Yamaha R9 - Release 2024

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En 20år gammal gixxer är mycket effekt för de flesta även idag.

Nu är ju denna inte en ersättare till R1 i det här skedet, hade den varit det så hade jag köpt ditt resonemang.

Se det mer som en ersättare till R6 för gatan(där du inte har kubikklass för racing). Liknande effekt, MYCKET starkare effektkurva, troligen liknande, eller kanske till och med lite lägre pris...?
Det som det står och faller på lite grann är ju vikten, MT-09 är ju 4kg tyngre (enligt Yamaha) med 3 liter mindre soppa ombord, och det är ju lite oroväckande om man skall plocka på plast och lite hävare fjädring & bromsar.
Nu är det så att jag mfl tycker beteckningen är helt fel. Lika fel som t ex en CBR125R.
(13,5 hk!)
Kalla den MT-9rrr eller något annat, men detta kanske är en generationsgrej?

Visst, Honda kallade sin 125a för NSR125 samtidigt som deras NSR 500 monster gick i dåtidens motogp, men det är ju en annan sak för NSR 125 var en riktig värsting för gatan med massa trim att köpa till dessutom.

Nu ska jag gå och smeka mig själv till den här reklamen från 1998, tonårsminne. Satt och drack 33or Pommac på glasflaska, spelade Resident evil och tittade på Eurosport hösten 1998 när det blev paus och denna reklamen dök upp. (Kan ha varit redan 1997 också)

Skakar när han säger: "It's a race apart"
Vrid upp volymen för bästa upplevelse.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu är det så att jag mfl tycker beteckningen är helt fel. Lika fel som t ex en CBR125R.
(13,5 hk!)
Kalla den MT-9rrr eller något annat, men detta kanske är en generationsgrej?

Visst, Honda kallade sin 125a för NSR125 samtidigt som deras NSR 500 monster gick i dåtidens motogp, men det är ju en annan sak för NSR 125 var en riktig värsting för gatan med massa trim att köpa till dessutom.

Nu ska jag gå och smeka mig själv till den här reklamen från 1998, tonårsminne. Satt och drack 33or Pommac på glasflaska, spelade Resident evil och tittade på Eurosport hösten 1998 när det blev paus och denna reklamen dök upp. (Kan ha varit redan 1997 också)

Skakar när han säger: "It's a race apart"
Vrid upp volymen för bästa upplevelse.
Håller med dej, är lite kluven till beteckningsvalet...

Men vad bestämmer om det är en YZF R eller MT?
Motoreffekt, kvalitén på komponenter, vikt eller hojkategori (förenklat, körställning)?

När man lanserade Fz1, senare MT, så var det med argumentet:

-FZ1, for the rider who likes sportbike performance but prefers more comfortable ergonomics.
The FZ1 offers a more traditional upright seating position, yet sacrifices nothing in terms of engine and handling performance.

Kort sagt. -"Det är en "upprätad", lite förenklad och tyngre YZF-R1"...

2005: R1 hade ökat effekten till 180hk medan FZ1 hade den tidigare generationens "R1" motor och uppgavs ha ~147hk, istället R1s 150hk..
Torrvikt över 200kg, lite enklare, komponenter, bl,a konventionell framgaffel..
Det är solklart att det inte var en YZF-R hoj...

Fram till 2005 hade YZF-R6 konventionell framgaffel, YZF-R1 hade USD gaffel från start 1998.
Vet ej hur stor praktisk skillnad det gjorde men för mej såg det lite B klass ut...

R6 2004 hade dock en motoreffekt på 123hk (205 liter hästar) medan R1 just gått från 150hk till "bara" 180hk.. ?

Nu är det lite som att man går från andra hållet.
Med reservation för att vi inte vet R9s verkliga spec så utgår vi från att man "viker ner" körställningen, höjer komponentkvaliten och lättar en MT...
Är det då fortfarande en MT?

By the way: Älskar den där R1 promotion videon för R1 -98 ?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Håller med dej, är lite kluven till beteckningsvalet...

Men vad bestämmer om det är en YZF R eller MT?
Motoreffekt, kvalitén på komponenter, vikt eller hojkategori (förenklat, körställning)?

När man lanserade Fz1, senare MT, så var det med argumentet:

-FZ1, for the rider who likes sportbike performance but prefers more comfortable ergonomics.
The FZ1 offers a more traditional upright seating position, yet sacrifices nothing in terms of engine and handling performance.

Kort sagt. -"Det är en "upprätad", lite förenklad och tyngre YZF-R1"...

2005: R1 hade ökat effekten till 180hk medan FZ1 hade den tidigare generationens "R1" motor och uppgavs ha ~147hk, istället R1s 150hk..
Torrvikt över 200kg, lite enklare, komponenter, bl,a konventionell framgaffel..
Det är solklart att det inte var en YZF-R hoj...

Fram till 2005 hade YZF-R6 konventionell framgaffel, YZF-R1 hade USD gaffel från start 1998.
Vet ej hur stor praktisk skillnad det gjorde men för mej såg det lite B klass ut...

R6 2004 hade dock en motoreffekt på 123hk (205 liter hästar) medan R1 just gått från 150hk till "bara" 180hk.. ?

Nu är det lite som att man går från andra hållet.
Med reservation för att vi inte vet R9s verkliga spec så utgår vi från att man "viker ner" körställningen, höjer komponentkvaliten och lättar en MT...
Är det då fortfarande en MT?

By the way: Älskar den där R1 promotion videon för R1 -98 ?
Ha ha ja den där beskrivningen av Fz1 känner jag igen.
Jag bytte min R1a mot en sån när dom kom. Har aldrig blivit så besviken på en hoj i hela mitt liv. Hade den i en månad sen bytte jag till en Fireblade.
Säkert en bra hoj men den marknadsfördes helt fel.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag tycker det vore logiskt om Thunderace hette FZR eftersom det specificeras som om den är efterföljare, åtminstone i Wikipedia.
Men nu är WIki pk-ägt också om jag inte förstått fel ?

Thunderace kanske skulle ha hetat MT1R då?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det är ingen skillnad förstår du. EU-betyder allt det där galenskap som MP förespråkar. Men jag orkar inte förklara just nu.

Att britterna längtar tillbaka, vilka säger det svt?
Nja, jag lyssnar mer på MC/Racing-kollektivet som ägnar sig åt resor utanför UK. Inte helt nöjda...
Sedan har jag folk i min närhet som inte är helt nöjda, milt uttryckt. Arbetsrelationer med ett brittiskt företag. Nej, de är inte heller nöjda. Vad SVT säger har jag inte koll på. Finns mycket skit i EU, verkligen. Men att tro att vi skulle få det bättre utanför. Det tåget har gått för längesedan. Prova att göra affärer med någon och utan att uppfylla vederbörandes miljömål... Lycka till!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Yamahas system med modellnamn likt FZ, FZR, YZF och MT har väl varit hyfsat logiskt över tid...? Möjligtvis kan man väl anmärka på att FZ en gång i tiden var en halv- eller helkåpad sporthoj och senare blev en nakenhoj med upprätt sittställning. Det som är mer störande är väl i så fall att de "återanvänder" gamla ikoniska modellnamn från riktiga racehojar på nya instegsmodeller som är väldigt mycket lättmjölk i jämförelse.

Typexemplet är väl fiaskot med den nya YZF-R7, för den nya R7'an har ju inte väldigt mycket gemensamt med den ursprungliga modellen som ju faktiskt var en av få riktiga racehojar som sålts till vanligt folk.

Men Yamaha har redan gjort samma sak - sedan ganska lång tid tillbaka - med ett antal namn på gamla, klassiska snöskotrar. De sista utgåvorna av SRX, SRV och Phazer har inte mycket gemensamt med ursprunget.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nja, jag lyssnar mer på MC/Racing-kollektivet som ägnar sig åt resor utanför UK. Inte helt nöjda...
Sedan har jag folk i min närhet som inte är helt nöjda, milt uttryckt. Arbetsrelationer med ett brittiskt företag. Nej, de är inte heller nöjda. Vad SVT säger har jag inte koll på. Finns mycket skit i EU, verkligen. Men att tro att vi skulle få det bättre utanför. Det tåget har gått för längesedan. Prova att göra affärer med någon och utan att uppfylla vederbörandes miljömål... Lycka till!
Vi hade det bättre innan vi gick med. Minns mycket väl. Sen har direktiv efter direktiv som drabbat den vanliga hårt slitande svensken införts. EU ÄR enbart för storkapitalister och regnbågsvurmare.

Fullkomlig brainwash att tro vi behöver EU.
EU kommer även att kollapsa tids nog.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tycker det vore logiskt om Thunderace hette FZR eftersom det specificeras som om den är efterföljare, åtminstone i Wikipedia.
Men nu är WIki pk-ägt också om jag inte förstått fel ?

Thunderace kanske skulle ha hetat MT1R då?
Nja den är väll mera mittemellan R1 och fjr, typ tidig busa blackbird zzr
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Thunderace är väl knappast en MT med upprätt sittställning...?

Snarare en FJR med mer knuff...? Eller en GTS med framgaffel...? Eller bara den första YZF'en, alltså föregångaren till R1...?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Thunderace är väl knappast en MT med upprätt sittställning...?

Snarare en FJR med mer knuff...? Eller en GTS med framgaffel...? Eller bara den första YZF'en, alltså föregångaren till R1...?
Föregångaren till R1?? med konventionell gaffel?? FZR 1000 hade usd 91
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu är väl inte själva framgaffeln något som definierar FZR eller YZF...? YZF R6 hade ju konventionell RWU-framgaffel under ett antal år.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu är väl inte själva framgaffeln något som definierar FZR eller YZF...? YZF R6 hade ju konventionell RWU-framgaffel under ett antal år.
Det är väll så att dom tidiga usd inte var ett dugg bättre än konventionella gafflar.

Alatalo kan säkert svara utförligt på detta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Yamahas system med modellnamn likt FZ, FZR, YZF och MT har väl varit hyfsat logiskt över tid...? Möjligtvis kan man väl anmärka på att FZ en gång i tiden var en halv- eller helkåpad sporthoj och senare blev en nakenhoj med upprätt sittställning. Det som är mer störande är väl i så fall att de "återanvänder" gamla ikoniska modellnamn från riktiga racehojar på nya instegsmodeller som är väldigt mycket lättmjölk i jämförelse.

Typexemplet är väl fiaskot med den nya YZF-R7, för den nya R7'an har ju inte väldigt mycket gemensamt med den ursprungliga modellen som ju faktiskt var en av få riktiga racehojar som sålts till vanligt folk.

Men Yamaha har redan gjort samma sak - sedan ganska lång tid tillbaka - med ett antal namn på gamla, klassiska snöskotrar. De sista utgåvorna av SRX, SRV och Phazer har inte mycket gemensamt med ursprunget.
Eller som Ford Mustang, från pony car till elsuv :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är väll så att dom tidiga usd inte var ett dugg bättre än konventionella gafflar.

Mycket möjligt, men jag tror att det har mer med chassits styvhet och framförallt styvhetsfördelning att göra. Då precis som nu hade varje motorcykeltillverkare något slags målvärde för hur styvt motorcykelns chassie skulle vara. Lösningen med RWU-gaffel kan ha varit det enda som skapade rätt nummer för Thunderace såväl som tidiga R6'or. En RWU-gaffel är trots allt väldigt mycket böjvekare i området runt gaffelkronorna, men mycket styvare längre ner vid bromsar och hjulaxel.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu är väl inte själva framgaffeln något som definierar FZR eller YZF...? YZF R6 hade ju konventionell RWU-framgaffel under ett antal år.
Nähä. Men även bromsarna är väl tamare också jämfört mot FZR. Nu behöver ju inte de äldre 6-kolvarna vara bättre men....
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nu tycker jag att vi glömt bort föregångaren till FZ-1 nämligen FZS (2001-2005 (gäller 1000)) som ju delade motor med första generationen R1 om än lite modifierad med lägre toppeffekt (143 mot 150(?)).
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu tycker jag att vi glömt bort föregångaren till FZ-1 nämligen FZS (2001-2005 (gäller 1000)) som ju delade motor med första generationen R1 om än lite modifierad med lägre toppeffekt (143 mot 150(?)).
Ja fast delade är väl relativt , mycket var ju inte lika inne i motorn inte ens samma vev , körde r1:à då och en dåre jag jobbade med körde fazer 1000 och påstod med en dåres envishet att han körde retta ?
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top