Yamaha Ténéré 700

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Där ser man,jag har med en 96a och en 09a.
Jag är sugen på en T7, verkar som det är värt pengarna imellan på 09,an då, tänkte en bättre begagnad isf.

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Du behöver inte göra någonting, en bra idé är däremot att anmäla dig till någon av SMC-s gruskurser där du får öva på tekniken. När du själv tycker att fjädringen begränsar din körning kan du börja tänka på den saken.

Grus och stig är inga som helst problem om du nu inte väger 150 kg.

Kom ihåg att det inte är någon endurohoj utan en kompetent allroundhoj i 200kg-klassen, ungefär som BMW F800 GS.

Mvh
Ok, tack för rådet. Jag börjar med att justera in hänget så gott det går så får vi se hur långt jag kommer. Ser det bra ut och nöjer jag mig så. Annars får vi sätta in lite hårdare fjädrar bara.
När det gäller SMC grus hade jag faktiskt tänkt mig kurs hos dem. Deras kurser på banan fick mig att börja med rr för länge sen så SMC håller jag högt... 🙂

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok, tack för rådet. Jag börjar med att justera in hänget så gott det går så får vi se hur långt jag kommer. Ser det bra ut och nöjer jag mig så. Annars får vi sätta in lite hårdare fjädrar bara.
När det gäller SMC grus hade jag faktiskt tänkt mig kurs hos dem. Deras kurser på banan fick mig att börja med rr för länge sen så SMC håller jag högt... 🙂
Sök dig till Uppsalas kurser på grus, de har både riktigt bra instruktörer och övningsområden. Ja inte lika bra som vi har det här uppe Luleå/Boden såklart... :D

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Någon som har en 24/25 Tenere 700 som kan säga hur många NM oljebulten skall dras enligt manualen. Har ju varit lite snack om detta och jag ställer mig i ledet att det är för hårt specat tidigare (för mig 42nm)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Någon som har en 24/25 Tenere 700 som kan säga hur många NM oljebulten skall dras enligt manualen. Har ju varit lite snack om detta och jag ställer mig i ledet att det är för hårt specat tidigare (för mig 42nm)
Det verkar vara bortplockat från manualen, det står att man ska lämna in den för oljebyte istället :)
Men 42Nm hoppas jag att ingen ens försöker att dra den med, hälften räcker gott.
Jag drar aldrig oljepluggar med moment, min filosofi är att dra den för hand, och sedan lite till med en nyckel, det har fungerat genom....ja...det kan vara...om inte 4-siffrigt antal oljebyten, så är det nära.
Därför har jag inte reflekterat över om detta har funnits med i tidigare manualer för T7:an, men i min nya är det som sagt var bortplockat helt.

Oljebyte.jpg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Japp, mer rimligt att bara dra den för hand och "lite till". Det är planen för nästa byte för mig.
Sen är det viktigt att inte slarva med ny bricka, märkte att den som yamaha-center monterat innan var riktigt platt så mycket av momentet försvinner också ut i brickan skulle jag tro.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ingen som ska sälja en Rally -23?

Last edited:

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Dags för ny hoj? :)
Haha, jag hade en -22 som jag köpte ny (och sålde i höstas) och som jag tänkte spara som 0-milare i all framtid. Galet? Jo, men jag sitter i rullstol och då är valen ganska få.
Med tiden började jag tycka att det är rätt tråkigt att aldrig kunna få knuffa iväg nån kompis på en testrunda och få höra hur den går. Detta för att bevara 0 mil på mätarn.

Därför sålde jag och letar nu efter en Rally -23 som har gått några mil, där "oskulden är tagen". Varför en -23? Enbart pga möjligheten till quickshift! :tummenupp

Förklaring:

aldrig...

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Haha, jag hade en -22 som jag köpte ny (och sålde i höstas) och som jag tänkte spara som 0-milare i all framtid. Galet? Jo, men jag sitter i rullstol och då är valen ganska få.
Med tiden började jag tycka att det är rätt tråkigt att aldrig kunna få knuffa iväg nån kompis på en testrunda och få höra hur den går. Detta för att bevara 0 mil på mätarn.

Därför sålde jag och letar nu efter en Rally -23 som har gått några mil, där "oskulden är tagen". Varför en -23? Enbart pga möjligheten till quickshift! :tummenupp

Förklaring:

aldrig...
Det är rätt väg att gå! =) Jag hojtar om jag är i närheten så jag får prova en med quickshifter om du får tag på en med sådan. Har aldrig haft det på rejshojen eller gathoj. De nyare sedan ett par år tillbaka verkar hur bra som helst. Tror det blir som automat med bilen, att man inte vill gå tillbaka till manuell efter man köra en smidig auto-låda.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Det är rätt väg att gå! =) Jag hojtar om jag är i närheten så jag får prova en med quickshifter om du får tag på en med sådan. Har aldrig haft det på rejshojen eller gathoj. De nyare sedan ett par år tillbaka verkar hur bra som helst. Tror det blir som automat med bilen, att man inte vill gå tillbaka till manuell efter man köra en smidig auto-låda.
Måste va hur skönt som helst att smeka ut bakhjulet på tvåan, trycka i trean och fyran utan att sladden avtar/avbryts! 🤪

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, mer rimligt att bara dra den för hand och "lite till". Det är planen för nästa byte för mig.
Sen är det viktigt att inte slarva med ny bricka, märkte att den som yamaha-center monterat innan var riktigt platt så mycket av momentet försvinner också ut i brickan skulle jag tro.

Japp, byt brickan samtidigt särskilt om det är alubricka. Koppar brukar man kunna glödga i nödfall men det handlar om någon krona…

Byt också oringen till påfyllningsskruven. Den torkar med tiden.

Mvh

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Japp, byt brickan samtidigt särskilt om det är alubricka. Koppar brukar man kunna glödga i nödfall men det handlar om någon krona…

Byt också oringen till påfyllningsskruven. Den torkar med tiden.

Mvh
Danke!

Lite kul är att min Virago har 43Nm i manualen så tror inte det är helt ovanligt med dessa specs för oljepluggar. Sover lite bättre om natten efter jag fick reda på detta. =)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Center i Mölndal hade tydligen stängt ner. Trist, tyckte de hade bra service med gänget som tog över senaste 3-4 åren. Innan dess var det total katastrof.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...