 ABS, Type RN29
Frame nr.: JYARN296000000301 to JYARN296000003494
According to the source there was a assembly fault in the production process of the ABS unit.
That can lead to complete ABS failure.
The complete ABS unit has to be replaced.

Länk till källan:
http://www.motorfreaks.nl/nieuws/algemeen-nieuws/yamaha-roept-6-modellen-terug.html

Så vi får väl kanske göra detta på första servicen, eller direkt delarna kommer till Sverige.
Min ligger i alla fall inom det drabbade spannet av ramnummer.

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Fick inget datum av dom.Men sa att jag skulle höra av mig i slute på veckan som kommner, för att se om dom fått det klart. men bättre att det blir gjort nu än när man börjat köra

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
DSCF7338.jpg i dag blev det första turen på mt-09 en kanon hoj blev imponerad av motorn
trodde den inte skulle vara så rapp :tummenupp

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Då var man halvvägs till 100 mil avverkade, någon mer än mig som märkt att bränslemätaren är helt off? Den visar (åtminstone för mig) en plupp kvar vid halvtank. Hade så på mina Yamaha XT660 med.

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Då var man halvvägs till 100 mil avverkade, någon mer än mig som märkt att bränslemätaren är helt off? Den visar (åtminstone för mig) en plupp kvar vid halvtank. Hade så på mina Yamaha XT660 med.

Upplever samma sak, har massvis med soppa kvar när mätaren säger att det börjar bli tomt.
Men hellre det än om det vore tvärtom och man blir ståendes någonstans :D

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Att dom inte kan fixa en fungerande tankmätare 2014 är ju bedrövligt. Vad är det för mening att ens ha den? :confused:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Yamahacenter Gøteborg kommer att ha två street rally kit øver till førsæljning tror jag.. Om någon ville ha sadeln alltså.

Jag undrar om någon testat antispin / quickshift enheten från pazzazz?

//K

Last edited:

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Hoj
YZF R1-08
alla berörda som abs en ska bytas ut på kommer att få en kallelse från yamaha.det är dock ingen fara att köra med den tills vidare enligt yamaha.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
alla berörda som abs en ska bytas ut på kommer att få en kallelse från yamaha.det är dock ingen fara att köra med den tills vidare enligt yamaha.

Precis så har jag också uppfattat det.
I värsta fall tänds ABS-lampan, och själva ABS-funktionen är då ur spel, men bromsarna fungera ju i övrigt som på traditionellt vis, fast utan exta "hjärna", då får man köra med sin egna :hihi

Det verkar vara en större andel enheter från underleverantören som är behäftat med detta fel, så även fler modeller är återkallade (Bolt:en och även Xmax 400).

Sånt som händer i denna hastiga teknikutveckling.

6 plusgrader i Boden, och asfalten kämpar sig fram....snart.... :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...