Grejen är att det är busenkelt att justera in motorbroms, ta bort fartspärren, ändra trottelkurvan och allt detta. Det kan man göra genom att pröva sig fram med hojen lite efter tycke och smak.
Vad man däremot INTE kan göra efter tycke och smak är att sätta en bra tändkurva och mappa bränslet för att få ut de där sista hästkrafterna. För detta behöver man någon som kört några vändor på en dyno och sedan fixat till allt.
Problemet är att den filen de skickar med alltså har gjort allt det man kan göra själv, men lämnar allt som man måste vara en proffs och ha dyno för att göra. Smaka på logiken i den!
För att produkten skall vara användbar så bör de skicka med filer där de ställt in perfekta tändkurvor för 95 oktan, och mappat spruten perfekt för originalpiporna, samt extra filer för eftermarknadspipor.
Som du skriver kan man ta fuelmap från powercommander, då kan man be någon som mappat sin PC att skicka över en kopia på fuelmapen och bara ladda upp den. Det blir inte helt perfekt, men jäkligt mycket bättre än original.
Då återstår bara tändningsmappningen.. Vem kan justera tändningen? Hur gör man det utan att riskera knackningar?
Iallafall!
Sjukt mycket billigare för alla er som har en akrapipa, att bara lasta in en PC5 mappning direkt i ECU och köra, än att köpa PC5.. Man bommar kanske den där sista hästkraften, men thats it. Hojen går iallafall inte för tunnt.
//K
En av mapparna som kommer med heter "Unrestricted" och ska enligt vad jag läst på andra forum, ta bort begränsningarna som är på växel 5 och 6, minska motorbromsningarna genom att inte slå av spridarna helt, samt lite annat... Finns också en flik som heter "PC Fuel Import" i programmet, har prövat att läsa in en PC5 map och det verkar funka. Finns ju färdiga PC5 mappar för lite olika avgas samt filter. Inte optimalt, men bättre är inget. Så i teorin så klarar det här att göra allt man behöver.
Men som du säger så skulle man gärna att nån som vet vad han håller på med tittar på det här