Yamaha R9 - Release 2024

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ja fast delade är väl relativt , mycket var ju inte lika inne i motorn inte ens samma vev , körde r1:à då och en dåre jag jobbade med körde fazer 1000 och påstod med en dåres envishet att han körde retta ?
Det spelar mig iofs ingen roll eftersom om jag velat haft en R1:a hade jag köpt det men skillnaderna jag tror mig veta är lägre komp (tjockare topplockspackning påstås det), mindre förgasare, 4* skillnad på tändningen(?) och möjligen mera svängmassa (veven?) men det kan jag ha drömt. Kanske finns fler?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det spelar mig iofs ingen roll eftersom om jag velat haft en R1:a hade jag köpt det men skillnaderna jag tror mig veta är lägre komp (tjockare topplockspackning påstås det), mindre förgasare, 4* skillnad på tändningen(?) och möjligen mera svängmassa (veven?) men det kan jag ha drömt. Kanske finns fler?
Kammar osv mycket som skiljde är ju bara att kolla på csml så är delarnas art.nr olika
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det börjar vara länge sedan jag kollade detta, men jag har för mig att alla generationer FZ som påstods vara ”nedtrimmade” R1’or hade betydligt mildare kammar, tyngre vevaxel och ett topplock med mindre kanaler och mindre ventiler.

Att konvertera en FZ till R1-spec är fullt möjligt, men det kostar ungefär dubbelt så mycket som att köpa en R1 på en gång.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det börjar vara länge sedan jag kollade detta, men jag har för mig att alla generationer FZ som påstods vara ”nedtrimmade” R1’or hade betydligt mildare kammar, tyngre vevaxel och ett topplock med mindre kanaler och mindre ventiler.

Att konvertera en FZ till R1-spec är fullt möjligt, men det kostar ungefär dubbelt så mycket som att köpa en R1 på en gång.
"betydligt" är kanske att ta om det nu bara skiljer -7hk på toppen men lite fetare mellanregister som specen påstår. Kanske mer i verkligheten. Båda är snabbare än mig iaf ;-)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag blir mer och mer nöjd med att jag gick och köpte en gammal k6 för nu går det inte att få det dom hojarna erbjöd dvs. körglädje för rimliga pengar. Antingen ska du köpa en R7, R660 MT09 som är "rimligt" prisade och blir frånåkta av alla sporthojar från 00 och framåt eller så ska man lägga hysteriska pengar för R1, CBR, S1000RR osv som har så mkt lull lull så hälften vore nog och 200hk.
Idag kan man tydligen inte köra en hoj utan ABS, TC, AW vilket väl stämmer överrens med hur jävla hjälplösa dagens unga är.

Gällande R9 så ger den noll habegär då jag vet att den är tröttare än en FZ1 som också var skittråkig.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag blir mer och mer nöjd med att jag gick och köpte en gammal k6 för nu går det inte att få det dom hojarna erbjöd dvs. körglädje för rimliga pengar. Antingen ska du köpa en R7, R660 MT09 som är "rimligt" prisade och blir frånåkta av alla sporthojar från 00 och framåt eller så ska man lägga hysteriska pengar för R1, CBR, S1000RR osv som har så mkt lull lull så hälften vore nog och 200hk.
Idag kan man tydligen inte köra en hoj utan ABS, TC, AW vilket väl stämmer överrens med hur jävla hjälplösa dagens unga är.

Gällande R9 så ger den noll habegär då jag vet att den är tröttare än en FZ1 som också var skittråkig.
Kan inte annat än att hålla med. Japanska sporthojar hade en väldigt brant utvecklingskurva fram till ca 2005 och är fantastiskt bra jämfört med dagens hojar. Dessutom billiga att äga och försäkra. Därefter har det tyvärr inte hänt mycket med japsarna.

Skall ändå bli spännande att se hur R9:an blir. Trippeln räcker nog iaf ganska bra till för gatan och kurviga 70-vägar där jag brukar hålla till.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan inte annat än att hålla med. Japanska sporthojar hade en väldigt brant utvecklingskurva fram till ca 2005 och är fantastiskt bra jämfört med dagens hojar. Dessutom billiga att äga och försäkra. Därefter har det tyvärr inte hänt mycket med japsarna.

Skall ändå bli spännande att se hur R9:an blir. Trippeln räcker nog iaf ganska bra till för gatan och kurviga 70-vägar där jag brukar hålla till.
Det känns som att den kan bli en stark utmanare till Ducati SuperSport (som förvisso nu har upphört att tillverkas men kommer en ersättare under nästa år som är kombo av den och V2an som det verkar). Lagom med effekt med gatanpassad kurva, och rimliga chassikomponenter. Kommer inte byta själv men ska bli kul att se hur R9an blir. En sporthoj för gatan helt enkelt.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag ser fram emot att provköra den. Tror att den kan bli en kanonhoj för mig!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja 119 ponnys är inget som imponerar i deras nya flaggskepp i supersport 🙄
4ponnys mer än mt09 sp och 165” i plånkan - njae det var allt bättre förr
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tänker tvärtom att det är en sporthoj med ett register som går att använda på vägen. För folk som bara åker i cirklar kanske det är lite klent.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag tänker tvärtom att det är en sporthoj med ett register som går att använda på vägen. För folk som bara åker i cirklar kanske det är lite klent.
Ja att det är trevlig att leva med till vardags är ju säkert -motorn är trevlig . Men liiiite mer ur motorn hade man hoppats på när Triumph tar ut 130 ur sin 765:a
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag tänker tvärtom att det är en sporthoj med ett register som går att använda på vägen. För folk som bara åker i cirklar kanske det är lite klent.
Effekten är 80-talsmässig. Vilket inte behöver vara dåligt men för mig exempelvis som aldrig åker i cirklar är det väl klent för 2025.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja 119 ponnys är inget som imponerar i deras nya flaggskepp i supersport 🙄
4ponnys mer än mt09 sp och 165” i plånkan - njae det var allt bättre förr

Kan återigen konstatera att detta är exakt i samma klass som Ducati SuperSport. Som ägare är det sällan jag saknar effekt när jag kör på gata och på de gokartbanor som finns här nere i Skåne (Knutstorp och Sturup). Visst, en Superbike är den inte men R9an har mer effekt och lägre vikt än SuperSporten. Lite billigare också. Tror det kan bli en hit, särskilt om den inte är orimlig att försäkra.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kan återigen konstatera att detta är exakt i samma klass som Ducati SuperSport. Som ägare är det sällan jag saknar effekt när jag kör på gata och på de gokartbanor som finns här nere i Skåne (Knutstorp och Sturup). Visst, en Superbike är den inte men R9an har mer effekt och lägre vikt än SuperSporten. Lite billigare också. Tror det kan bli en hit, särskilt om den inte är orimlig att försäkra.
Meeeen som ething skrev i andra tråden så är en äldre literklubba för 50” fortfarande jäkligt potent och har billig försäkring sett till vad man får -165 för en ”supersport ” som inte är det är jäkligt överprisat
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Priserna har allmänt gått upp. Läste lite snabbt på introduktionen. Det ser ut som att den fått farthållare också, blev lite förvånad över det på den här typen av hoj.
Jag gillade konceptet med senaste R7 och upplevde den roligare än Aprilias RS660 som jag provat vid två tillfällen.

Sedan förstår jag inte kritiken heller och jämförelsen med gamla supersports. Om Yamaha kunde bygga en R6 för en massa år sedan så visar det på deras kunnande. De hade R6 och R1 tills nyligen i sortimentet men att slåss mot byråkratin och allt tuffare miljöregler, samt oftast näst intill omöjligt att försäkra den typen av hoj visar sig i försäljningsstatistiken.

Vill man ha värre så finns det värre. Det här ser väldigt sportigt ut utan att vara en renodlad superbike. Men klart flera steg över alla körskolehojar.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Kan återigen konstatera att detta är exakt i samma klass som Ducati SuperSport. Som ägare är det sällan jag saknar effekt när jag kör på gata och på de gokartbanor som finns här nere i Skåne (Knutstorp och Sturup). Visst, en Superbike är den inte men R9an har mer effekt och lägre vikt än SuperSporten. Lite billigare också. Tror det kan bli en hit, särskilt om den inte är orimlig att försäkra.
Håller med. Har spenderat mycket tid på Sturup, Knutstorp och Ljungbyhed. Den skulle säkert passa väldigt bra på dessa bannor.
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top