Yamaha nära konkurs

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tyvärr har finanskrisen rejält drabbat motorcykelbranschen.

Yamahas resultat är klart för 2009 =

1. Förlust 1,53 billion pund
2. Hela världen sett minskad försäljning 20,6% (USA 45,9 europa33,2%)
3. Båtmotorer backade 37,1%
4. 7 av 21 fabriker stängs
5. 2700 uppsagda
6. Helt ny affärsplan för att ingen skall kunna köpa mer än 20% aktier
7. Mycket rädda för att bli uppköpta i sitt utsatta läge finansiellt sett.
8. Man kommer avstå att uppgradera flera modeller som planen varit.
9. Istället för en tänkt ny R6, blir det 150cc skotrar till Indien/Kina
10.Ingen utdelning till/för aktieägarna
11.2010 hoppas man på att gå "break even"
12.2011 vinst

Lyckas inte med dessa åtgärder, så blir man antagligen uppköpta, eller i värsta fall konkurs.

Allt enl tidningen " Visor Down ".

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ah va fan de kan bara dra in 10% på rossis lön så breakar de even lätt

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Med tanke på hur illa det varit för världens biltillverkare förvånar det inte mig att läsa att även mc-tillverkarna drabbats hårt av finanskrisen. Hur ser det ut för övriga tillverkare?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Vem var det som sa 'Race on sunday. Sell on monday'? Yamaha vann ju det mesta under 2009. Hjälper inte det försäljningen?? Kanske inte... Det är väl iof inte sporthojar de tjänar mest på.

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Men Yamaha är huuge, de gör mycket mer än motorcyklar... är hela Yamaha i kris eller bara motor/mc delen?

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
@harmon Rabb

BMW har gått plus!
Sålt 300st s1000rr under mars enbart i Tyskland.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Öh..

Försvann lite detaljer i översättningen månne?

Affärsplan som begränsar aktieägande? Rädsla för att bli uppköpt?

:va

Det är lite svårt att förklara, men Yamaha själva äger inte tillräckligt med röstberättiga aktier om någon annan ensam får ihop 20% eller mer, då kan de ta över företaget. Vad man försöker göra är att skapa en form av "hajbur" (en term som gör ett slags korsvis ägande, som gör att ingen skall kunna komma åt företaget).

Någon ekonom kanske kan svara bättre och mer lättförstått?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är lite svårt att förklara, men Yamaha själva äger inte tillräckligt med röstberättiga aktier om någon annan ensam får ihop 20% eller mer, då kan de ta över företaget. Vad man försöker göra är att skapa en form av "hajbur" (en term som gör ett slags korsvis ägande, som gör att ingen skall kunna komma åt företaget).

Någon ekonom kanske kan svara bättre och mer lättförstått?

Jag jobbar bl.a. med börsbolag med den här typen av frågor, så du kan vara lugn.

Nu är jag ingen expert på japansk bolagsrätt, men jag tror att det blir svårt att göra en takeover med 20% av aktierna, om inte det motsvarar mer än 50% av rösterna.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag jobbar bl.a. med börsbolag med den här typen av frågor, så du kan vara lugn.

Nu är jag ingen expert på japansk bolagsrätt, men jag tror att det blir svårt att göra en takeover med 20% av aktierna, om inte det motsvarar mer än 50% av rösterna.

Kanske är det så att om en enskild ägare köper upp >20% av bolaget så inträder en budplikt som enligt japansk lag tvingar dem att lägga ett bud på hela bolaget?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Vem var det som sa 'Race on sunday. Sell on monday'? Yamaha vann ju det mesta under 2009. Hjälper inte det försäljningen?? Kanske inte... Det är väl iof inte sporthojar de tjänar mest på.

Yamaha har väl inte ens nån sporthoj?
Är inte yamaha ett märke på gitarrer? står iaf yamaha på farfars gamla gura. :va

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kanske är det så att om en enskild ägare köper upp >20% av bolaget så inträder en budplikt som enligt japansk lag tvingar dem att lägga ett bud på hela bolaget?

Som jag sade, jag är ingen expert på japansk bolagsrätt, men det låter för mig osannolikt. Gränsen är, åtminstone i mina ögon, alldeles för låg och, i realitet, opraktisk.

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
En två taktare (300)
Va faen..

:brinnerup jag som har plöjt ner massor med stålar i/på Yamaha...

(kolla garaget) :tungan

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...