Yamaha nära konkurs

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Får ju verkligen inte hoppas att dom går under, cyklarna dom gör är ju helt underbara.

Tiv

Så pass stora bolag har enorma värden i sin soliditet.
En så pass gigantisk förlust som Yamaha gör behöver inte betyda jättemycket annat än för likviditeten. Har man en bra kassa och hög soliditet så är risken för att koncernen ska gå omkull rätt liten.
Vad som dock är helt klart är att det inte får hålla på någon längre stund, att omvandla solida tillgångar till likvida brottas i stort alla firmor med till och från.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag har citerat en artikel
Nyckeln till att översätta citat är att kunna språken (både läsare och den som översätter), eftersom du har förvanskat innehållet så kan man inte påstå att du citerat (billion - biljon).
I ditt fall hade det således varit korrekt att inte översätta.

Om eviln anser/räknar?? De till någon miljard får stå för honom:fakta
1000 miljarder för att vara exakt

Sedan så framgår det inte alls vad som citeras och vad du själv tänker tycker.
Rubriken "Yamaha nära konkurs" är också missvisande om du inte ger någon info om varför de skulle vara nära konkurs (vilket det inte finns någon info om i ditt inlägg). Det är mycket möjligt att de är nära konkurs men jag ser ingen info om varför.
Är rubriken citerad?

Därav blir det riktigt förvirrat när den "citerade" artikeln ska diskuteras.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag är helt säker på att jag loggade in på sporthoj.com... men jag har tydligen kommit fel:va

Det känns inte som de blir någon vettig diskussion av detta, så jag tycker vi byter ämne! Om vi säger så här i stället då-

Vilken 1000cc sporthoj är bäst och roligast och snyggast?:yoparty
:tuttar:banana

:lol
Det var dagens första gapflabb, tack för den !!!:D

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Tips: även om du nu har nollkoll på ekonomi och aktiebolagsrätt, eller åtminstone ger sken av det, är det förmodligen en idé att åtminstone försöka ha koll på grundskolematte och/eller -engelska. Återigen väljer du dock, när andra påpekar dina fel, att stoppa fingrarna i öronen och säga "LALALALALALA" som en annan femåring.

Du har skrivit "1,53 billion pund". Direkt matematiskt översatt till svenska blir detta 1 530 000 000 000 x 11,93 kr = 18 252 900 000 000 kr. Detta är någonstans mellan 400 miljarder - 700 miljarder mer än Sveriges statsskuld.

Om vi istället ger oss på att gissa att du har översatt fel från engelska, torde värdet du letar efter vara "1.53 billion pounds", översatt till svenska "1,53 miljarder pund".

Oavsett hur långt du har kommit i din ekonomiutbildning borde du inse att det är en oacceptabel diskrepans.

Han skrev så här:
"/ with an actual net lost of 216,1 billion yen. That is 1,53 billion pund, making Harley-Davidson's much-touted 35million pund of 2009 losses appear minuscule and forcing Yamaha into some drastic changes to its overall structure"/

Du fattar inte att TS har missat ett o (pound) utan tror att hela texten är på svenska? :Bugar

216 miljarder yen är idag 2.3 miljarder USD. Är inte det ganska nära de 2.4 miljarder som det hänvisas till i artikeln som MagnusK länkar till?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tips: även om du nu har nollkoll på ekonomi och aktiebolagsrätt, eller åtminstone ger sken av det, är det förmodligen en idé att åtminstone försöka ha koll på grundskolematte och/eller -engelska. Återigen väljer du dock, när andra påpekar dina fel, att stoppa fingrarna i öronen och säga "LALALALALALA" som en annan femåring.

Du har skrivit "1,53 billion pund". Direkt matematiskt översatt till svenska blir detta 1 530 000 000 000 x 11,93 kr = 18 252 900 000 000 kr. Detta är någonstans mellan 400 miljarder - 700 miljarder mer än Sveriges statsskuld.

Om vi istället ger oss på att gissa att du har översatt fel från engelska, torde värdet du letar efter vara "1.53 billion pounds", översatt till svenska "1,53 miljarder pund".

Oavsett hur långt du har kommit i din ekonomiutbildning borde du inse att det är en oacceptabel diskrepans.

Du menar att översättningen är obegriplig pga Pund istället för Pounds.
Så 1,53 pund eller 1,53 pounds skulle förvilla, att ingen skulle begripa att siffran jag skrev var i engelska termer. Hade det blivit mer trovärdigt om skrivit i YEN? Då hade alla fått ännu mer problem att konvertera kursen.
Det här är rena petitesser när man går i försvarsställning.
För att försvara de som skrivit artikeln så tror jag de använt dagens kurs för sin siffra i pund (pounds), vilket säkert 99% av alla på forumet skulle ha gjort!

Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nyckeln till att översätta citat är att kunna språken (både läsare och den som översätter), eftersom du har förvanskat innehållet så kan man inte påstå att du citerat (billion - biljon).
I ditt fall hade det således varit korrekt att inte översätta.

1000 miljarder för att vara exakt

Sedan så framgår det inte alls vad som citeras och vad du själv tänker tycker.
Rubriken "Yamaha nära konkurs" är också missvisande om du inte ger någon info om varför de skulle vara nära konkurs (vilket det inte finns någon info om i ditt inlägg). Det är mycket möjligt att de är nära konkurs men jag ser ingen info om varför.
Är rubriken citerad?

Därav blir det riktigt förvirrat när den "citerade" artikeln ska diskuteras.

Istället för att vara rak i ryggen (vilket gäller flera här i tråden) och be om ursäkt för det rent förolämpade inlägg du gjort, så försöker du vrida ytterligare på det hela för att kunna avsluta med hedern i behåll.

Läs några tidigare inlägg och inse att jag missat ett o i pund. Men det går ändå lätt att förstå att siffran är i engelska pounds!!

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Nej, Yamaha kommer inte gå i konkurs om det nu var någon som trodde det!
Även om man nu i någon skvallertidning påstår detta......... jisses amalia......

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag tror inte Yamaha är ensamma om dessa siffror inom MC-branschen, skillnaden är väl bara den att de valt att gå ut med uppgifterna skulle jag tro.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är bra men för att balansera upp det lite så är ju dotter(syster?)bolaget Yamaha motor vi pratar om inte Yamaha som helhet även om det missvisandes har skrivits så vad jag har förstått?

Jo, men läser du dokumentet så är det inte mycket som går bra i hela koncernen. Men som jag skrev i "mina punkter" så har de tagit fram en plan för få allt på fötter

Får tacka Magnus K och d1ce för att ni publicerar fakta som "inte ens går att googla fram" /och jämför citatet med aftonbladet osv../:klappar:klappar

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är bra men för att balansera upp det lite så är ju dotter(syster?)bolaget Yamaha motor vi pratar om inte Yamaha som helhet även om det missvisandes har skrivits så vad jag har förstått?

Känns det realistiskt att Yamaha som koncern skulle behandla situationen så?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
2009 var världen i den värsta lågkonjunkturen ("finanskris") sedan depressionen på 30-talet.

I princip alla branscher drabbades hårt och är fortf. drabbade för den delen.

Är någon förvånad att detta även gäller Yamaha? (och troligtvis alla de andra märkena)?

Dessutom så får man väl anse att just motorcyklar kan ses som lyxkonsumption/leksaker.. så personligen tycker jag inte att detta är det minsta förvånande.

Så länge försäljningen vänder uppåt i takt med konjunkturen så är nog konkurs inte speciellt troligt.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM