Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Då har jag varit igång och klåpat mig lite. Vad fan är det med mig och mekningen på senaste tiden. Ingenting blir ju fan bra.

Jag skulle justera upp bakbromsen på T7:an en halv centimeter och såg på youtube att man kan skruva ut skruven längre och då så att fotbromsen höjs en aning. Toppen och sagt och gjort så justerade jag upp skruven till bakbromsen.

Efter ca 5km så började det lukta fan och bränt och med kopplingen så märkte jag att bromsen tog. Jag visste direkt att det var jag som klantat mig.

Bra tips till er andra att man kan inte justera så långt. Men det som gör mig irriterad är att jag fortfarande inte riktigt förstår konstruktionen bakom gummiskyddet upp mot bromscylindern. Är det inte bara en skruv där?

Jag ska beställa med mekbok till T7:an nu iaf. Någon som vet vilken som är bäst om det finns flera eller vilka har ni köpt?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Om någon har lust att räkna hur många gängor ni har till godo efter nedre muttern vore jag tacksam.
 

Bifogat

  • IMG_20240501_173447.jpg
    IMG_20240501_173447.jpg
    2.4 MB · Visningar: 15

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Är det någon som vet hur konstruktionen är för bromssylindern? Jag ska lösa mekbok men jag blir galen av att inte veta hur detta fel kunde hända. Jag skruvade den övre M10 skruven också. Den roterar axeln men samtidigt kanske man inte får/ska skruva på den alls då den justerar något för cylindern?
 

Bifogat

  • IMG_20240501_174854.jpg
    IMG_20240501_174854.jpg
    2.4 MB · Visningar: 12

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
När jag mäter så här, så har jag exakt 11,4mm mellan muttrarna.
Kan vara en fingervisning.

View attachment 497983
Fan vilken kung du är! Tack som fan!

Ett scenario som KAN ha hänt är att jag la foten på bromen utan att märka. Bromsvätskan kan koka om den är lite överfull (vilket många är från ÅF). Men bara så ni vet, jystera inte denna axel utan byt distans / lever istället.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fan vilken kung du är! Tack som fan!

Ett scenario som KAN ha hänt är att jag la foten på bromen utan att märka. Bromsvätskan kan koka om den är lite överfull (vilket många är från ÅF). Men bara så ni vet, jystera inte denna axel utan byt distans / lever istället.
Ja, bra att du påpekar det.
Troligen var det detta som hände mig, det vill säga pilotfel!
Upptäckte ett skrapande ljud från bakbromsen, det visade sig att klossarna var helt obefintliga, så metall mot metall.
Hade kört i två dagar i regn, efter grusvägar, och troligen haft foten lite lätt på bromsen, utan att reflektera över det.
Det känns som att det är lätt att göra detta med T7:an, men nu när jag lärt mig den läxan, så har det inte varit något problem.
Resultatet blev i alla fall den här servetthållaren, så inte bara dåligt.

Servetthållare.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja, bra att du påpekar det.
Troligen var det detta som hände mig, det vill säga pilotfel!
Upptäckte ett skrapande ljud från bakbromsen, det visade sig att klossarna var helt obefintliga, så metall mot metall.
Hade kört i två dagar i regn, efter grusvägar, och troligen haft foten lite lätt på bromsen, utan att reflektera över det.
Det känns som att det är lätt att göra detta med T7:an, men nu när jag lärt mig den läxan, så har det inte varit något problem.
Resultatet blev i alla fall den här servetthållaren, så inte bara dåligt.

View attachment 497987
Verkar vara några inkl dig som byter skivor efter de gått varma. Jag hänger inte med vad det är som gör att man måste byta? Min skiva bak ser hel och ren ut så jag kommer låta den sitta.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sorry, läste nu att du haft metall mot metall, då kanske man vill byta.

Bakbromsen på T7 tar bra när man väl trycker in men jag tycker den är svampig om jag ska vara ärlig. Men jag är van med sporthojar och på Adv så kanske man är ute efter långt bromsspann så man inte låser så lätt. But i dont like it.

Frambromsarna däremot. Kungligt!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En va mina favvos. Älskar musiken, filmatiseringen etc. Hans motstyrning vid svängpunkten vid 1:33 är inte att leka med. Snyggt!

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja, precis, det fanns ingenting kvar av själva beläggen, så det blev metall mot metall, och sand därtill.
Kändes lika bra att byta skivan, ingen stor peng.
Och jag saknade ju ändå en värdig servetthållare... :)
Ja, jag hade gjort detsamma så kan man sova gött sen. OCH snyta dig i garaget också på ett bättre sätt!
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
När jag mäter så här, så har jag exakt 11,4mm mellan muttrarna.
Kan vara en fingervisning.

View attachment 497983
Mätte på samma sätt på min och har 13,2 mm avstånd.
Justerade upp min pedal någon centimeter i vintras och det är väl därför det skiljer.

Min gissning är nog att du ovetande åkt med foten på bromspedalen.
Om du justerar pedalen så kolla att bromsljuset tänds som det ska.Jag gjorde det inte men det är på gränsen att det är ok.

Camel adv har ju en fetare förstärkt bromspedal men frågan är ju om det är värt ett par tusen för den uppgraderingen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mätte på samma sätt på min och har 13,2 mm avstånd.
Justerade upp min pedal någon centimeter i vintras och det är väl därför det skiljer.

Min gissning är nog att du ovetande åkt med foten på bromspedalen.
Om du justerar pedalen så kolla att bromsljuset tänds som det ska.Jag gjorde det inte men det är på gränsen att det är ok.

Camel adv har ju en fetare förstärkt bromspedal men frågan är ju om det är värt ett par tusen för den uppgraderingen.
Tror också jag kan ha gjort det för jag minns att jag tyckte levern åkte upp rejält och man glömmer nog av vana att justera foten när man åker iväg sen.

Tyvärr är många mods nu galet dyra så jag passar på Camel adv levern. Hade den kostat typ 700-800 så kanske men två lax inte för min budget just nu.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top