Yamaha MT-09

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Den fick kritik för gas responsen när den kom men från 2015 årsmodell verkar det vara fixat.
 

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Funderar på en Street Triple eller en MT-09. Någon här som vet om man har fixat motorproblemen (tickandet, gasrespons etc) på nya 2016 av MT-09?

Kollade lite servicepriser och fick följande info från min lokala handlare.

År: 2,200 kr
1.000 mil: 2,500 kr
2.000 mil: 3,900 kr
4.000 mil: 5,300 kr

Kollade också försäkring och billigast, som vanligt, är Svedea som vill ha 4,500 kr för helförsäkring per år. Street Triplen var faktiskt lite billigare på allt, om än bara någon hundralapp. Trodde det skulle vara tvärtom faktiskt.

Nu är det bara att invänta rätt väder så ska jag provköra båda efter varandra för att kunna bedöma vilken det eventuellt blir. Kan ju också bli den "nya" SV650:n. Effektsvagare ja, men föregångaren Gladius och originalet SV650 är ju så fantastisk roliga att köra när det svänger. Och så har vi ljudet. V-Twin for the win!

Servar själv. Och nej, enligt konsumentreglerna måste det inte ske ens på verkstad så länge den dokumenteras och sker.

Inte alls. Allt man gör i dag registreras och har du inte tillverkarens diagnostikinstrument som mäter allt och prickar av varje del som registreras i deras (tillverkarens databas) så har servicen aldrig hänt enligt tillverkaren och garantin förvanskas därför.
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Gasresponsen har jag aldrig tyckt varit något problem på MT-09:an. Tickandet vet jag inget om? Menar du Kamkedjesträckaren så borde den vara åtgärdad vid det här laget! Min 2015 hade inga problem under mina mil.
Har inte kört någon av de andra, men att MT-09:an är roligaste jag kört är det inget snack om! :) Hade jag haft råd så hade jag haft den kvar som bushoj!
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Funderar på en Street Triple eller en MT-09. Någon här som vet om man har fixat motorproblemen (tickandet, gasrespons etc) på nya 2016 av MT-09?

Eftersom jag själv är intresserad av den och läst diverse tester så har de nyare testerna kommit fram till att gas responsen blivit förändrad och bättre på årsmodell 2015 och framåt.
Tydligen kan återförsäljaren fixa det på tidigare årsmodell genom att uppdatera ECU.
Från o med 2016 har den dessutom traction control.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
kan inte förstå att nån ens vill ha en st3 när mt09 finns. Ok ok om man går på utseendet så sure, meeeeeen. St3 e ju så trött jämfört med mt09 som känns som en leksak för huliganer :p
 
Last edited:

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
kan inte förstå att nån ens vill ha en st3 när mt09 finns. Ok ok om man går på utseendet så sure, meeeeeen. St3 e ju så trött jämfört med mt09 som känns som en leksak för huliganer :p

Trött? Skiljer inte mer än <0.3 sek på 0-100 km/h samt <0.5 sek på 0-400 meter. Rätt bra med tanka på att Triplen har mindre effekt och att den kommer senare i registret.

MT-09: 115 hk vid 10,000 rpm
Street Triple: 106 hk vid 11,850 rpm

MT-09: 87.5 Nm vid 8,500 rpm
Street Triple: 68 Nm vid 9,750 rpm

MT-09: 191 kg fulltankad
Street Triple: 185.4 kg fulltankad

Nu är det ju inte kul att köra rakt fram på en raksträcka utan det är kurvor som gäller och där tror jag att Street Triplen vinner med tanke på allt man läst om MT-09:ans svampiga och lösa fjädring.

Ska som sagt var provköra båda efter varandra när väder ger tillfälle, innan jag bestämmer mig.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
kan inte förstå att nån ens vill ha en st3 när mt09 finns. Ok ok om man går på utseendet så sure, meeeeeen. St3 e ju så trött jämfört med mt09 som känns som en leksak för huliganer :p
Har provkört båda inför senaste hojbytet. Tycker skillnaderna var stora. MT-09 hade goast motor, med betydligt bättre vrid. That's it. Däremot var körställningenför mig sådan att man blev ett segel över 100 knyck. Hojen gungade och neg så fort man svängde eller bromsade. Orolig i lite högre farter och kändes allmänt instabil vid inspirerad körning. Nej, ST3 var bättre på allt utom motor för mig och mitt sätt att köra hoj. Lägg en quickshifter ovanpå detta så är saken klar i mina ögon.
Ett lägre styre och helt ombyggd fjädring kanske skulle kunna få ordning på Yamman. Kanske.

För mig var ST3 ett välavstämt precisionsinstrument medan MT-09 var en leksak med raketmotor.

OBS, jag har ingen ST3 själv eller tänkt att köpa någon. Bara mina personliga intryck :)
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Yamaha har 5-års ny garanti. Tror inte Triumph har det och med tanke på mina fördomar om kvalité på både engelska och italienska hojar/bilar så får det nog bli japanskt ;)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
St3:s framlysen gör ju nästan den hojen omöjlig att välja hur bra den än är. Smaken är som baken, men fy fan vad ful den är framifrån tycker jag,framförallt den förra generationen med dom där kromade trumpeterna till lysen...haha. Sorry St3-ägare... 2016-modellerna på mc-mässan såg dock något bättre ut
 
Last edited:

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Yamaha har 5-års ny garanti. Tror inte Triumph har det och med tanke på mina fördomar om kvalité på både engelska och italienska hojar/bilar så får det nog bli japanskt ;)

Bara 5 år? Triumph har ju 7 års garanti....om man köper på Johans MC och servar den där under alla år.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
2015 fick 09:an ny mjukvara , så ryckigheten var förbättrad, i samband med service går det även bra att få ny mjukvara uppladdad på äldre hojar :)
 

Jonas1891

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
MT-09 2016
Hej, jag ska kvittera ut min -16 i slutet av Mars. Enligt säljaren är den inkörningsperiod upp till 100 mil. Jag har svårt att se att man klarar hålla igen med akra pipan på och allt. Ni som vart i samma sits som jag, hur har ni gjort och hur upplever ni att det gått efter 100 mil?
 

Buttercup

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2016
Ort
-
Hoj
-
Hej, jag ska kvittera ut min -16 i slutet av Mars. Enligt säljaren är den inkörningsperiod upp till 100 mil. Jag har svårt att se att man klarar hålla igen med akra pipan på och allt. Ni som vart i samma sits som jag, hur har ni gjort och hur upplever ni att det gått efter 100 mil?

Det gäller upp till 160 mil. Första 100 milen ska man inte varva över 5600 v/min och mellan 100 och 160 mil inte över 6800 v/min. Efter det kan man dra på om man vill.
 

Jonas1891

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
MT-09 2016
Tack för svaret. Det låter ju helt sjukt mycket. Är det enligt instruktionsboken? Min säljare sa inte över 7 v/m första tiden.

Btw, Biltmore. Är det du som är min säljare? :)
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Fick rådet att absolut inte segdra det är värre , sen sa ha korta stunder över rekomenderat varvtal var ingen fara, han tyckte ta det lugnt dom första 20 -30 milen sen kan du börja testa
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hur himla viktigt kan det där egentligen vara med varvtalen och att belasta hårt vid inkörningen? Motorer idag är väl ändå rätt precisionsbyggda till millimeterperfektion. Racerhojar tex belastas ju max direkt som nya, knappast några hundra inkörningsmil på dom.
Motorcyklar går ju dessutom rätt ordentligt hårt i testbänk redan i fabrik innan dom monteras
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hej, jag ska kvittera ut min -16 i slutet av Mars. Enligt säljaren är den inkörningsperiod upp till 100 mil. Jag har svårt att se att man klarar hålla igen med akra pipan på och allt. Ni som vart i samma sits som jag, hur har ni gjort och hur upplever ni att det gått efter 100 mil?

Jag var och klämde och kände på en i lördags, ska dit igen när säsongen börjar och provköra MT09.
Vad blev det för färg? Förutom akra pipan, valde du något av de övriga tillbehören?
 

Jonas1891

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
MT-09 2016
Mandelhyndan; Precis så jag tänker, men det är ju rekommendationerna man funderar över, är det värt..?

Zafiro: Jag har funderat på MT09 sen den kom ut, men nu stod jag inte ut längre. Jag har akra-röret, rensad bakdel med regskylten högt upp och vindrutan i svart. Funderar även på om jag ska beställa led-blinkers och den andra varianten av sadel som hyllats lite här & där.

Det blev matt-grå, äckligt snygg i mitt tyckte, kolla konfiguration på yamaha..
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Mandelhyndan; Precis så jag tänker, men det är ju rekommendationerna man funderar över, är det värt..?

Zafiro: Jag har funderat på MT09 sen den kom ut, men nu stod jag inte ut längre. Jag har akra-röret, rensad bakdel med regskylten högt upp och vindrutan i svart. Funderar även på om jag ska beställa led-blinkers och den andra varianten av sadel som hyllats lite här & där.

Det blev matt-grå, äckligt snygg i mitt tyckte, kolla konfiguration på yamaha..
Ja, såklart ska man göra inkörningen enligt rekommendationer. Händer någonting under perioden och dom märker att du inte kört enligt rekommendationer så kommer dom göra allt för att slippa ansvar och sätta dig som skyldig
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top