Yamaha MT-09

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ska väl påminna om MT10. Jag gillar uppdateringarna som gjorts med nytt chassi, quickshifter och LED men utseendet är bättre på min.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Finns nya tillbehör (Öhlins) till MT09 som man kan köpa genom återförsäljare. Står dock inga priser.

https://www.yamaha-motor.eu/se/tillbehor/genuine-options/index.aspx#/explore/363270/0|0|MT09|2016/|

Öhlins bakre stötdämpare STX 46 YA535
YA5-35000-00-00-hlins-rear-shock-stx-46-ya535-tech-gold-studio-001.jpg

Öhlins fjädringssats 9 för framgaffeln
SPR-08422-90-00-hlins-front-fork-spring-kit-9-tech-gold-studio-001.jpg

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
Jaha känns som att säsongen är över så gjorde en riktigt grundlig tvätt och kedjevård! lite dekaltrim åkte på också!
efd25c3fc6914cfa1d52221f07c9ed24.jpg
b5c5b816cfa65cb4e0ee85d6e2ba5dd0.jpg
a4672ba8d282d21f74044cd276b5e94c.jpg
663990f5c7e58696966ea5a467cc1e21.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
någon som är sugen på en tailtidy så har jag yamaha orginal till salu! den som sitter på nu! har lite ideer på ännu smuttare lösning! kostade en lax så en 500 ing vill jag ha! pm vid intresse

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Nu har jag gömt undan hojen för säsongen. 600 mil hann jag köra sen jag hämtade ut den i April. Bra drag i hojen, alla säger att den är lätt att få upp framhjulet men då får man verkligen provocera den hårt. Eller så märker jag helt enkelt inte att framhjulet vill lyfta ;)

Inga problem med hojen, den bara går och går. Annan positiv sak är försäkringen. 2600kr i helförsäkring är billigt tycker jag.

Planer inför nästa säsong.
Års service är det dags för i början av säsongen. Akrapovic system ska införskaffas. Funderar på ECU flash, får höra vad Yamaha i HSB säger om det när det gäller 2016 årsmodell och garantier.

Bankurs på Ring Knutstorp med SMC är givet nästa säsong. Gjorde steg 1 i år, funderar på steg 2 nästa gång.

akrapovic_exhaust_system_yamaha_fz092014.jpg

Ja, det var det hela. Nu får jag hoppas julen går snabbt förbi och det fina vädret kommer tillbaka igen, snart..

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
Nu har jag gömt undan hojen för säsongen. 600 mil hann jag köra sen jag hämtade ut den i April. Bra drag i hojen, alla säger att den är lätt att få upp framhjulet men då får man verkligen provocera den hårt. Eller så märker jag helt enkelt inte att framhjulet vill lyfta ;)

Inga problem med hojen, den bara går och går. Annan positiv sak är försäkringen. 2600kr i helförsäkring är billigt tycker jag.

Planer inför nästa säsong.
Års service är det dags för i början av säsongen. Akrapovic system ska införskaffas. Funderar på ECU flash, får höra vad Yamaha i HSB säger om det när det gäller 2016 årsmodell och garantier.

Bankurs på Ring Knutstorp med SMC är givet nästa säsong. Gjorde steg 1 i år, funderar på steg 2 nästa gång.

akrapovic_exhaust_system_yamaha_fz092014.jpg

Ja, det var det hela. Nu får jag hoppas julen går snabbt förbi och det fina vädret kommer tillbaka igen, snart..

det är konstigt för min skickar upp framhjulet rakt upp i luften på bara gas! med tc inställd på 2 är det antiwheelie men på 1 och off är det framhjul upp på 1an 2an utan koppling! går den verkligen som den ska?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
det är konstigt för min skickar upp framhjulet rakt upp i luften på bara gas! med tc inställd på 2 är det antiwheelie men på 1 och off är det framhjul upp på 1an 2an utan koppling! går den verkligen som den ska?

Klart den går som den ska. Sticker iväg så in i hel-vte. :banana
Visst går den upp lite på fullgas i ettan men den skickar inte upp hojen i 90 grader. Jag kör 99% av gångerna med inställningen (läge 1) på traction control.
Har stängt av allt typ en gång men ser ingen mening med det. Läge 2 på traction control har jag typ använt 3 ggr. STD och D mode använder jag desto mer. B-läget när jag har passagerare bakpå.

Jag tycker hojen är lättkörd och har inte förstått när folk säger att det inte är en nybörjar hoj. :)

PS de gånger jag kör fullgas lutar jag mig alltid framåt för att få tyngd på hojen frampå.

Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
Klart den går som den ska. Sticker iväg så in i hel-vte. :banana
Visst går den upp lite på fullgas i ettan men den skickar inte upp hojen i 90 grader. Jag kör 99% av gångerna med inställningen (läge 1) på traction control.
Har stängt av allt typ en gång men ser ingen mening med det. Läge 2 på traction control har jag typ använt 3 ggr. STD och D mode använder jag desto mer. B-läget när jag har passagerare bakpå.

Jag tycker hojen är lättkörd och har inte förstått när folk säger att det inte är en nybörjar hoj. :)

PS de gånger jag kör fullgas lutar jag mig alltid framåt för att få tyngd på hojen frampå.

ok om jag skulle hålla fullgas kvar när den skickar upp framhjulet så ligger jag på marken garanterat! antingen väger du jättemycket mer än mig eller så är det fel på hojjen!

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
ok om jag skulle hålla fullgas kvar när den skickar upp framhjulet så ligger jag på marken garanterat! antingen väger du jättemycket mer än mig eller så är det fel på hojjen!

Absolut inget fel på hojen. Kanske din det är fel på eller din körteknik :brynad ;)

PS jag väger 85 kg, givetvis muskler ;)

Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
ok då är det min det är fel på! och såklart min körteknik väger 80 så ingen egentlig skillnad där! bättre wheelie maskin får man leta länge efter (min alltså eftersom den är den ända som skickar upp framhjulet i luften som en huligan)

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
fast å andra sidan hade du läst om att folk tyckte den benägen att skicka upp hjulet och du behövde provocera fram det så då måste det va många som har samma fel som min ?????

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
fast å andra sidan hade du läst om att folk tyckte den benägen att skicka upp hjulet och du behövde provocera fram det så då måste det va många som har samma fel som min ?????

..på de innan TC kom till ja. Hemskt vad du gör stor sak av det hela. Är vi båda nöjda med våra monster så spelar det ingen roll vem som har bästa wheeliemaskinen. Jag kan ändå inte köra på bakhjulet och inget jag vill lära mig heller ;) min hoj går som ett as och rastar många 4-hjulingar på våra vägar och jag har kul när jag kör. Det enda som spelar roll här. :tummenupp

Last edited:

TMSR

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Hoj
Bandit, Xt660, MT09,
gasteknik pojkar,

på ettan så kör i typ 30-40 och dra till ordentligt och bestämt så reser den sig utan problem.
på tvåan så i typ 40-60 så drar man till så reser den sig också utan problem.

Jag fick lära mig av en vän som kan, jag tänkte också att jag drog fullgas, men det är skillnad på hur man gör det.

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Har ett par fake-rizoma-kina speglar till salu ifall någon känner sig sugen, dom är aldrig använda då jag hann byta bort hojen. Lådan är öppnad och dom är lite dammiga, locket till lådan har sprungit iväg men jag kan tejpa ihop något snyggt om någon vill ha dom! :tungan

Tänkte mig 200:- pesetas för dom

20161023_124221.jpg
20161023_124107.jpg

ReXeN

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Yamaha YZ450F -12, KTM SXF450 -10 såld, Honda CB1000R -09 Såld, Suzuki RMZ450 -06 såld, Yamaha TTR600 -01 såld.
Ingen som hört/vet några svenska priser på MT-09 2017? :hej Ringde min lokala handlare men dom hade inte fått några priser ännu.

Embraced85

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2016
Hoj
Husaberg 450
Ingen som hört/vet några svenska priser på MT-09 2017? :hej Ringde min lokala handlare men dom hade inte fått några priser ännu.

Priset på Yamaha amerika är på 8999 $ utan quickshifter. Om vi räknar med att en dollar är 8,8 kr som den ungefärliga kursen så blir det cirka 79900 kr. Sedan brukar de tyvärr alltid vara lite dyrare i sverige så vi kan gissa på ungefär 89900kr. Men ingen vet ju exakt förens det kommit ut officiellt ifrån Yamaha.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept