Yamaha MT-09

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag valde Arrow pga priset, Acrat var för dyrt iallafall titan. Sen gillar jag inte grenrörsdragningen på Acrat heller, där har Arrow löst det 100 gånger snyggare! Lite för ljudet, effekten och vikten som gjorde att jag bytte system.
 

DonTobbe

DonTobbe
Gick med
13 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Tja jag får se vad det blir av, jag är inte så sugen på att slänga upp 10-13 tusen på hojen för bara ljudets skull. man får ju inte tillbaka pengarna när man säljer hojen heller, men men man kan ju hoppas på att ha kul så länge det varar.

jag ska beställa in Gilles axelpuckar bakaxel/framaxel tänkte jag. Något skydd är bättre än inget skydd...
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Hej! Ny på forumet samt nybliven MT 09 -15 ägare. (Köptes på Carlbarks i Kumla vilket jag inte skulle rekomendera någon att göra)

Ryckigheten skulle ju vara bättre på 2015 års modell men jag upplever den minst sagt ryckig. Gasen är liksom av och på (även i B-läget) samt att den går ojämnt vid körning i 50-70 kmh. Älskar mc:n i övrigt men detta gör att en stor del av körglädjen försvinner. Tanken med valet av denna hoj var att den skulle kunna funka till både stadskörning, längre turer samt bus.

Har ingen lust att punga ut tusentals kronor (ny ECU) på något som borde funka från start. Borde inte en ny, bättre mappning (är inte superhaj på det här) kunna gå på garanti eller reklamation?

Om man tex köpte en ny bil skulle man ju aldrig acceptera att den gick som en kratta.
 
Last edited:

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Hej
Jag har en tidig 2014 och den gick heller inte särskilt bra vid jämngas på lägre varv(<4500rpm). Eftersom du har 2015 ska du ha den nyare mappningen som enligt internationella forum har mjukare throttle respons.
Efter lite research köpte jag en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT-09-FZ-09-MT09-FZ09-O2-Controller-Fuel-Mod-/141649218055?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20faf38a07
Den gjorde stor skillnad.
Mer att läsa:
http://mt09.motorcycle-talk.com/forum/mt-09-modifications/1565-kevs-anti-throttle-surge-mod.html
Kan starkt rekommendera denna mod.
Monteras enkelt på 30 minuter. Helt annan känsla vid låga belastningar. Ryckigheten vid av/på finns kvar men det är klart bättre än förut. Framförallt så går den rent vid cruising.
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Tack för tips Noos! Definitivt värt att kolla upp. Följdfråga på det är väl om en sån här grej kan häva garanti?

Ska testa ställa upp co till 14, som skrivits tidigare om här, först. Om det inte hjälper ska jag nog testa med denna mod.

Kontaktade Heds motor i Luleå (norrbottningar kan man lita på :tummenupp) idag för att rådfråga lite. Hans rekomendation var att testa ställa upp co samt att ge cykeln lite tid då jag fortfarande kör in den.
Är väl lite otålig, men jag vill ju att den ska gå som en klocka nuu!
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Jaha då var moden beställd. Läste på mer och verkar ta bort precis dem grejerna som stör mig på hojen.

Det här med mig och tålamod alltså...:)
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Jag har min CO ställd på 7. Har inte testat högre. Det gjorde lite skillnad, men stora skillnaden var när O2-moden sattes dit. Jag har heller inga jippie upplevelser av Carlbarks. Leveranstiden på O2-moden var drygt en vecka, ganska snabbt för att vara från Australien. Det går ju lätt att plocka bort om du är ute efter garanti. Jag kör Akrapovic Carbon, vilket vad jag förstått redan där ger handlaren ett argument att neka garanti.
Men, det är det lätt värt.
Du får komma och provlyssna...
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hej
Jag har en tidig 2014 och den gick heller inte särskilt bra vid jämngas på lägre varv(<4500rpm). Eftersom du har 2015 ska du ha den nyare mappningen som enligt internationella forum har mjukare throttle respons.
Efter lite research köpte jag en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT-09-FZ-09-MT09-FZ09-O2-Controller-Fuel-Mod-/141649218055?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20faf38a07
Den gjorde stor skillnad.
Mer att läsa:
http://mt09.motorcycle-talk.com/forum/mt-09-modifications/1565-kevs-anti-throttle-surge-mod.html
Kan starkt rekommendera denna mod.
Monteras enkelt på 30 minuter. Helt annan känsla vid låga belastningar. Ryckigheten vid av/på finns kvar men det är klart bättre än förut. Framförallt så går den rent vid cruising.

Har du prövat att öppna din MOD och se vad som är innuti? Jag tror det är typ ett motstånd eller något ganska enkelt som bara ändrar lambdavärdet eller något så att den såsar på mer soppa. Vore kul att veta hur den är byggd så kan vi massproducera den ;)

//K
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Det bör vara ett typ ett motstånd i eftersom den inte kräver någon extern spänningsmatning. Men den var väldigt fint utförd med originalkontakter, krympslang och vävstrumpa på utsatta ställen. Tyvärr var den väldigt omsorgsfullt limmad också, svår att öppna utan att den blir förstörd. Med tanke hur seriöst kittet var, så tycker jag den var värd sitt pris.
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Trodde moden främst var för 2014 modellen men fattar det som att det gjort stor skillnad för dem med årets modell med. Så återigen tack för tips och så återkommer jag med rapport.

Risken med att lyssna är att jag kommer bli toksugen och just nu finns inte ekonomin till det. Så bäst jag låter bli. ;)
 

Snävan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Strand,Vännäs
Hoj
Yamaha MT-09 Sport Tracker -15 och Honda CBR600F -98
Hittade denna produkten också efter lite surfande förra veckan, la en beställning på en i lördags. Det verkar som att den kommer att lösa det enda som jag inte är helt nöjd med på hojen. :tummenupp
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Står i instruktionsboken att insprutningen ska justeras vid 100-mils servicen. Ni som gjort den, justerades insprutningen och i så fall blev det någon skillnad vad gäller ojämn gång?
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Justera insprutningen....Det är ju en ganska generell beskrivning. Jag köpte min hoj när den gått 90 mil och då var 100 milsservicen redan gjord. Men jag såg ett inlägg på ett engelspråkigt forum där någon hade synkat sina spjällhus med märkbar skillnad efteråt. Jag betvivlar starkt att det ingår i 100 milsservicen.
 

JAndersB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
BMW F800S och Triumph Street Triple fick gå. MT-09 Tracer in i stallet i stället, bredvid MT-07.

Rutan ju helt omöjlig att köra med så en moddad Puig-ruta till BMW F800S anpassas stegvis just nu så att luftströmmen hamnar på axlarna och inte rätt i hjälmen.

Avgasdiskussionerna är ju oändliga -själva tycker vi det är synd på så fina originalsystem att lägga 7-12000 kr till så vi luftar det lite för bättre ljud, med borrhål under skyddshöljet runt sista pipen. Många i bl.a. Kalifornien gör så eller öppnar upp originalburken och rensar ut innandöme.

70 mil på 3 dagar så snart dags att byta oljan och filter - servar själv. Och nej, enligt konsumentreglerna måste det inte ske ens på verkstad så länge den dokumenteras och sker.

Yamaha Tracer screen lowres (1 av 1).JPG
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Står i instruktionsboken att insprutningen ska justeras vid 100-mils servicen. Ni som gjort den, justerades insprutningen och i så fall blev det någon skillnad vad gäller ojämn gång?

Får känslan av att detta är något de bara hittar på att de gör, dvs bara låter vara när man lämnar in den. De byter säkert oljan och kollar igenom hojen men inget mer.. Tyvärr är det som regel snabbast möjligt som fixar biffen.

//K
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top