Yamaha nära konkurs

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Känns som dom missat en grej på senaste... att sticka ut. Dom har ingen riktig offroad, bara XT600-200kilosklumpar och wr250r med en massa effekt. :rolleyes: När dom kommer med en större tvåcylindrig offroad så hade dom dakartema som reklam för att locka. Sen kommer det ett 250 kg långtouring-lok, dom skulle gjort nått liknande som KTM:s adventure eller BMW:s 800 GS.

Finns ingen riktig motard, samma här med XT660-klumpen. Förra året eller vad det var så hade dom en wr250 sm, vem sitter och suktar efter en 250 4t som supermotard?

Sen är det konstigt att inte alla deras endurohojar är LV-reggade från början som vissa andra märken har.

Kollar man fz-xj-serien så är dom bra slätstrukna i utseendet.

Kollar man sporthojssegmentet... hur många sporthojar säljs det öht nu för tiden?

Sen har dom givetvis riktigt tuffa och bra hojar också men känns som att dom har tabbat sig på flera viktiga segment.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det är väl Toyota eller Mazda som äger Yamaha Motors och V8:an i Volvobilarna är väl en Yamaha?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Någon ekonom kanske kan svara bättre och mer lättförstått?

Ja, någon ekonom är du inte med denna trådstart och dess rubrik. Men det blir väl så när man tror blint på hojskribenter...

Yamaha håller på med nyemisson, något som många hojtillverkare gör pga omställning pga konjukturen och där är verkligen inte yamaha unikt
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/ir/
Sundare bolag än HD t ex

Konkurs...pffft.

/Badger
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ja, någon ekonom är du inte med denna trådstart och dess rubrik. Men det blir väl så när man tror blint på hojskribenter...

Yamaha håller på med nyemisson, något som många hojtillverkare gör pga omställning pga konjukturen och där är verkligen inte yamaha unikt
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/ir/
Sundare bolag än HD t ex

Konkurs...pffft.

/Badger

Tycker du ska läsa artikeln istället: Tar ett par citat då jag inte har rätt att lägga upp en pdf.fil

"/ with an actual net lost of 216,1 billion yen. That is 1,53 billion pund, making Harley-Davidson's much-touted 35million pund of 2009 losses appear minuscule and forcing Yamaha into some drastic changes to its overall structure"/

"/ A further indication of the firm's woes is the renewal and revision of the firm's battle plan designed to protect it against takeover bids"/

Tidningen Visor Down är väl den MC-tidning av alla jag läst som mest koncentrerar sig på artiklar och sakfrågor. Besöker fabriker, träffar känt folk, direktörer, VD, teamchefer osv.. Inte alls så mycket tester utan mest enstaka provkörningar. Vilket gör den ganska "tung" läst. då det är som en bok med dess stora artiklar.

Som vanligt är det inte mina åsikter, eller som man brukar säga:
" Döda inte budbäraren"

ps. Rubriken är till för att locka folk att läsa:) , sen får du ju läsa texten:tummenupp Uppköpt eller delning av bolaget eller konkurs är en personlig tolkning av det jag läst.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Fortfarande så säger citaten ingenting annat än att de gjort förlust. De måste ses i sin helhet.

Nej, nej, nej. En förlust är ju en förlust. Det är precis lika allvarligt om Bengans Korvmoj går med en miljon i förlust i Q1 som om Apple gör det. Varför ska vi bry oss om så'na saker som att blanda in sakkunskap i en nyhetsartikel skriven av personer med nollkoll på juridik/ekonomi läst av personer med nollkoll på juridik/ekonomi?

Jag har hört att det ska bli dödsstraff på att köra motorcykel. Min granne sade det till mig; "Om jag satte mig på den där skulle jag dö DIREKCT!"
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tror de flesta etablerade MC-tillverkare kommer få det rejält tufft framöver, även när man skördar framgångar i motorsport. Motorsport är något som bara blir "fulare och fulare" i massans ögon (En massa som för övrigt inte ser några problem att flyga till Thailand minst en gång om året :va).
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Det är väl Toyota eller Mazda som äger Yamaha Motors och V8:an i Volvobilarna är väl en Yamaha?

Mazda har ja svårt att tänka mig då det är FORD som äger mazda..
V8 är en yamaha motor.. nästa iaf.. en del moddad för att passa i volvos modeller

jobbade på volvo personvangars motorfabrik förut =)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Nej, nej, nej. En förlust är ju en förlust. Det är precis lika allvarligt om Bengans Korvmoj går med en miljon i förlust i Q1 som om Apple gör det. Varför ska vi bry oss om så'na saker som att blanda in sakkunskap i en nyhetsartikel skriven av personer med nollkoll på juridik/ekonomi läst av personer med nollkoll på juridik/ekonomi?

Jag har hört att det ska bli dödsstraff på att köra motorcykel. Min granne sade det till mig; "Om jag satte mig på den där skulle jag dö DIREKCT!"

Nu vet jag inte om du narrade mig eller höll med. Men jag ser det som omöjligt att analysera en siffra som denna, den säger trots allt inget annat än att de gjort förlust med många kronor - i förhållande till vad? Antagligen ett berg av tidigare ackumulerad vinst. De kanske bara kunde få bort lite obeskattade reserver pga detta, vilket är positivt?

Edit: boegtelefonen gör inte som jag vill
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nu vet jag inte om du narrade mig eller höll med. Men jag ser det som omöjligt att analysera en siffra som denna, den säger trots allt inget annat än att de gjort förlust med många kronor - i förhållande till vad? Antagligen ett berg av tidigare ackumulerad vinst. De kanske bara kunde få bort lite obeskattade reserver pga detta, vilket är possitovt?

Edit: boegtelefonen gör inte som jag vill

Sen 2007 står det att yamaha haft problem, men som det står så hoppas de vända trenden genom omfördela vilka maskiner de skall tillverka. Annars är det väl troligt att man lägger ner de olönsamma delarna i företaget och behåller det som går bra. Det är ju något av ett nyckelord i företagande att varje del ska bära sig själv. Det är ju därför bla MC-försäkringar är så dyra, hade bolagen fördelat kostnaderna för mc över hela verksamheten hade inte en försäkring kostat många kronor.

så fort jag läste topicen, så visste jag utan att kolla först vem som startat tråden, Nöjd med BMW:n???

Irriterad på mig::rolleyes: ?

BMW är ett teknikunder som jag inte tror många vet, med sina senorer så hindrar den Wheelis, i kurvor så slår den automatiskt av gasen och rätar upp hojen om det börjar gå fel osv + massor till, givetvis går allt att stänga av! Men som jag skriver varje gång!!! Bladen föredrar jag att köra.Bladen går som en dröm med de lätta fälgarna och motoreffekten och är roligare att köra.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Som vanligt är det inte mina åsikter

Är inte så förvånad över det faktiskt, att det inte är dina egna åsikter...


Jag skrev sundare än HD...pga det har väl inte framkommit ännu hur mycket det mörkas med lånekarusell de finansierade sin försäljning med.

Btw, KTM har precis, som Yamaha håller på att göra, en omrekonstruktion av företaget samt precis genomfört en nyemission pga behov av nytt kapital för överlevnad och tillväxt....

Branschen genomgår förändring, vilket har snabbat på iom konjukturen.

En gnutta källkritik skadar nog inte när man läser mc-tidningar:gnissla
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om någon till äventyrs skulle ha missat det så består Yamahas logga består av tre stämgafflar :yoparty

Och honda gör gräsklippare och elverk... Yamaha är precis som Honda en ganska stor koncern och har olika avdelningar. Det sköna är att Yamas musikinstrument är jäkligt bra.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nu vet jag inte om du narrade mig eller höll med. Men jag ser det som omöjligt att analysera en siffra som denna, den säger trots allt inget annat än att de gjort förlust med många kronor - i förhållande till vad? Antagligen ett berg av tidigare ackumulerad vinst. De kanske bara kunde få bort lite obeskattade reserver pga detta, vilket är possitovt?

Edit: boegtelefonen gör inte som jag vill

Jag höll med.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top