Yamaha MT-09

Priserna på motorcyklar är vilda. Min första MT-09 från 2016 med eftermarkands avgas och nära nog nyskick gick för 69k hos handlare. Jag lämnade den på försäljningsuppdrag. För 6 år sedan.
Jag är egentligen inte villig att betala samma eller mer för en likadan hoj idag. Dessutom med fler mil och ägare på pappret. Men det är nog så det ser ut! Pandemipriserna håller konstigt nog i sig ännu. Trist för mig, kul för säljarna!

Tja, 450 gram kaffe kan kosta över 100 spänn idag i matvaruaffären. Några år med inflation kring 8-10% sätter sina spår.


Mvh
 
Tja, 450 gram kaffe kan kosta över 100 spänn idag i matvaruaffären. Några år med inflation kring 8-10% sätter sina spår.


Mvh
Precis.
Och vissa saker verkar ha "skenat" på många sätt, även om vi inte tar notis om det.
Städade efter min pappa här i dagarna, och hittade köpekontraktet på bilen som jag jag fick av honom.
En Volvo Amazon med lite extrautrustning kostade 15.500kr år 1966.
Har provat att räkna om det på lite olika sätt, men hamnar hur som helst under 200kkr i dagens penningvärde.
Visst, det är en skitbil, men där och då var det ju en respekterad modell, i linje med vad som fanns.
Idag betalar vi utan att blinka över 500kkr för vilken skitbil som helst.
Så....vi kanske har det "bättre" idag....eller???
Eller har vi bara en högre lånebild?
Farsan lånade......noll kronor!
Hur som helst tror jag att jag kan pressa ut strax över nypriset idag på Amazonen :giggle:

Amazonen.jpg
 
Precis.
Och vissa saker verkar ha "skenat" på många sätt, även om vi inte tar notis om det.
Städade efter min pappa här i dagarna, och hittade köpekontraktet på bilen som jag jag fick av honom.
En Volvo Amazon med lite extrautrustning kostade 15.500kr år 1966.
Har provat att räkna om det på lite olika sätt, men hamnar hur som helst under 200kkr i dagens penningvärde.
Visst, det är en skitbil, men där och då var det ju en respekterad modell, i linje med vad som fanns.
Idag betalar vi utan att blinka över 500kkr för vilken skitbil som helst.
Så....vi kanske har det "bättre" idag....eller???
Eller har vi bara en högre lånebild?
Farsan lånade......noll kronor!
Hur som helst tror jag att jag kan pressa ut strax över nypriset idag på Amazonen :giggle:

View attachment 511517
Vad tror du om 20.000kr jämnt ? Då har du tjänat 4500kr på den 😃
 
Tja, 450 gram kaffe kan kosta över 100 spänn idag i matvaruaffären. Några år med inflation kring 8-10% sätter sina spår.


Mvh
Jag fick erbjudande om en 2008 R1, runt 2010, för 80.000:-, den kostar lika mycket idag 15 år senare. (priset var 8000 EUR).
 
Är det någon som sänkt en MT 09?

Jag har sånadär justerbara sänkningslänkar men är lite osäker på hur mycket de sänker.
De ser ut att vara gjorda så att de kan höja också, vilket är högst oönskat.

Någon som vet hur mycket kortare sänkningslänkarna är? Och hur långa original är? Och hur mycket man kan föränta sig skillnad när man kortar länken för exempel 10mm?

Har läst att det är 2.7 Ratio, men det är gött att fråga någon som faktiskt prövat.

2018 modell.

(TIPS: fråga inte ChatGPT, den sa att om jag skall sänka hojen så skall jag förlänga dogbone, och den insisterade när jag dubbelkollade)
 
Jag undrar också om någon testat montera skylten på sidan av hjulet sådär som HD hojar ofta har? Är det lagligt?
 
Jag undrar också om någon testat montera skylten på sidan av hjulet sådär som HD hojar ofta har? Är det lagligt?
Om inte annat så är det fruktansvärt fult och i vägen på en sporthoj, iofs så kan det ju gnistra lite vid ett nedlägg! :hihi
 
Om inte annat så är det fruktansvärt fult och i vägen på en sporthoj, iofs så kan det ju gnistra lite vid ett nedlägg! :hihi
Det leder till följdfrågan om man får kapa i skylten?

Min skylt är egentligen inte lika bred med siffror och bokstäver som en svensk skylt. Den är kanske 7cm bredare än tecknen på skylten.

Jag har rensat bakdelen och satt dit korta blinkersar, efter att tidigare haft en kort skylthållare.

Nu vill jag sänka hojen och sätta tillbaka skylten någonstans runt baknavet men tycker att originalgrejen är alldeles för stor och fläskig. Vill ha något mer slimmat.
 
Är det någon som sänkt en MT 09?

Jag har sånadär justerbara sänkningslänkar men är lite osäker på hur mycket de sänker.
De ser ut att vara gjorda så att de kan höja också, vilket är högst oönskat.

Någon som vet hur mycket kortare sänkningslänkarna är? Och hur långa original är? Och hur mycket man kan föränta sig skillnad när man kortar länken för exempel 10mm?

Har läst att det är 2.7 Ratio, men det är gött att fråga någon som faktiskt prövat.

2018 modell.

(TIPS: fråga inte ChatGPT, den sa att om jag skall sänka hojen så skall jag förlänga dogbone, och den insisterade när jag dubbelkollade)
(Psst, ChatGPT har rätt. Kortare hundben höjer och längre sänker. Betänk att det är ett länkage. Om längre hundben höjer vet jag inte vad du har för länkage. Slut psst.)

Edit;
Med justerbara hundben är det ju bara att testa…när du löst hur du ska hissa upp den med hjul och sving hängande fritt. Vilken typ av dogbones har du? Har sett några varianter av justerbara.
 
Last edited:
Det leder till följdfrågan om man får kapa i skylten?

Min skylt är egentligen inte lika bred med siffror och bokstäver som en svensk skylt. Den är kanske 7cm bredare än tecknen på skylten.

Jag har rensat bakdelen och satt dit korta blinkersar, efter att tidigare haft en kort skylthållare.

Nu vill jag sänka hojen och sätta tillbaka skylten någonstans runt baknavet men tycker att originalgrejen är alldeles för stor och fläskig. Vill ha något mer slimmat.
 
"Dessa registeringsskyltar är enbart till för användning vid tävling eller utställning. De är olagliga att använda på allmän väg."
 
(Psst, ChatGPT har rätt. Kortare hundben höjer och längre sänker. Betänk att det är ett länkage. Om längre hundben höjer vet jag inte vad du har för länkage. Slut psst.)

Edit;
Med justerbara hundben är det ju bara att testa…när du löst hur du ska hissa upp den med hjul och sving hängande fritt. Vilken typ av dogbones har du? Har sett några varianter av justerbara.

Jag kör en MT09, och det är tyvärr inte så.

Kortare dogbone ger lägre hoj.

Sänkningssatserna har en kortare länk än original.

Den satsen jag köpte var justerbar men fungerade inte på min hoj för det är inte nog med plats när jag drar ihop den till kortast.

Jag fick iallafall inte denna på plats, någon annan som fått det att funka?

Beställde en annan modell som är mer slim och sänker 20mm, då jag förstått att det är max vad man kan sänka gaffeln. Jag önskar behålla exakt samma geometri.

IMG_7210.jpeg
 
Kan tillägga att den sänkningssatsen på bilden dessutom inte går att korta ned mer än några få mm från original, den kan däremot förlänga massor vilket skulle höja hojen avsevärt.. tror den kan korta ned 6mm som skulle ge ca <18mm sänkning.

så om någon vill höja sin Mt09 bak och behöver länkar kan ni ju säga till, jag har dessa fina CNC frästa liggandes.

Märkligt att de skriver MT09 i annonser på alla ställen man kan köpa. Nästan så jag tror jag monterat det fel. Men näe.
 
Fick just tillbaka min - 17 från sin 40,000km service, har inte nog med kunskap för att justera ventilerna så jag lämnade in den på lokala Yamaha Center

4 justerade ventiler senare så var man 8500:- fattigare 😅

JAG BEHÖVER HJÄLP!!

Jag fick tillbaka hojen med ett fel varken Yamaha center eller Yamahas kundservice kan lista ut vad som är för fel, tänkte om någon av er varit med om något liknande?

Det är alltså en Yamaha MT09 -17 med 5400mil på sig

Alla symptomer kommer när man slår av/på tändningen, som vid tankning

- När jag ska starta den så vill den inte riktigt starta, utan jag måste ge gas för att den ska kicka igång

- När jag ska iväg från stillastående, i ettans växel, så ger den inte någon gas direkt. Utan det är en fördröjning och sen kommer all gas plötsligt på en gång. Jag kan få bort det om jag varvar upp den i ca 10,000 varv innan jag ska iväg. Men vill inte skrämma skiten ur alla andra på macken

- När jag krypkör på ettans växel ligger den i 3000 varv, även när jag drar in kopplingen. Detta försvinner när jag kommer upp fart
 
Last edited:
JAG BEHÖVER HJÄLP!!

Jag fick tillbaka hojen med ett fel varken Yamaha center eller Yamahas kundservice kan lista ut vad som är för fel, tänkte om någon av er varit med om något liknande? Verkstaden verkar inte heller vilja ta på sig detta även fast allt uppstod från första start därifrån...

Det är alltså en Yamaha MT09 -17 med 5400mil på sig

Alla symptomer kommer när man slår av/på tändningen, som vid tankning

- När jag ska starta den så vill den inte riktigt starta, utan jag måste ge gas för att den ska kicka igång

- När jag ska iväg från stillastående, i ettans växel, så ger den inte någon gas direkt. Utan det är en fördröjning och sen kommer all gas plötsligt på en gång. Jag kan få bort det om jag varvar upp den i ca 10,000 varv innan jag ska iväg. Men vill inte skrämma skiten ur alla andra på macken

- När jag krypkör på ettans växel ligger den i 3000 varv, även när jag drar in kopplingen. Detta försvinner när jag kommer upp fart
Fattar inte riktigt.
Har du kört den med detta fel sedan juli förra året?
När kom felet.
Köpte du hojen med felet?
 
Fattar inte riktigt.
Har du kört den med detta fel sedan juli förra året?
När kom felet.
Köpte du hojen med felet?

Felet uppstod exakt efter servicen förra året i Juli
Yamaha center hittar inte felet, men säger att den ändå går att köra utan att ta skada
Efter min långa semester fick de ta in hojen i september och höll på felsöka till april i år, de konsulterade Yamaha då de inte kunde hitta felet, vilket inte heller Yamaha verkar kunna heller
Nu börjar jag bli desperat och vänder mig till er
Har ägt hojen sen 890km
 
Last edited:
Felet uppstod exakt efter servicen förra året i Juli
Yamaha center hittar inte felet, men säger att den ändå går att köra utan att ta skada
Efter min långa semester fick de ta in hojen i september och höll på felsöka till april i år, de konsulterade Yamaha då de inte kunde hitta felet, vilket inte heller Yamaha verkar kunna heller
Nu börjar jag bli desperat och vänder mig till er
Har ägt hojen sen 890km
Killarna på yamaha center i Luleå är i regel ganska duktiga på sina grejer så det måste vara ett väldigt speciellt fel. konstigt att de inte kan hitta det?

Det första symptomet du nämner att du måste ge gas för att starta tycker jag säger det mesta. En modern hoj med insprutning ska inte göra så, den ska alltid startas utan att röra gasen.
Jag skulle gissa på en dålig jordning som gör att ett värde på någon ström till någon sensor eller direkt till ECU blir fel vilket kompenseras med att öka det värdet med gasen. Jordfel kan vara en riktig "pain in the ass" att hitta, det finns i regel inte bara en jordpunkt och det kan räcka med lite osynligt "plack" på en kontakt för att få de mest märkliga fel.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top