Yamaha MT-09

2021-Yamaha-MT09TRGT-EU-Redline-Studio-001-03.jpg
Jag valde Ducati röd ;)
 
Nån som hört från säker källa hur det ligger till med farthållare på 2021an? På svenska specen nämns farthållare på standard-MT09an (2 gånger t.o.m.), men undrar om det är ren lögn. Kollar man UK så nämns det bara för SPn. Känns inte troligt att vi skulle få en annorlunda spec här...
 
Nån som hört från säker källa hur det ligger till med farthållare på 2021an? På svenska specen nämns farthållare på standard-MT09an (2 gånger t.o.m.), men undrar om det är ren lögn. Kollar man UK så nämns det bara för SPn. Känns inte troligt att vi skulle få en annorlunda spec här...
Står ju som sagt klart och tydligt på Yamaha’s hemsida att även den ”vanliga” är utrustad med farthållare, har ju väldigt svårt att tro annat. Tänkte sticka bort på YC Helsingborg idag o kolla på deras dom ska ha fått hem.
 
Står ju som sagt klart och tydligt på Yamaha’s hemsida att även den ”vanliga” är utrustad med farthållare, har ju väldigt svårt att tro annat. Tänkte sticka bort på YC Helsingborg idag o kolla på deras dom ska ha fått hem.
Jo det står ju det på den svenska sidan. Men inte på några andra länders sidor, vad jag kunde se. Jaja, den som lever får se.
 
Har ni behövt mappa om era hojar när ni byter helsystem? Tänker att det blir stor skillnad med euro 5 tjafset.

Det finns absolut lite att tjäna vad gäller hästkrafter, fast inte så mycket som du kanske tror. Även om Euro5 kraven stryper ner så tjänar du nog i bästa fall bara en handfull hästkrafter i det "användbara" registret (typ 4-7000rpm). Största vinsten med att mappa om gör du i att du ger motorn ordentligt med bränsle så det smörjer och kyler kolvarna bättre, vilket ökar livslängden på hojen. Troligen kommer den dra mer soppa men du får i regel bort en stor del av ryckigheten i gasen man kan uppleva på moderna hojar då mappningen är väldigt anpassad för miljökraven.
 
Det finns absolut lite att tjäna vad gäller hästkrafter, fast inte så mycket som du kanske tror. Även om Euro5 kraven stryper ner så tjänar du nog i bästa fall bara en handfull hästkrafter i det "användbara" registret (typ 4-7000rpm). Största vinsten med att mappa om gör du i att du ger motorn ordentligt med bränsle så det smörjer och kyler kolvarna bättre, vilket ökar livslängden på hojen. Troligen kommer den dra mer soppa men du får i regel bort en stor del av ryckigheten i gasen man kan uppleva på moderna hojar då mappningen är väldigt anpassad för miljökraven.
Tack för en helhjärtad förklaring ? Får se vad återförsäljaren säger när det är dags för levererans. Men man går miste om avgassmällarna som jag kan tycka är smått upphetsande ?
 
Det finns absolut lite att tjäna vad gäller hästkrafter, fast inte så mycket som du kanske tror. Även om Euro5 kraven stryper ner så tjänar du nog i bästa fall bara en handfull hästkrafter i det "användbara" registret (typ 4-7000rpm). Största vinsten med att mappa om gör du i att du ger motorn ordentligt med bränsle så det smörjer och kyler kolvarna bättre, vilket ökar livslängden på hojen. Troligen kommer den dra mer soppa men du får i regel bort en stor del av ryckigheten i gasen man kan uppleva på moderna hojar då mappningen är väldigt anpassad för miljökraven.

Men tar inte Euro 5 bort ryckigheten ? Tex. MT 07 2020 jmf med Tracer 700 2020, samma motor men Tracer 700 är mycket mindre ryckig tack vare dess Euro 5. Jag har testat.
 
Jaha då börjar man så smått ställa in sig på att en vår kommer snart...
Bor i sthlm, 100 mils service gjordes förra året. Tänkte starta säsongen med en årsservice. Är MC varuhuset att rekommendera? Så bra pris som möjligt och auktoriserade såklart...
Tänkte även byta däck. Funderingar på michelin road 5. Någon med erfarnehet av det? Det blir väl hiskeligt dyrt att be tex MC varuhuset att ombesörja även det, eftersom man då inte kan köpa däcken till online priser... Var brukar ni byta däck?
 
Jaha då börjar man så smått ställa in sig på att en vår kommer snart...
Bor i sthlm, 100 mils service gjordes förra året. Tänkte starta säsongen med en årsservice. Är MC varuhuset att rekommendera? Så bra pris som möjligt och auktoriserade såklart...
Tänkte även byta däck. Funderingar på michelin road 5. Någon med erfarnehet av det? Det blir väl hiskeligt dyrt att be tex MC varuhuset att ombesörja även det, eftersom man då inte kan köpa däcken till online priser... Var brukar ni byta däck?
Mc Varuhuset är absolut att rekommendera.
Köpte min hoj där, gjorde 100mila förra året och ska även göra nästa service där i år.
Dom är duktiga trevliga snabba och seriösa.
 
Har börjat komma ut flera videos på YouTube från första testkörningen. Nån mer som kollat på dom? En kille från Polen (kommer icke ihåg vilken YouTube-kanal) vart riktigt underhållande och kör väldigt inspirerat. Kul att se! :)
Release i april verkar fortfarande vara aktuellt för oss i Europa vilket är trevligt.
 
Har börjat komma ut flera videos på YouTube från första testkörningen. Nån mer som kollat på dom? En kille från Polen (kommer icke ihåg vilken YouTube-kanal) vart riktigt underhållande och kör väldigt inspirerat. Kul att se! :)
Release i april verkar fortfarande vara aktuellt för oss i Europa vilket är trevligt.
Kanske menar du "Kerem a Hero" från Turkiet?
 
Har börjat komma ut flera videos på YouTube från första testkörningen. Nån mer som kollat på dom? En kille från Polen (kommer icke ihåg vilken YouTube-kanal) vart riktigt underhållande och kör väldigt inspirerat. Kul att se! :)
Release i april verkar fortfarande vara aktuellt för oss i Europa vilket är trevligt.

Tror han menar denna filmen. Bra kört och ljudet från nya motorn är ju brutalt ?

 
Bra upptäckt. Verkar som Yamaha tagit bort det från hemsidan (om det stod tidigare) :confused:. Tråkigt dock att inte få farthållare som kan vara riktigt skönt på längre turer...
Ja det är ju lite snålt kan man tycka. Speciellt eftersom intrumenten verkar vara samma, bara att dom knapparna inte har nån funktion på icke-SPn då.
 
Ja det är ju lite snålt kan man tycka. Speciellt eftersom intrumenten verkar vara samma, bara att dom knapparna inte har nån funktion på icke-SPn då.
Kollar man detaljbilder på styret så är knapparna lite olika, även om dom har samma layout. På MT SP står det 'Res' respektive 'Set' på övre och nedre knappen. Mittersta är omärkt. På vanliga MT är det två grå knappar, omärkta. Mittenknappen är märkt 'Mode'.

Inte för att jag har koll på hur avancerad en farthållare är, men nu när hojen har så mycket elektronik är det inte omöjligt att det går att köpa till i efterhand. Ta KTM som exempel. Där måste man köpa till och låsa upp olika körläge och exempelvis funktionen för LED-blinkers. ;)
 
Tjenare!
Angående skylthållare för 2017 ->
-Någon som byggt en egen för montering under sadeln?
-Vilka modeller rekommenderas vid köp?
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top