Yamaha MT-09

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Jag var och testade en mt-09 igår.
Hade inga som helst förväntningar på hojen alls, men måste säga att den överraskade mig verkligen!
Väldigt fin motorkaraktär, och en riktigt wheelie benägen cykel.
Kör själv 1290n så man tänker ju att inget man testar kan imponera på en men det gjorde mt-09:an.
Ok, den går inte att jämföras med min hoj... Den har inte i närheten samma klipp i motorn men att jämföra så är ju inte helt rättvist.

Fjädringen tyckte jag var på tok för mjuk och måste styvas upp rejält för aktivare körning.
Men vilken hoj i övrigt!
Liten och lätthantrelig, en riktig busmaskin.

När det gäller hur mycket hoj man får för pengarna så måste den vara ett av dom absolut bästa köpena man kan göra just nu.:tummenupp
Så grattis till er som har köpt en, ni har gjort ett bra val.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Väldigt likt mina inställningar, väger 81kg

Jag väger sisådär 80-85kg och har ställt in min så här:
Framgaffel: 3/4 varv retur, 12mm förspänning.
Bakdämpare: 0,5 varv retur, läge 4 på förspänning.

Det fungerar bra för en gubbe i alla fall.
Ni som kör hårdare kanske har mer kritik att tillföra angående fjädringen, men för egen del så sätter inte den gränserna.

Däremot så kände jag att den slutade dra helt vid 224 km/h, så där verkar spärren finnas.
Inget problem med det heller egentligen, känner att vinden blir påtaglig vid ca 130, och då brukar det vara dags att fundera på det där med körkort mm :rolleyes:

Bara vädret blir lite bättre här uppe i norr, så får man laborera lite mer med inställningarna.
Men nu är det ju nästan vinter igen......huuuuga....
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Väger 75 och har läge 3 på förspänningen. Blev stor skillnad från 4, mycket bättre nu. Har kört in den klart för ca en veckan sedan, så nu får man ha roligt. Power wheelies på 2an absolut inga problem, och idag när jag växlade från 2an till 3an så lyfte framhjulet också. Hands down yamaha, ni har verkligen lyckats med denna. Sittställning, vikt, motor....Har inget att klaga på .
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag var och testade en mt-09 igår.
Hade inga som helst förväntningar på hojen alls, men måste säga att den överraskade mig verkligen!
Väldigt fin motorkaraktär, och en riktigt wheelie benägen cykel.
Kör själv 1290n så man tänker ju att inget man testar kan imponera på en men det gjorde mt-09:an.
Ok, den går inte att jämföras med min hoj... Den har inte i närheten samma klipp i motorn men att jämföra så är ju inte helt rättvist.

Fjädringen tyckte jag var på tok för mjuk och måste styvas upp rejält för aktivare körning.
Men vilken hoj i övrigt!
Liten och lätthantrelig, en riktig busmaskin.

När det gäller hur mycket hoj man får för pengarna så måste den vara ett av dom absolut bästa köpena man kan göra just nu.:tummenupp
Så grattis till er som har köpt en, ni har gjort ett bra val.

Var på Triumph Roadshow i Luleå idag.
En mycket trevlig tillställning, och jag måste säga att man alltid blir bra bemött hos Lindroths i Luleå.
Provkörde de flesta Triumphmodellerna, Scrambler , Tiger (Sport/Explorer), men intressantast var att jämföra med Speed Triple och Street Triple.
Sammanfattningsvis så var det ett väldigt trevligt tillfälle att få "klämma och känna".
Men när jag gränslade Yamahan och styrde hemåt så......var känslan av att valt rätt fortfarande där, det kändes bra :tummenupp
Om jag inte skulle upp så tidigt imorrn, så skulle jag nog tagit en rejäl whisky framför brasan, men jag sparar mig till helgen :fyllisar
Triumph_roadshow.jpg
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Var på Triumph Roadshow i Luleå idag.
En mycket trevlig tillställning, och jag måste säga att man alltid blir bra bemött hos Lindroths i Luleå.
Provkörde de flesta Triumphmodellerna, Scrambler , Tiger (Sport/Explorer), men intressantast var att jämföra med Speed Triple och Street Triple.
Sammanfattningsvis så var det ett väldigt trevligt tillfälle att få "klämma och känna".
Men när jag gränslade Yamahan och styrde hemåt så......var känslan av att valt rätt fortfarande där, det kändes bra :tummenupp
Om jag inte skulle upp så tidigt imorrn, så skulle jag nog tagit en rejäl whisky framför brasan, men jag sparar mig till helgen :fyllisar
View attachment 404960

Vilken av speed och street triple var mt09 mest att jämföra med motormässigt alltså? Enligt testsiffror från motorrad är det speeden men verkligheten kan ju vara en annan...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilken av speed och street triple var mt09 mest att jämföra med motormässigt alltså? Enligt testsiffror från motorrad är det speeden men verkligheten kan ju vara en annan...

Mt-09 är väl på 675cc? Isf street triple, speed triple är literklubba.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Jag har haft en street triple, tycker motorkaraktären mellan den och mt-09 är ganska lik.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilken av speed och street triple var mt09 mest att jämföra med motormässigt alltså? Enligt testsiffror från motorrad är det speeden men verkligheten kan ju vara en annan...

Det var stor skillnad mellan Speed och Street, inte bara på motorn, utan hela hojen.
Det är helt olika geometri på dom, och den med mindre motor (Street) påminner om MT:n i känslan och responsen.
Speeden har en betydligt brutalare motor (1050cc), men är ändå snäll i sin karaktär, men då är också den där känslan av "lättkördhet" med kvick styrrespons borta.
Kan inte säga att jag kände någon direkt skillnad motormässigt, det finns gott om kraft i hela registret både hos Yamahan och Triumphen (Street 675).
Det räcker mer än väl för att skicka upp mungiporna, och skicka iväg körkortet.
Däremot kändes engelsmannens växellåda smidigare, den var mjuk men ändå exakt, om jag ska försöka att beskriva känslan.
MT:n känns råare, men det kanske går till sig lite med milen.
Jag gillar även den stora analoga varvräknaren hos Triumphen.
Med min kompetens vad avser avancerad körning, och med den korta provkörningen, så kan jag inte uttala mig om skillnader i bakfjädring och framgaffel, båda hojjarna är mycket bra på den punkten utifrån min horisont.
Men som sagt var, sammantaget så känner jag att mitt val blev rätt.
Designen på Yamahan är mycket mer tilltalande, där tycker jag att Triumph har misslyckats med det som ligger framför tanken (OBS - oerhört subjektivt, så ta det för vad det är, min åsikt).
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Min uppfattning är också att speed triple och mt09 är två helt olika cyklar. Jag har kört dem båda två och kan inte påstå att jag saknar något hos MT09.

Skillnaden i effekt och vridmoment är ungefär lika stor mellan street triple 675 och MT09, som mellan MT09 och speed triple 1050.

Speed triple är större, tyngre, mindre responsiv och har en väldigt mycket mer framåtlutad körställning. Den korta körning jag gjorde kan jag inte påstå att jag noterade någon enorm skillnad i kraft hos motorn. MT09 är fantastiskt motormässigt.

//K
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Jag väger sisådär 80-85kg och har ställt in min så här:
Framgaffel: 3/4 varv retur, 12mm förspänning.
Bakdämpare: 0,5 varv retur, läge 4 på förspänning.

Det fungerar bra för en gubbe i alla fall.
Ni som kör hårdare kanske har mer kritik att tillföra angående fjädringen, men för egen del så sätter inte den gränserna.

Däremot så kände jag att den slutade dra helt vid 224 km/h, så där verkar spärren finnas.
Inget problem med det heller egentligen, känner att vinden blir påtaglig vid ca 130, och då brukar det vara dags att fundera på det där med körkort mm :rolleyes:

Bara vädret blir lite bättre här uppe i norr, så får man laborera lite mer med inställningarna.
Men nu är det ju nästan vinter igen......huuuuga....

har original instälningar på fjädringen, det funkar för mig tycker jag, är ingen sådan finsmakare :) när jag pressat på bra på kurviga vägar har det räckt till för mig, har inte testat toppfarten men var uppe i 200 skulle testa vad den gick för men lyckades inte komma upp i 225 för kort vägsträcka :hihi men är inte så kul längre att köra så fort tycker jag, samt inte bra för körkortet om man åker dit, men den drar bra 180kmh på ett litet kick det är så att man blir rädd ibland när kurvorna börjar närma sig :näsblod
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Idag drog jag på ett displayskydd på mätaren.
Den verkar ganska repkänslig, och jag tror att ett skydd kan vara på sin plats.
Köpte ett "Invisible Shield" passande till en lagom stor telefon, och satte dit.
Tiden får utvisa hur det fungerar.

DSC_0706_resize.JPG
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Var till Ö-vik och hämta en Mt
Provkörde från Skellefteå och hem till Luleå 13mil, riktigt rolig hoj! image.jpg
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Grattis bra köp:tummenupp
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Någon som bytt däck ännu? Funderar på Michelin pilot road 4, samt att gå upp i dimension till 190/55 från original 180/55 alltså. Började tänka på det redan nu eftersom jag upptäckte en skruv i däcket för några dagar sedan...Det är fixat nu, men gillar inte fästet på originaldäcket heller.Någon som vet mer än mig om dimensionsbyte? Antar den kommer bli marginellt högre bak, men i huvudsak är det utseendemässig anledning varför jag vill gå upp. Några tankar?
 
Last edited:

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Lite beroende på hur du kör.
Kör du i huvudsak på väg är det förmodligen ett kanondäck, men kör du lite bana tror jag nog mer på ett pilot power 3. Enligt michelinkillarna som var på Gröndal ifjol, så sa dom att det däcket var gjort för 15% bana. Väldigt bra våtegenskaper och marginellt kortare livslängd jämfört med road 4.
190 däcken finns ju med 50 profil, så då borde den inte bli högre.
Mt07an levereras med road 3.
 

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Helsystem

Tjenare alla goa 09 ägare!
Går i tankarna om att investera i nytt avgassystem, tycker inte ljudet från org röret gör hojen rättvist. :tungan
Vet att det finns en hel del ute på ebay nu och tycker väl personligen att systemen från GPR och Mivv framför allt verkar prisvärda.
Någon som köpt något nytt spännande system som vill dela med sig av sina åsikter?

Tack på förhand!
 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Vilken hoj! Blir bara skojigare och skojigare ju mer man kör. Knixkurs i måndags på Rörberg gokartbana utanför Gävle. Riktigt roligt.:D Nu måste det till någon BKK med SMC på "storbana" också så man får testa riktigt.
Lite smolk i bägaren var dagens 100 milaservice. 2217:- för lite olja och ett filter. Inte mycket annat som kollas enl. boken. Dessutom fick jag veta att det krävs en service hos auktoriserad verkstad per år för att den förlängda garantitiden 5 år ska gälla. Det duger inte att själv göra ett oljebyte varje år och "riktig" service var 1000:de mil. Kallas "årsservice" och är i stort sett samma som 100-mila servicen. Sjukt dyra oljebyten blir det.:(
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Redan 2 hojjar till salu för 95´st. Knappt rullat nått heller.
Känns som att man lyckats gjort en bra investering :yoparty
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top