Yamaha MT-09

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Priserna på motorcyklar är vilda. Min första MT-09 från 2016 med eftermarkands avgas och nära nog nyskick gick för 69k hos handlare. Jag lämnade den på försäljningsuppdrag. För 6 år sedan.
Jag är egentligen inte villig att betala samma eller mer för en likadan hoj idag. Dessutom med fler mil och ägare på pappret. Men det är nog så det ser ut! Pandemipriserna håller konstigt nog i sig ännu. Trist för mig, kul för säljarna!

Tja, 450 gram kaffe kan kosta över 100 spänn idag i matvaruaffären. Några år med inflation kring 8-10% sätter sina spår.

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Tja, 450 gram kaffe kan kosta över 100 spänn idag i matvaruaffären. Några år med inflation kring 8-10% sätter sina spår.

Mvh
Precis.
Och vissa saker verkar ha "skenat" på många sätt, även om vi inte tar notis om det.
Städade efter min pappa här i dagarna, och hittade köpekontraktet på bilen som jag jag fick av honom.
En Volvo Amazon med lite extrautrustning kostade 15.500kr år 1966.
Har provat att räkna om det på lite olika sätt, men hamnar hur som helst under 200kkr i dagens penningvärde.
Visst, det är en skitbil, men där och då var det ju en respekterad modell, i linje med vad som fanns.
Idag betalar vi utan att blinka över 500kkr för vilken skitbil som helst.
Så....vi kanske har det "bättre" idag....eller???
Eller har vi bara en högre lånebild?
Farsan lånade......noll kronor!
Hur som helst tror jag att jag kan pressa ut strax över nypriset idag på Amazonen :giggle:

Amazonen.jpg

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Precis.
Och vissa saker verkar ha "skenat" på många sätt, även om vi inte tar notis om det.
Städade efter min pappa här i dagarna, och hittade köpekontraktet på bilen som jag jag fick av honom.
En Volvo Amazon med lite extrautrustning kostade 15.500kr år 1966.
Har provat att räkna om det på lite olika sätt, men hamnar hur som helst under 200kkr i dagens penningvärde.
Visst, det är en skitbil, men där och då var det ju en respekterad modell, i linje med vad som fanns.
Idag betalar vi utan att blinka över 500kkr för vilken skitbil som helst.
Så....vi kanske har det "bättre" idag....eller???
Eller har vi bara en högre lånebild?
Farsan lånade......noll kronor!
Hur som helst tror jag att jag kan pressa ut strax över nypriset idag på Amazonen :giggle:

View attachment 511517
Vad tror du om 20.000kr jämnt ? Då har du tjänat 4500kr på den 😃

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09

Mvh
Jag fick erbjudande om en 2008 R1, runt 2010, för 80.000:-, den kostar lika mycket idag 15 år senare. (priset var 8000 EUR).

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
Är det någon som sänkt en MT 09?

Jag har sånadär justerbara sänkningslänkar men är lite osäker på hur mycket de sänker.
De ser ut att vara gjorda så att de kan höja också, vilket är högst oönskat.

Någon som vet hur mycket kortare sänkningslänkarna är? Och hur långa original är? Och hur mycket man kan föränta sig skillnad när man kortar länken för exempel 10mm?

Har läst att det är 2.7 Ratio, men det är gött att fråga någon som faktiskt prövat.

2018 modell.

(TIPS: fråga inte ChatGPT, den sa att om jag skall sänka hojen så skall jag förlänga dogbone, och den insisterade när jag dubbelkollade)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
Jag undrar också om någon testat montera skylten på sidan av hjulet sådär som HD hojar ofta har? Är det lagligt?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag undrar också om någon testat montera skylten på sidan av hjulet sådär som HD hojar ofta har? Är det lagligt?
Om inte annat så är det fruktansvärt fult och i vägen på en sporthoj, iofs så kan det ju gnistra lite vid ett nedlägg! :hihi

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
Om inte annat så är det fruktansvärt fult och i vägen på en sporthoj, iofs så kan det ju gnistra lite vid ett nedlägg! :hihi
Det leder till följdfrågan om man får kapa i skylten?

Min skylt är egentligen inte lika bred med siffror och bokstäver som en svensk skylt. Den är kanske 7cm bredare än tecknen på skylten.

Jag har rensat bakdelen och satt dit korta blinkersar, efter att tidigare haft en kort skylthållare.

Nu vill jag sänka hojen och sätta tillbaka skylten någonstans runt baknavet men tycker att originalgrejen är alldeles för stor och fläskig. Vill ha något mer slimmat.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är det någon som sänkt en MT 09?

Jag har sånadär justerbara sänkningslänkar men är lite osäker på hur mycket de sänker.
De ser ut att vara gjorda så att de kan höja också, vilket är högst oönskat.

Någon som vet hur mycket kortare sänkningslänkarna är? Och hur långa original är? Och hur mycket man kan föränta sig skillnad när man kortar länken för exempel 10mm?

Har läst att det är 2.7 Ratio, men det är gött att fråga någon som faktiskt prövat.

2018 modell.

(TIPS: fråga inte ChatGPT, den sa att om jag skall sänka hojen så skall jag förlänga dogbone, och den insisterade när jag dubbelkollade)
(Psst, ChatGPT har rätt. Kortare hundben höjer och längre sänker. Betänk att det är ett länkage. Om längre hundben höjer vet jag inte vad du har för länkage. Slut psst.)

Edit;
Med justerbara hundben är det ju bara att testa…när du löst hur du ska hissa upp den med hjul och sving hängande fritt. Vilken typ av dogbones har du? Har sett några varianter av justerbara.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det leder till följdfrågan om man får kapa i skylten?

Min skylt är egentligen inte lika bred med siffror och bokstäver som en svensk skylt. Den är kanske 7cm bredare än tecknen på skylten.

Jag har rensat bakdelen och satt dit korta blinkersar, efter att tidigare haft en kort skylthållare.

Nu vill jag sänka hojen och sätta tillbaka skylten någonstans runt baknavet men tycker att originalgrejen är alldeles för stor och fläskig. Vill ha något mer slimmat.

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
"Dessa registeringsskyltar är enbart till för användning vid tävling eller utställning. De är olagliga att använda på allmän väg."

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
(Psst, ChatGPT har rätt. Kortare hundben höjer och längre sänker. Betänk att det är ett länkage. Om längre hundben höjer vet jag inte vad du har för länkage. Slut psst.)

Edit;
Med justerbara hundben är det ju bara att testa…när du löst hur du ska hissa upp den med hjul och sving hängande fritt. Vilken typ av dogbones har du? Har sett några varianter av justerbara.

Jag kör en MT09, och det är tyvärr inte så.

Kortare dogbone ger lägre hoj.

Sänkningssatserna har en kortare länk än original.

Den satsen jag köpte var justerbar men fungerade inte på min hoj för det är inte nog med plats när jag drar ihop den till kortast.

Jag fick iallafall inte denna på plats, någon annan som fått det att funka?

Beställde en annan modell som är mer slim och sänker 20mm, då jag förstått att det är max vad man kan sänka gaffeln. Jag önskar behålla exakt samma geometri.

IMG_7210.jpeg

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
Kan tillägga att den sänkningssatsen på bilden dessutom inte går att korta ned mer än några få mm från original, den kan däremot förlänga massor vilket skulle höja hojen avsevärt.. tror den kan korta ned 6mm som skulle ge ca <18mm sänkning.

så om någon vill höja sin Mt09 bak och behöver länkar kan ni ju säga till, jag har dessa fina CNC frästa liggandes.

Märkligt att de skriver MT09 i annonser på alla ställen man kan köpa. Nästan så jag tror jag monterat det fel. Men näe.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...