Yamaha Ténéré 700

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Och jag som vill ha både och, det vill säga GPS men även info från telefonen, jag har monterat en display som speglar telefonen, funkar kalasfint.
Bonus för att man får in däcktrycket och ännu mer info om man ansluter den till OBD.
Annars kör jag med fästen från RAM, och är nöjd med dessa.
Kanske har gått på reklamen men fått bilden att DMD serien ska vara bland det bästa men kostar därefter. Tar en investering i taget just nu... ;-)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, inte Quadlock alltså.... öppen för alla förslag men tankväska är inte fel.

55e73419b8f23b9a17b44d08580fffdb.jpg

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det varmt och soligt ute så blir min iPhone överhettad och stänger av sig om den ligger i kartfacket på tankväskan. Inte särskilt ofta men det har hänt.

Japp, jag brukar ha mobilen inuti tankväskan och köra eventuella navigeringsinstruktioner i intercomen.

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Japp, jag brukar ha mobilen inuti tankväskan och köra eventuella navigeringsinstruktioner i intercomen.

Mvh
Samma här.
Jag låter antingen mobilen vara i ytterfickan på jackan, eller i korvådan (om den måste laddas), så kör jag allting via Chigee-displyen, riktigt skönt.

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ténéré 700, XSR900
- Vid återmonteringen av hjulet verkar gaffeln behöva klämmas ihop några millimeter och hjulet fixeras inte av hjulaxeln utan av att gaffeln "kläms ihop" lite. Viktigt för att skivorna i bromsoken ska bli centrerade och du inte får något glapp för hjulet att vandra i.
- Moment för klamring gaffelben var 22 Nm uppe och 20Nm nere samt 21 Nm för klamring hjulaxel. Hjulaxeln drog jag för hand men bör vara ca 50 Nm (gissning, kolla om du vill vara noga)
du ska inte klämma ihop gaffeln. du ska först dra hjulaxel, ställa ned hjulet på backen
och gunga lite på framgaffeln så gaffelbenen linar upp, sedan dra skruvarna som
klämmer om axeln, om du klämmer ihop gaffelbenen kommer inte fjädringen fungera optimalt & ge fel belastning på bussningarna i gaffelbenen.

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
du ska inte klämma ihop gaffeln. du ska först dra hjulaxel, ställa ned hjulet på backen
och gunga lite på framgaffeln så gaffelbenen linar upp, sedan dra skruvarna som
klämmer om axeln, om du klämmer ihop gaffelbenen kommer inte fjädringen fungera optimalt & ge fel belastning på bussningarna i gaffelbenen.
Du har helt rätt, har glömt att skriva/rätta detta här. Hjulaxeln tar stöd mot distansen, och håller fälgen på plats, och höger gaffelben ska absolut inte klämmas ihop. Rätt av dig. Jag fick tipset av en Yamahameck att det även går att ha hjulet hänga fritt, innan du drar skruvarna runt axeln, snurra det ett par gånger och tvärbromsa med handbromsen, så sätter sig gaffelbenet rätt. Efter att ha gjort det blev spelet mellan bromsskivor och oken perfekt.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen