Yamaha MT-09

Tilmol

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Hoj
MT09
Ok! Yamaha center i helsingborg använder sig tydligen av något som heter "ecunleashed" och håller i dagsläget på att ta fram en mapp som ska funka ok för de flesta helsystemen till MT-09. Man ska tydligen kunna skicka ner sin ECU till dem så flashar de den och skickar sedan tillbaka den. Blir nog bra mycket billigare än en powercommander, men vill man finjustera så behövs nog en powercommander ändå.

Ladda gärna upp en video så man får höra hur det låter!:)

Hej

Kan väl presentera mig lite då.
Jag heter Daniel och jobbar på YC Helsingborg men försöker hålla mig ifrån att skriva här då det lätt blir lite för mkt pajkastning och jag vet att vi inte får göra reklam för företagen.

Men tänke bara ge lite info om det vi håller på med till MT09an.
I std är den strypt i 4-5-6ans växel detta pga de tyckte den fick för hög toppfart.
Detta har vi nu lyckats få bort.
Med Akra helsystem så ser vi däremot att det går för tunt utan db killern i.
Detta håller vi just nu på med för att rätta till. Skulle tro inom ett par veckor har vi en färdig mapp som kommer delvis ta bort strypningen på samt att se till att den inte går för magert när man kör utan db killern i.
OBS det vi nu kommer göra är en grundmapp!! Denna ska fungera med de flesta helsystem MEN vill man få ut det där absolut sista så kommer det behövas en Powercommander.

Jag kan hålla er lite uppdaterad om vad som händer här MEN på vår Facebook sida uppdaterar vi så fort vi har detta klart så lägg gärna till er där så har ni full info. Yamaha Center Helsingborg (Hoppas inte detta är för mkt reklam och i så fall får ni ta bort det).
Och jag kommer inte gå in i några pris eller andra frågor här då det lätt blir fel och tages bort.

Har lite dyno papper jag kan visa nedan (Ifall det fungerade att lägga in de ;-) )
Här ser ni delvis strypningen i 4-5-6ans växel plus hur det ser ut med Akra systemet

MEN det som är kul är att den ger bra med effekt redan std! Nästan 107hk på hjulet dvs runda svängar 120hk i motorn vilket är grymt bra!

Bild 1 är med akra och utan db killer i. Går för magert så när vi får rätt på detta ger den säkert någon/några hk till.
Bild 2 där ser ni hur den klipper 4-5-6ans växel.

Vi kommer så klart göra mer saker för att se hur mkt man kan får ur denna hoj med luftburk osv men det kommer med tiden.

MT09 Akra ej justerat AFR.jpgMT09-2.jpg

Last edited:

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Hej

Kan väl presentera mig lite då.
Jag heter Daniel och jobbar på YC Helsingborg men försöker hålla mig ifrån att skriva här då det lätt blir lite för mkt pajkastning och jag vet att vi inte får göra reklam för företagen.

Men tänke bara ge lite info om det vi håller på med till MT09an.
I std är den strypt i 4-5-6ans växel detta pga de tyckte den fick för hög toppfart.
Detta har vi nu lyckats få bort.
Med Akra helsystem så ser vi däremot att det går för tunt utan db killern i.
Detta håller vi just nu på med för att rätta till. Skulle tro inom ett par veckor har vi en färdig mapp som kommer delvis ta bort strypningen på samt att se till att den inte går för magert när man kör utan db killern i.
OBS det vi nu kommer göra är en grundmapp!! Denna ska fungera med de flesta helsystem MEN vill man få ut det där absolut sista så kommer det behövas en Powercommander.

Jag kan hålla er lite uppdaterad om vad som händer här MEN på vår Facebook sida uppdaterar vi så fort vi har detta klart så lägg gärna till er där så har ni full info. Yamaha Center Helsingborg (Hoppas inte detta är för mkt reklam och i så fall får ni ta bort det).
Och jag kommer inte gå in i några pris eller andra frågor här då det lätt blir fel och tages bort.

Har lite dyno papper jag kan visa nedan (Ifall det fungerade att lägga in de ;-) )
Här ser ni delvis strypningen i 4-5-6ans växel plus hur det ser ut med Akra systemet

MEN det som är kul är att den ger bra med effekt redan std! Nästan 107hk på hjulet dvs runda svängar 120hk i motorn vilket är grymt bra!

Bild 1 är med akra och utan db killer i. Går för magert så när vi får rätt på detta ger den säkert någon/några hk till.
Bild 2 där ser ni hur den klipper 4-5-6ans växel.

Vi kommer så klart göra mer saker för att se hur mkt man kan får ur denna hoj med luftburk osv men det kommer med tiden.

View attachment 398848View attachment 398849

har köpt en mt-09 med akra system undrar lite kan motorn ta skada om den går förtunt ?

Tilmol

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Hoj
MT09
har köpt en mt-09 med akra system undrar lite kan motorn ta skada om den går förtunt ?

Kan inte svara till 100% på detta då den vi kör har inga spärrar vilket kan vara att den går för magert.
MEN skulle nog vilja ha även en std hoj med helsystem utan db killer i körd i bänk och kollat AFR för att vara på säkra sidan. Tror att den kommer behöva justeras.

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Var provsat en mt09 i dag kändes bra ,bara svårt att bestämma om det blir en grå eller orange isåfall
var den mattgrå jag kikade på såg sober ut, men var inte riktigt nöjd med den matta färgen
tror det blir ny hoj i vår om jag får det inbytet jag vill för min honda vtr.

Pellehbg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Billesholm samt varannan vecka med lille Olle
Hoj
BMWR 1200 GS Adventure 2018
Kan inte svara till 100% på detta då den vi kör har inga spärrar vilket kan vara att den går för magert.
MEN skulle nog vilja ha även en std hoj med helsystem utan db killer i körd i bänk och kollat AFR för att vara på säkra sidan. Tror att den kommer behöva justeras.

När kommer frugans :hej man blir ju bara så sugen på att testa den då vi har detta vädret:tummenupp
Pelle:Bugar

Tilmol

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Hoj
MT09

Vi har nu loggat även icke 100% trottel och du bör antingen mappa om den med vår kommande lösning eller en Powercommander om du ska köra utan DB killer I.
Den går väldigt magert på mellangas. Troligtvis därför en del tester klagar på att den är ryckig dvs de kör med helsystem utand db killer I.

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Hämtade hem min från Lingvalls i Gävle idag. Det blev en grå med Yamahas tillbehör ruta, skylthållare och lilla tankväskan. En liten besvikelse när jag kommit hem och skulle studera instruktionsboken att den var på engelska. Bör väl vara på svenska tycker jag.
Nu blir man nog stående i garaget drömmande om kurviga sommarvägar ganska ofta är jag rädd.

Mejlsvar från Lingvalls idag. Det ligger en instruktionsbok på svenska där. Har blivit någon miss. De skickar den till mig. Sånt händer...

Last edited:

Prototyp

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Hoj
Mt-09
Har beställt en Mt-09 deep armor som jag ska övningsköra med.
Är 25 år och har kört lite förr men fick barn istället:) hur många tror att det är en dålig motorcykel att börja med?
Är 192 cm lång och satt förvånansvärt bra på denna mc så lite därför valet föll på en mt-09.
Får ibland lite ångest när det inte verkar vara en mesig hoj precis så om någon vill få nig på andra tankarnas ör ni välkomna att säga att jag är dum

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
MT-09 är väl det vettigaste alternativet för en småbarnsfar rent ekonomiskt. Brutalare hoj kan nog inte köpas för de pengarna, ny. :fakta

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Håller med föregående talare, mycket "pang för pengarna".
Har själv kört, och äger även en MT-03:a nu.
Samma koncept med låg vikt, körställningen och hanterbarheten.
Gillar man det så tror jag att MT-09:an är ett roligt köp, och den gräver dessutom inte alltför stort hål i familjeekonomin.

Prototyp

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Hoj
Mt-09
Men det kanske är för mycket "pang" för mig, läst mycket och vissa tycker absolut inte att det är en bra hoj att börja med pga gasrespons och annat

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det verkar vara många här som är modiga nog att köpa en hoj utan att testa den först, det skulle jag aldrig våga själv.

Men det är sjukt mycket hoj för pengarna.

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Men det kanske är för mycket "pang" för mig, läst mycket och vissa tycker absolut inte att det är en bra hoj att börja med pga gasrespons och annat

Jag tror det är en perfekt hoj att börja på, smidig lättkörd hoj som man kan växa med. Ingen trött fismaskin som man tröttnar på efter första sommaren. Lycka till:)

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Håller med föregående talare, mycket "pang för pengarna".
Har själv kört, och äger även en MT-03:a nu.
Samma koncept med låg vikt, körställningen och hanterbarheten.
Gillar man det så tror jag att MT-09:an är ett roligt köp, och den gräver dessutom inte alltför stort hål i familjeekonomin.

Jo det är nog yammans fördel att den är billig att äga å i inköp:tummenupp

Själv är man nybliven förälder i år och sitter och klurar på en bra billig hoj vet inte om det bli äventyr eller street antar att man blir frälst om man provkör mt09an och vill ha en street hoj igen.

Tycker själv den röda/orange är finast:banana

Prototyp

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Hoj
Mt-09
Den är verkligen inte billig att äga om man precis tagit körkort 18 000:- i helförsäkring:)
Ändå om jag inte kört den så verkar den väga piss och ingenting när man sitter på den

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept