Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tänkte mig nånting åt det här hållet men kanske modda själva blinkersfästena, För 238 spänn så är det ju ingen katastrof om det inte funkar. Det var mest om det var skillnad mellan årsmodellerna som jag tänkte på?

View attachment 511985
Skillnad mellan årsmodellerna tror jag verkligen inte att det är. Vet dock inte hur det är med WR eller andra modeller men Standard och Rally bör vara samma. Jag hade chansat på det.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skillnad mellan årsmodellerna tror jag verkligen inte att det är. Vet dock inte hur det är med WR eller andra modeller men Standard och Rally bör vara samma. Jag hade chansat på det.
Jag beställde en tail tidy för 194 spänn, så får vi se vad som kommer, om det kommer... Blir nog till att sänka blinkers under pipan och det är ju enkelt med ett par plåtbitar... vi får väl se :)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag tror inte heller att det är någon skillnad på bakdelen, inte gentemot WorldRaid heller.
Det som verkar skilja är själva utformningen på blinkers, och om det är LED eller inte, skiljer mellan modeller och årsmodeller, men även infästningen av blinkers är lika.
Jag flyttade till exempel över mina alu-väskor från min T7:a 2019 till WR 2023, så bakdelen är nog identisk på "vanliga" och WR.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt

Har denna tail tidy på min T7-23,känns rejäl och är byggd med lite längd bakåt så man slipper få
all skit på sadel/rygg.

Funkar med min high mount dämpare men SC project dämparen verkar ju sitta väldigt högt
monterad.

Har sett att en del göra hål och monterat blinkersen direkt i plasten som
sitter bredvid baklyset.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Har denna tail tidy på min T7-23,känns rejäl och är byggd med lite längd bakåt så man slipper få
all skit på sadel/rygg.

Funkar med min high mount dämpare men SC project dämparen verkar ju sitta väldigt högt
monterad.

Har sett att en del göra hål och monterat blinkersen direkt i plasten som
sitter bredvid baklyset.
Snygg!

Med SC projects grejer måste nog blinkersarna sänkas under pipan...

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Efter allt snack på tråden om att dra rätt moment för olika bultförband har jag släpat fram mina 2 rätt gamla momentnycklar som dessutom är inköpta på lite billigare ställen så att säga. Vill kontrollera att de är korrekta och en god vän hade följande förslag för kalibrering;
- Sätt momentnyckeln huvudtapp i skruvstycke så momentnyckeln ligger vågrätt i luften.
- ställ in momentnyckeln på lämpligt motstånd.
- Mät ut 25 cm från nyckelns huvud och kroka i en digital fiskevåg eller motsvarande på 25 cm -strecket och dra mjuk och långsamt uppåt tills momentnyckeln klickar. Häng med på vågen så du ser "när " det klickar.
- Dela med fyra och gånga med 9,82.

Någon som har enklare sätt eller kommentar på detta?

Edit:
Hittade denna länk så jag tror jag är rätt ute. För er andra som är misstänksamma mot era momentnycklar... ;-)

Last edited:

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Ska riva av gaffeln och bakfjädern i helgen. Är van meck på amatörnivå och har serviceboken men om det finns några stalltips för just T7:an så tar jag tacksamt emot dem! Särskilt gällande bakfjädringen om det finns några knep... :giggle:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ska riva av gaffeln och bakfjädern i helgen. Är van meck på amatörnivå och har serviceboken men om det finns några stalltips för just T7:an så tar jag tacksamt emot dem! Särskilt gällande bakfjädringen om det finns några knep... :giggle:
Vad tänkte du med bakfjädringen?
En höj/sänkbar lyft, som lyfter under motorn är bra, och lyft så att bakhjulet precis lättar.
Lossa nere vid ”hundbenen”, nu hänger dämparen löst.
Lossa övre bulten, plocka bort den.
Plocka fram Öhlinaren ur kartongen, montera i omvänd ordning.

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Vad tänkte du med bakfjädringen?
En höj/sänkbar lyft, som lyfter under motorn är bra, och lyft så att bakhjulet precis lättar.
Lossa nere vid ”hundbenen”, nu hänger dämparen löst.
Lossa övre bulten, plocka bort den.
Plocka fram Öhlinaren ur kartongen, montera i omvänd ordning.
Det där lät som 5 minuter i garaget, den kör jag på! :bow.

Ska byta fjädrar och ventiler för lite bättre häng och justeringsmöjligheter....

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Det där lät som 5 minuter i garaget, den kör jag på! :bow.

Ska byta fjädrar och ventiler för lite bättre häng och justeringsmöjligheter....
Kollegan körde på en rektangulär ram under motorn och lyfte hela hojjen samtidigt.
Rektangeln ser typ ut som biltemas lilla MC lyft fast i vårt fall satt den på vår pallstaplare = mycket stabilare..

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Köpte en liten lyft från Thansen, drar med en länk här. Har en skyddsplåt i hårdplast och hoppas det håller att lyfta hela hojen på.

Tanken annars är att demontera gaffelben och bakdämpare och lämna bort för byte av fjädrar, shimsning, nya ventiler från Ktech så att det passar mig och att jag får möjlighet till fjäderförspänning fram framför allt.

Bifogat

• Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.49.02.png
    Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.49.02.png
    1.9 MB · Visningar: 17
  • Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.50.00.png
    Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.50.00.png
    2.2 MB · Visningar: 16
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Mät ut 25 cm från nyckelns huvud och kroka i en digital fiskevåg eller motsvarande...
De flesta momentnycklar löser ut fel om man angriper kraften på fel ställe. Det brukar finnas en ring/rand som visar var man skall hålla.
Litar du mer på din fiskevåg än på din momentnyckel? Jag brukar använda hantelvikter.

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
De flesta momentnycklar löser ut fel om man angriper kraften på fel ställe. Det brukar finnas en ring/rand som visar var man skall hålla.
Litar du mer på din fiskevåg än på din momentnyckel? Jag brukar använda hantelvikter.
Kan nog stämma som du säger, man får vara noga med både var och hur man mäter och att vågen visar korrekt. Har kontrollerat vågen mot just hantelvikter faktiskt. (y)

Peter Pan01

Från bana till grus...
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Köpte en liten lyft från Thansen, drar med en länk här. Har en skyddsplåt i hårdplast och hoppas det håller att lyfta hela hojen....
Har provat lyften från thansen och den fungerar bra. Fördelen är att den är liten och tar lite plats i garaget men fortfarande tar 500 kg. Nackdelen är eventuellt att du får "veva" upp den manuellt med spärrskaft eller medföljande nyckel, men det kändes inte särskilt betungande.

Skärmavbild 2025-03-22 kl. 13.08.29.png
Lyfter drygt 40 cm enligt uppgift och det räcker för att få båda hjulen i luften.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...