Yamaha RD bygge "you tell me"!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Möjligt att du har rätt men min gissning är att RDn inte varvar tillräckligt för dom rören. Men med lite portning på RDn så kan det ju passa bättre ihop. :)

Du har säkert rätt, mitt gebit är inte tvåtaktare. Hade en tanke om att kubikökningen från moppens 50-70cc till 75cc kanske kompenserar...

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
du har koll du(Y) blir till att läsa på nu så man får iaf nån aning om vad man snackar om:D

Jag kom på en sak! Jag har ett rullande chassi från en RM80 -81 ståendes. Med plåttank. Något herrn kan vara sugen på? Har för mig det tyvärr är en buckla i tanken, men mjuk så med lite värme och tryckluft borde man få ut den.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag kom på en sak! Jag har ett rullande chassi från en RM80 -81 ståendes. Med plåttank. Något herrn kan vara sugen på? Har för mig det tyvärr är en buckla i tanken, men mjuk så med lite värme och tryckluft borde man få ut den.

låter mycket intressant:), iaf tanken! du har ingen bild du kan skicka?:tuttar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj

Bifogat

• IMG_5114.jpg
    IMG_5114.jpg
    192.7 KB · Visningar: 154
  • IMG_5116.jpg
    IMG_5116.jpg
    189.6 KB · Visningar: 141
  • IMG_5122.jpg
    IMG_5122.jpg
    130.7 KB · Visningar: 126
  • IMG_5117.jpg
    IMG_5117.jpg
    203 KB · Visningar: 136
  • IMG_5118.jpg
    IMG_5118.jpg
    158.7 KB · Visningar: 118

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
låter mycket intressant:), iaf tanken! du har ingen bild du kan skicka?:tuttar

Päronen ska ner och hälsa på om en månad kanske, de ska åka med släp upp till sthlm igen, kan lasta på åbäket då om du vill.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Päronen ska ner och hälsa på om en månad kanske, de ska åka med släp upp till sthlm igen, kan lasta på åbäket då om du vill.

man får tacka för erbjudandet, men jag tror jag passar. har fått nos på en gammal dt tank en polare troligtvis har liggande, som jag kan få för en billig peng.:)

kan ju passa på att uppdatera lite om hur det ser ut just nu. står tyvärr ganska stilla då jag haft mycket plugg i veckan, men fram mot helgen dras det igång igen. en nu kopplingswire ska införskaffat då den gamla visat sig vara helslut, och sen e de till o provköra:banana

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Hallå Guipza!:)

Måste erkänna att du väckte en liten gnista i mig med din tråd...

När jag va 12 år så köpte jag själv en RD 125 -1980, bakom ryggen på mina päron, mekade igång den o körde på tills jag skaffade moppe...

Sen dess (typ 10 år) har den stått undangömd i ladugården hemma hos mor o far, men när jag såg din tråd o bilden på den klara "flat tracken" så blev jag me sugen på att sätta kapen i min gamla pärla...:D

Sagt o gjort, har varit o hämtat hem den idag, tvättat o kollat igenom den lite, plockat bort all el, rensat den på allt utom motor typ, kapat bort halva bakramen o skissat lite på vad man ska göra med den!:yoparty

Tänkte vi kunde stjäla lite ideér av varandra o bjuda på lite goda råd under vägen, vi hörs, hoppas det flyter på för dig med bygget!:yoparty

Men tack för att du väckte mek/bygg suget i mig, det här kommer bli nice!:banana:yoparty:D

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Hallå Guipza!:)

Måste erkänna att du väckte en liten gnista i mig med din tråd...

När jag va 12 år så köpte jag själv en RD 125 -1980, bakom ryggen på mina päron, mekade igång den o körde på tills jag skaffade moppe...

Sen dess (typ 10 år) har den stått undangömd i ladugården hemma hos mor o far, men när jag såg din tråd o bilden på den klara "flat tracken" så blev jag me sugen på att sätta kapen i min gamla pärla...:D

Sagt o gjort, har varit o hämtat hem den idag, tvättat o kollat igenom den lite, plockat bort all el, rensat den på allt utom motor typ, kapat bort halva bakramen o skissat lite på vad man ska göra med den!:yoparty

Tänkte vi kunde stjäla lite ideér av varandra o bjuda på lite goda råd under vägen, vi hörs, hoppas det flyter på för dig med bygget!:yoparty

Men tack för att du väckte mek/bygg suget i mig, det här kommer bli nice!:banana:yoparty:D

ja det vore ju väldigt trevligt att växlas med lite ideer:tummenupp har ju tyvärr inte fått så mycket gjort på sistånde iochmed skolstart:huvet men nu måste jag ta mig tusan bättre mig, får jag bara igång den ordentligt så den går någolunda rent, så börjar även jag riva och kapa ram:yoparty

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
ja det vore ju väldigt trevligt att växlas med lite ideer:tummenupp har ju tyvärr inte fått så mycket gjort på sistånde iochmed skolstart:huvet men nu måste jag ta mig tusan bättre mig, får jag bara igång den ordentligt så den går någolunda rent, så börjar även jag riva och kapa ram:yoparty

Jag har god hjälp av en polare "Goffen" här på forumet, han jobbar som mekaniker, så när han e med så händer det grejer i garaget!:D

Ser fram emot våren när man kan rulla ut bygget o glida till jobbet!:yoparty

Meka på nu så lägger vi ut lite bilder till veckan!:tummenupp

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Nu är motorn riven, ska hämta kolvar, kondensatorer, brytarspetsar o diverse packningar imon...:tummenupp

Kapat bort alla onödiga fästen o bråte på ramen idag, imon blir det att glasblästra topp o cylindrar för att förhoppningsvis sätta ihop allt o starta på fredagkväll!:yoparty

Har du nått elschema/kopplingsschema, tror jag ska bygga nytt elsystem o det vore ju bra att ha en ritning o gå efter! :)

Hur går det för dig, Fått nån tid till byggandet??

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Nu är motorn riven, ska hämta kolvar, kondensatorer, brytarspetsar o diverse packningar imon...:tummenupp

Kapat bort alla onödiga fästen o bråte på ramen idag, imon blir det att glasblästra topp o cylindrar för att förhoppningsvis sätta ihop allt o starta på fredagkväll!:yoparty

Har du nått elschema/kopplingsschema, tror jag ska bygga nytt elsystem o det vore ju bra att ha en ritning o gå efter! :)

kopplingsscheman är jävligt svåra att få tag på fick jag erfara, har några till 350 o liknande som kan fungera som mall om det vore nåt?:) tid är det ju tyvärr jävligt ont om, och när man har valt den dumma ideen att få motorn att gå ordentligt först så är framstegen små:huvet har idag konstaterat att ingen olja rinner ner i oljepumpen, men jag funderar ändå på att skita i den helt, inklusive att få den å gå fint den, och bara riva skiten så man får börja med det roliga, det kommer ju ändå göras:D får väl ta o överlägga med coachen (farsan), som även visat sig bli ägare av hojen då jag inte är 18 och den har 1 kw för mycket:huvet:tungan
men som sagt, snart skiter jag i motorn och bygger istället, har redan börjat rita sträck där jag ska pilla med vinkelslipen :yoparty
ska försöka få till ett videoklipp när den går åxå men är ju inte startad i en handvändning och att gå utan olja är knappast nyttigt för en 2taktare:D

Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630

Tycker du ska starta en egen tråd jag kan prenumerera på också :banana

Sen givetvis hinkvis med bilder :)

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Jag har fimpat oljepumpen för att slippa obehagliga överaskningar i framtiden, köra på oljeblandat o vara glad e min melodi! :yoparty:tummenupp

Trubbis : Kommer bilder till helgen, varför starta en egen tråd när vi kan samsas här o ha mysigt ihop allesammans?? :D

Hör förresten fixat ny tank till min idag me, blev en honda tank från en xl 125 -1980, sitter som en fläskläpp! :tummenupp

Bifogat

• hon_80xl125s_redtnk_euro.jpg
    hon_80xl125s_redtnk_euro.jpg
    22.7 KB · Visningar: 837

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
TheKid skrev:
Jag har fimpat oljepumpen för att slippa obehagliga överaskningar i framtiden, köra på oljeblandat o vara glad e min melodi! :yoparty:tummenupp

Trubbis : Kommer bilder till helgen, varför starta en egen tråd när vi kan samsas här o ha mysigt ihop allesammans?? :D

Hör förresten fixat ny tank till min idag me, blev en honda tank från en xl 125 -1980, sitter som en fläskläpp! :tummenupp

Angående oljepumpen, hur har du blockat "insuget"? En bricka för bara eller? Fin tank förresten, perfa ju, själv har man inte fått tag på dt tanken än, men den kommer nog snart :banana

Och klart vi ska samsas, allt blir roligare tillsammans :p

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630

Brukar bli så bökigt med bilder, och sen när man vill kolla på dom om 1-2 år hittar man dom aldrig :gnissla

Iaf en egen bildtråd? :p Men mysigt tackar man ju inte nej till :D

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250

:yoparty
Det är sånt här som såna gamla tankar är till för!
(Kan ha nämnts tidigare i tråden)

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
guipza!!! Du har PM!!!:tummenupp

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
japp då blir det en update efter en aldeles får lång väntan:banana
nu har mycket hänt ute i garaget. jag har finpat oljepumpen så nu är det oljeblandat all the way:yoparty har dessutom börjat skruva isär ordentligt och insett att det är hemmabyggt elsystem som gäller=mycket diskretare:D så idag rök iprincip alltihopa. börjar nästan bli lite trångt med all skit framme, men kul e det:D

Bifogat

• DSC01813.JPG
    DSC01813.JPG
    207.2 KB · Visningar: 99
  • DSC01814.JPG
    DSC01814.JPG
    237.6 KB · Visningar: 103
  • DSC01815.JPG
    DSC01815.JPG
    181.8 KB · Visningar: 96
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO