Yamaha nära konkurs

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Ännu en förstörd tråd:död
Trådskaparen kommer med uppgifter om att Yamaha har problem. Inte en ekonomisk avhandling, men lösrykta citat. Ni som sedan kritiserat det verkar mer fokuserad på konfrontation och personangrepp än att faktiskt diskutera det intressanta.
vad händer med yamaha som MC tillverkare?
Hur påverkar det modellprogrammet?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ännu en förstörd tråd:död
Trådskaparen kommer med uppgifter om att Yamaha har problem. Inte en ekonomisk avhandling, men lösrykta citat. Ni som sedan kritiserat det verkar mer fokuserad på konfrontation och personangrepp än att faktiskt diskutera det intressanta.
vad händer med yamaha som MC tillverkare?
Hur påverkar det modellprogrammet?

Du har missat poängen.

Det går inte att dra slutsatser om "vad som händer med Yamaha som MC-tillverkare" eller hur det "påverkar modellprogrammet" utan närmare insikt i ekonomin än lösryckta påståenden skrivna av personer med avsaknad av kompetens inom området.

Det är på ungefär samma nivå som att diskutera t.ex. trafikregler utifrån "asså, min polare hade typ läst att om man körde snabbare än 30 km/h för fort så har polisen rätt att skjuta dig typ ba. Fan va' kefft!".
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Du har missat poängen.

Det går inte att dra slutsatser om "vad som händer med Yamaha som MC-tillverkare" eller hur det "påverkar modellprogrammet" utan närmare insikt i ekonomin än lösryckta påståenden skrivna av personer med avsaknad av kompetens inom området.

Det är på ungefär samma nivå som att diskutera t.ex. trafikregler utifrån "asså, min polare hade typ läst att om man körde snabbare än 30 km/h för fort så har polisen rätt att skjuta dig typ ba. Fan va' kefft!".

Nej jag har inte missat poängen. Jag förstår mycket väl att det underlaget är som jag skrev "lösryckta citat", men de visar på att problem kan finnas, och att modellfocus kan vara förändrat. Min poäng är att andra kanske kan bidra med mer fakta, istället för att söka konfrontation. trådens inledning gjorde att jag såg en intressant början till diskussion. Vad som sen hände var tyvärr att det tydligen krävdes en djupanalys för att överhuvudtaget få skriva. Tråkig attityd.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nej jag har inte missat poängen. Jag förstår mycket väl att det underlaget är som jag skrev "lösryckta citat", men de visar på att problem kan finnas, och att modellfocus kan vara förändrat. Min poäng är att andra kanske kan bidra med mer fakta, istället för att söka konfrontation. trådens inledning gjorde att jag såg en intressant början till diskussion. Vad som sen hände var tyvärr att det tydligen krävdes en djupanalys för att överhuvudtaget få skriva. Tråkig attityd.

Om TS vill ha en utförlig diskussion får han nog se till att först skaffa utförlig information. Det går ju knappast att starta med rykten och sedan be andra kolla upp informationen i detalj istället för att vara källkritiska.

Självfallet är det inte så, att det krävs djupanalys för att få skriva. Problemet är snarare det, att utan ingående information går det inte att få till stånd någon meningsfull diskussion. Det är en väldigt skillnad på att tala och att faktiskt få något sagt.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Du har missat poängen.

Det går inte att dra slutsatser om "vad som händer med Yamaha som MC-tillverkare" eller hur det "påverkar modellprogrammet" utan närmare insikt i ekonomin än lösryckta påståenden skrivna av personer med avsaknad av kompetens inom området.

Det är på ungefär samma nivå som att diskutera t.ex. trafikregler utifrån "asså, min polare hade typ läst att om man körde snabbare än 30 km/h för fort så har polisen rätt att skjuta dig typ ba. Fan va' kefft!".
För mig låter det som du beskriver 90% av all journalistik.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om det fanns en djupgående analys att utgå ifrån så finns det ju inte så mycket kvar att diskutea. Då blir det ju bara kvar att konstatera. Jaha, tråkigt... Eller OK, det visste jag inte, men nu vet jag.

Jag gillar inte när folk far med osanningar på forum eller skriver konstateranden baserat på tvivelaktiga underlag, men det tycker jag inte att det handlar om här. Om trådskaparen lägger in ett frågetecken i sin rubrik så tycker jag att tråden är en utmärkt plats att diskutera vad som kan hända med tex Yamaha nu på grund av finanskriser och annat. Lite som att sitta ett gäng i en bastu och spekulera om världsproblemen över en öl. Det lär inte komma fram några absoluta sanningar, men det är trevligt att snacka och byta åsikter.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Om det fanns en djupgående analys att utgå ifrån så finns det ju inte så mycket kvar att diskutea. Då blir det ju bara kvar att konstatera. Jaha, tråkigt... Eller OK, det visste jag inte, men nu vet jag.

Jag gillar inte när folk far med osanningar på forum eller skriver konstateranden baserat på tvivelaktiga underlag, men det tycker jag inte att det handlar om här. Om trådskaparen lägger in ett frågetecken i sin rubrik så tycker jag att tråden är en utmärkt plats att diskutera vad som kan hända med tex Yamaha nu på grund av finanskriser och annat. Lite som att sitta ett gäng i en bastu och spekulera om världsproblemen över en öl. Det lär inte komma fram några absoluta sanningar, men det är trevligt att snacka och byta åsikter.

Men hur kan du föra en sådan diskussion på det underlaget? Det är, ur min synvinkel, en omöjlighet om den ska vara kvalitativ.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Måste det vara så hög nivå på allt? Kan det inte bara vara lite sköna diskussioner som det är runt ett fikabord på jobbet ibland?

Annars är det ju bara de som är absolut mest insatta i olika kategorier som kan vara med i en diskussion och resten får vara tysta för att de inte har något att tillföra.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu handlar väl tråden om Yamaha Motor Co Ltd och inte Yamaha's hela bolagstruktur.

Ser ut som de är ute efter någon typ av nyemission.
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/2010/0413/stock.html

äldre uttalandefrån CEO:
http://www.motocrossactionmag.com/M...-FACTORIES-The-Production-Lines-Wil-3435.aspx

Nyare artikel:
http://www.industryweek.com/articles/yamaha_motor_to_close_seven_plants_21095.aspx

feb 12, 2010
"Motorcycle maker Yamaha Motor announced on Feb. 12 plans to close seven factories globally with the loss of 1,000 jobs, in an effort to bounce back from a $2.4 billion annual loss."
 
Last edited:

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Men hur kan du föra en sådan diskussion på det underlaget? Det är, ur min synvinkel, en omöjlighet om den ska vara kvalitativ.

Jag är helt säker på att jag loggade in på sporthoj.com... men jag har tydligen kommit fel:va

Det känns inte som de blir någon vettig diskussion av detta, så jag tycker vi byter ämne! Om vi säger så här i stället då-

Vilken 1000cc sporthoj är bäst och roligast och snyggast?:yoparty
:tuttar:banana
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Måste det vara så hög nivå på allt? Kan det inte bara vara lite sköna diskussioner som det är runt ett fikabord på jobbet ibland?

Annars är det ju bara de som är absolut mest insatta i olika kategorier som kan vara med i en diskussion och resten får vara tysta för att de inte har något att tillföra.

Det finns olika sorters arbetsplatser... Diskussionerna låter annorlunda beroende på vilken arbetsplats man befinner sig på.

Snacket vid fikabordet på Chalmers-super-duper-teknologie-expedition låter nog oftast lite annorlunda än snacket hos Grängesbergs-blötmyrs-MC trots att de säkert ofta diskuterar samma sak.

I de allra flesta fall så är det nog dock uppskattat om de som inte har något att tillföra håller käft ... Eller hur? ;)

Vilken 1000cc sporthoj är bäst och roligast och snyggast?:yoparty
:tuttar:banana

Hallå?! Har vi inte redan kommit överens om att det är min hoj? :confused:
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag är helt säker på att jag loggade in på sporthoj.com... men jag har tydligen kommit fel:va

Det känns inte som de blir någon vettig diskussion av detta, så jag tycker vi byter ämne! Om vi säger så här i stället då-

Vilken 1000cc sporthoj är bäst och roligast och snyggast?:yoparty
:tuttar:banana

Alltså, så här är det...allt är den nya R1:ans fel, den är så jävla dålig...ingen vill tjöpa...och nu får vi se resultatet :brynad

BMW rulez the world för tillfället...eller hur det nu ska vinklas :gnissla
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Måste det vara så hög nivå på allt? Kan det inte bara vara lite sköna diskussioner som det är runt ett fikabord på jobbet ibland?

Annars är det ju bara de som är absolut mest insatta i olika kategorier som kan vara med i en diskussion och resten får vara tysta för att de inte har något att tillföra.

Det är väl helt relativt vad man önskar uppnå med diskussionen.

Om du vill garva lite och döda tid, visst, då är väl inte faktiska omständigheter så viktigt.

Om du vill uppnå något med din diskussion och komma till någon form av slutsats eller kunskap, är det väl självklart att det krävs någon sakkunskap och insikt i hur det faktiskt ser ut.

Allas åsikter är inte likvärdiga. För att parafrasera Dara O'Briain, en professor i tandkirurgi ska inte behöva ställas på samma nivå som en tjomme som drar ut tänder med snöre och en dörr. I den aktuella tråden har TS kommit med lösryckta påståenden som skjutits ned av folk som faktiskt arbetar med just den här typen av frågor, och som sitter inne med sakkunskap. TS borde snarare ta till sig det och ta framtida påståenden med en nypa salt istället för att, som här, slå på stora trumman i bästa Aftonbladet-stil och hävda att Yamaha är nära konkurs när vederbörande bevisligen egentligen inte har en aning om så faktiskt är fallet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är väl helt relativt vad man önskar uppnå med diskussionen.

Om du vill garva lite och döda tid, visst, då är väl inte faktiska omständigheter så viktigt.

Om du vill uppnå något med din diskussion och komma till någon form av slutsats eller kunskap, är det väl självklart att det krävs någon sakkunskap och insikt i hur det faktiskt ser ut.

Allas åsikter är inte likvärdiga. För att parafrasera Dara O'Briain, en professor i tandkirurgi ska inte behöva ställas på samma nivå som en tjomme som drar ut tänder med snöre och en dörr. I den aktuella tråden har TS kommit med lösryckta påståenden som skjutits ned av folk som faktiskt arbetar med just den här typen av frågor, och som sitter inne med sakkunskap. TS borde snarare ta till sig det och ta framtida påståenden med en nypa salt istället för att, som här, slå på stora trumman i bästa Aftonbladet-stil och hävda att Yamaha är nära konkurs när vederbörande bevisligen egentligen inte har en aning om så faktiskt är fallet.

Men diskutera utifrån de fakta som finns då? T.ex, vilka fabriker är det som ska stängas? Var i världen ligger de? Vilka modeller har sålt dåligt? Finns det något samband mellan ovanstående, t.ex. model x har sålt dåligt i region y och därför ska fabrik z, i region y, som tillverkar model x läggas ner.

Kanske inte är någon som sitter inne med alla svar men någon kanske kan svara på åtminstone en av frågorna? Då har man ju iaf kommit en bit på vägen, istället för att gnälla på dåligt underlag. Btw, ovanstående frågor får gärna ses som ett seriöst inlägg i diskussionen, om någon vet något mer så svara gärna.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Men diskutera utifrån de fakta som finns då? T.ex, vilka fabriker är det som ska stängas? Var i världen ligger de? Vilka modeller har sålt dåligt? Finns det något samband mellan ovanstående, t.ex. model x har sålt dåligt i region y och därför ska fabrik z, i region y, som tillverkar model x läggas ner.

Kanske inte är någon som sitter inne med alla svar men någon kanske kan svara på åtminstone en av frågorna? Då har man ju iaf kommit en bit på vägen, istället för att gnälla på dåligt underlag. Btw, ovanstående frågor får gärna ses som ett seriöst inlägg i diskussionen, om någon vet något mer så svara gärna.

Svar på alla dina frågor om modeller står i artikeln, men av juridiska skäl kan jag inte publicera materialet. Köp Visor Down om du vill veta
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ducati går med vinst tex och har en del intressanta modeller som inte är så slätstrukna som Yamaha .

Yamaha skulle behöva förnya och våga sticka ut med sina hojar tycker jag ialf :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
BMW är ett teknikunder som jag inte tror många vet, med sina senorer så hindrar den Wheelis, i kurvor så slår den automatiskt av gasen och rätar upp hojen om det börjar gå fel osv + massor till, givetvis går allt att stänga av!

Slår av gasen och rätar upp hojen? Jeeeezuz, den vill jag definitivt inte ha. Det sista man skall göra när det går för fort i en sväng är ju att dra av gasen och räta upp...:rolleyes:
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Slår av gasen och rätar upp hojen? Jeeeezuz, den vill jag definitivt inte ha. Det sista man skall göra när det går för fort i en sväng är ju att dra av gasen och räta upp...:rolleyes:

Det programmet är till för amatörer:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ducati går med vinst tex och har en del intressanta modeller som inte är så slätstrukna som Yamaha .

Yamaha skulle behöva förnya och våga sticka ut med sina hojar tycker jag ialf :)

Du menar som att släppa en crossplane-4:a i stället för att nöta på med samma stöt-twin år efter år?
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top